Pass och visumregler för länder

Pass och visumregler samt kompletterande information till flygbolagen

För mer information om allmänna passregler se vår sida Pass & visum

Pass och visumregler

För svenska medborgare krävs visum för inresa till vissa av våra destinationer (se nedan). Det kan även i sällsynta fall vara så att en svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt har inreserätt till ett land. Även stämplar och digitala avtryck från tidigare besök i vissa länder kan resultera i förlorad inreserätt till andra länder. Kontakta det aktuella landets ambassad eller konsulat i Sverige. För resenärer med utländskt pass kan helt andra regler gälla.

TUI rekommenderar att ni alltid har pass som är giltiga i sex månader efter hemresa, oavsett landets aktuella regelverk. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i visum/passreglerna som inte kommit oss tillhanda.

För dig som reser med reguljärflyg

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i t.ex. London, så kan flygbolaget kräva kompletterande information. Om detta gäller er resa, så ser ni vilken information som behövs, när ni loggar in med flygbolagets bokningsnummer på deras hemsida.

För kryssningsresenärer

För samtliga våra kryssningar krävs att passet är giltigt i sex månader efter avslutad kryssning.

APIS Advanced Passenger Information System (APIS)

Många länder har krav på flygbolagen att de ska inhämta passuppgifter av sina passagerare innan avresa. Flygbolagens regler varierar och vissa flygbolag tar uppgifterna från bokningen medan andra kräver att de fylls i på deras hemsida. Kontrollera vad som gäller din resa på flygbolagets hemsida. Uppgifterna bör lämnas in så snart efter din bokning som möjligt.

Pass och visumregler för respektive land (a-ö)

Albanien
Ambassadens telefonnummer är 08-731 09 20. Ditt pass måste vara giltigt minst tre månader efter inresedatum. Visum krävs inte för nordiska medborgare så länge vistelsen understiger 90 dagar.

Däremot kräver myndigheterna att du skickar in dina passuppgifter senast två dygn före avresa. Dessutom behövs intyg för barn under 18 år som inte reser med båda sina föräldrar och/eller inte har samma efternamn som dem.

Läs mer på vår faktasida om Albanien ». Där hittar du en länk till webbformuläret för passuppgifter och kan vid behov skriva ut intyg för minderåriga.

Aruba
Ambassad saknas, kontakta nederländska ambassaden vid frågor, Tel 08-556 933 00. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för svenska medborgare. Passet behöver vara giltigt under hela vistelsen, returbiljett krävs. Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Bali (Indonesien)
Ambassadens Tel 08-545 558 80. Svenska medborgare som anländer med flyg till Denpasar behöver ej ansöka om visum för vistelser i max 30 dagar. Man behöver ha minst en tom sida i passet. Detta undantag från visum gäller inte för resenärer med nöd/provisoriskt -pass, reser du med dessa dokument, så behöver du ansöka om visum i förväg. Passet ska vara giltigt 6 månader efter hemresa.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom många flyg till och från Bali delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Barbados
Konsulatets Tel 08-755 07 76. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för nordiska medborgare. Pass som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Man ska även kunna uppvisa giltig hemresebiljett.

Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Bulgarien
Ambassadens Tel 08-723 09 38. Nordiska medborgare behöver ej visum. Bulgariska myndigheter kräver passinformation senast 48 timmar innan avresa. Dessa fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa.

Cypern
Ambassadens Tel 08-24 50 08. Visum krävs inte. Passet/nationella id-kortet måste vara giltigt under perioden för vistelsen. För långresor över 3 månader kan andra regler gälla. Kontakta ambassaden för besked.

Dominikanska republiken
Ambassadens Tel 08-667 46 11. Turistkort krävs. Nordiska medborgare som reser med TUIs charterflyg erhåller vid ankomst ett turistkort som ersätter visum. Du som reser med reguljärflyg kan ordna turistkortet i förväg via den officiella sidan för turistkortet(endast på spanska), eller mot betalning vid ankomst. Passet behöver vara giltigt under hela vistelsen i landet, på resor utanför EU/Schengen rekommenderar vi dock att passet alltid är giltigt i minst 6 månader vid hemresan pga. mellanlandingar och framtida ändringar.

Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Detta fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa. Vi rekommenderar att du fyller i uppgifterna senast 8 dagar före avresa. Vid bokning mindre än 8 dagar före avresa ber vi dig fylla i uppgifterna så snart du får din bokningsbekräftelse. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Egypten
Ambassadens Tel 08-459 98 70. Visum krävs. Bokas och betalas i samband med resan, ca 185: - Turistvisum erhålls vid ankomsten till flygplatsen. Enligt senaste uppgifter ska passet vara giltigt i minst 6 månader från ankomstdatum. För längre vistelse än normal semestervistelse kontakta ambassaden för mer information.

Frankrike
Ambassadens Tel 08-45 95 300. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Förenade Arabemiraten (inkl. bl. a Dubai)
Ambassadens Tel: 08-411 12 44. Visum krävs. Nordiska medborgare erhåller visum vid ankomsten. Passet måste vara giltigt i minst 6 månader vid ankomsten. OBS! Om passet innehåller israeliska stämplar, kontakta Förenade Arabemiratens ambassad för att säkerställa om detta är ett hinder för din inresa till landet.

Grekland
Ambassadens Tel: 08-545 660 10. Nordiska medborgare behöver ej visum. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Italien
Ambassadens Tel 08-545 671 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Indien
Ambassadens Tel 08-10 70 08. Visum krävs. Passet ska vara maskinläsligt och giltig i sex månader från hemresedatumet, två tomma sidor för stämplar krävs. För vistelse i max 30 dagar kan man ansöka om e-visa, detta görs senast 4 dagar före avresa, via den officiella sidan för e-visa ansökan. Notera att manuell hantering utöver e-visum ansökan krävs, följ instruktionerna på hemsidan noggrant. För vistelse i mer än 30 dagar kontaktar ni Cox & Kings . Handläggninstiden för visumansökan för längre vistelser är ca 3 veckor. TUI ansvarar ej för felaktiga handlingar som kan leda till nekad inresa i Indien.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom många flyg till och från Indien delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Irland
Ambassadens Tel 08-545 040 40. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Jamaica
Ambassadens Tel +44 20 782 399 11 (e-post: jamhigh@jhcuk.com). Visum- och passfrågor besvaras av Jamaicas konsulat i London via bifogat telefonnummer/e-post. För mer information och regler klicka här. Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Detta fyller du som reser med TUIs charter flyg i på Min resa. Vi rekommenderar att du fyller i uppgifterna senast 8 dagar före avresa. Vid bokning mindre än 8 dagar före avresa ber vi dig fylla i uppgifterna så snart du får din bokningsbekräftelse. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Kanada
Ambassadens Tel 08-453 30 00. Nordiska medborgare behöver inget visum för inresa till Kanada, men däremot behövs ett inresetillstånd (eTA) och ett maskinläsbart e-pass. Vi rekommenderar dig att ansöka om inresetillstånd i god tid, men allra senast 72 timmar före avresa, för att få tillstånd för ombordstigning. Det är viktigt att uppgifterna i din registrering överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Du ansöker och betalar själv för ditt inresetillstånd som är giltigt i fem år från godkännande. Byter du pass krävs en ny ansökan. Vi rekommenderar dig att ansöka via den officiella eTA-sidan.

Kap Verde

Pass: Allas pass måste vara giltiga minst sex månader efter hemkomst.

Visumregler för medborgare i de nordiska länderna:
För resor bokade under 2018 krävs visum. Visumkostnaden på cirka 250:- är dock inräknad i resans pris. Det du behöver göra är att fylla i ett webbformulär med inreseuppgifter, som inbegriper alla passagerares namn, födelsedatum, passnummer, nationalitet och passets sista giltighetsdatum. Formuläret finns på Min sida och du måste ha skickat in det senast 10 dagar före avresa. Skulle du inte ha gjort det behöver du själv erlägga en något högre visumkostnad (ca 300:-) kontant vid ankomsten till Kap Verde.

För resor bokade från och med 1 januari 2019 ersätts visumkravet av en flygplatsskatt på cirka 310:-, som dock även den är inräknad i resans pris. För dig som resenär är den praktiska skillnaden inte så stor. Även du behöver fylla i webbformuläret med inreseuppgifter, som inbegriper alla passagerares namn, födelsedatum, passnummer, nationalitet och passets sista giltighetsdatum. Formuläret finns på Min sida och du måste ha skickat in det senast 10 dagar före avresa. Skulle du inte ha gjort det behöver du själv erlägga flygplatsskatten kontant vid ankomsten till Kap Verde.

För medborgare i utomnordiska länder kan reglerna vara annorlunda och du måste själv ta reda på vad som gäller. Vänd dig i första hand till Kap Verdes honorärkonsulat i Stockholm.

Kroatien
Ambassadens Tel 08-440 52 80. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Malaysia
Ambassadens Tel 08-440 84 00. Svenska medborgare behöver inte visum för vistelser upp till 90 dagar. Passet ska vara giltigt 6 månader från ankomsten. Returbiljett krävs, även bevis på tillräckliga ekonomiska medel krävs (motsvarande 100 USD per dag). Det ska också finnas en tom sida i passet.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom TUIs charterflyg till och från Thailand delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Detta fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa, detta bör göras i god tid, men senast 48 timmar innan avresa. Ifall du har köpt din resa mindre än 48 timmar innan avresa kan uppgifterna registreras vid incheckning.Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Maldiverna
Ambassadens Tel +44 20 7224 2135, Maldives High Commission, London, UK. Visum ingår för vistelser upp till 30 dagar. Du får ditt visum vid ankomsten till Maldiverna. Passet måste vara giltigt 6 månader från ankomstdatumet.

Malta
Ambassadens Tel 08-677 54 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Marocko
Ambassadens Tel 08-545 511 30. Pass som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för nordiska medborgare.

Mauritius
Konsulatets Tel 08-796 95 92, Öppettider mån - fre 09-17. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för nordiska medborgare. Pass som är giltigt under vistelsen samt returbiljett krävs. Information för medborgare i länder utanför norden: Mauritius ambassad i London, +44 20 7581 0294.

Mexico
Ambassadens Tel 08-511 614 18. Nordiska medborgare behöver ej visum. Vi rekommenderar att passet är giltigt i minst 6 månader vid hemresan. För mer information angående passregler se Mexikos ambassads hemsida.

Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Detta fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa. Vi rekommenderar att du fyller i uppgifterna senast 3 dagar före avresa. Vid bokning mindre än 3 dagar före avresa ber vi dig fylla i uppgifterna så snart du får din bokningsbekräftelse. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Montenegro
Ambassadens Tel 08-218436. För upp till 90 dagars vistelse krävs inte visum för Nordiska medborgare. Pass som är giltigt tre månader efter hemkomst krävs. Obs! Om ni reser med flygbolaget Jet Time (JTG) så är det inte möjligt att resa med provisoriskt pass till destinationer utanför EU.

Nederländerna
Ambassadens Tel 08-556 933 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Polen
Ambassadens Tel 08-505 750 00.Nordiska medborgare behöver ej visum. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Portugal
Ambassadens Tel 08-545 670 60. Nordiska medborgare behöver ej visum. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Seychellerna
Konsulatets Tel 08-76 59 291. För upp till 30 dagars vistelse kan svenska medborgare få ett besökartillsånd vid ankomst som ersätter visum. Pass som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Man ska även kunna uppvisa giltig hemresebiljett och tillräckliga ekomiska medel för att täcka vistelsen (motsvarande 150 USD per dag), samt bevis för boende under vistelsen.

Spanien
Ambassadens Tel 08-522 808 00. Nordiska medborgare behöver ej visum. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Sri Lanka
Ambassadens Tel 08-663 65 23/25. Svenska medborgare måste ha inresetillstånd till Sri Lanka. Detta får man enklast på http://www.eta.gov.lk/slvisa/ genom att ansöka tidigast tre månader i förväg. Tillståndet kan också fås på flygplatsen vid ankomst, men till en högre kostnad och längre väntetid. Resenärer med annat medborgarskap eller ursprung än svenskt ombeds kontakta Sri Lankas Ambassad. Passet måste vara giltigt 6 månader efter hemkomst.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom TUIs charterflyg till och från Sri Lanka delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Detta fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa, detta bör göras i god tid, men senast 48 timmar innan avresa. Ifall du har köpt din resa mindre än 48 timmar innan avresa kan uppgifterna registreras vid incheckning. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

St Martin
Ambassad saknas, kontakta franska/nederlänska (ön är uppdelad i två delar) ambassaden vid frågor. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för svenska medborgare. Passet behöver vara giltigt under hela vistelsen, returbiljett krävs. Man behöver även kunna uppge en adress/plats där man ska bo, samt på begäran uppvisa tillräckliga ekonomiska medel som täcker vistelsen. Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Storbritannien
Ambassadens Tel 08-671 30 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Kompletterande pass information till flygbolaget krävs och fylls i på flygbolagets hemsida.

Tanzania (Zanzibar)
Ambassadens Tel 08-732 24 30/31. Svenska medborgare behöver visum för samtliga vistelser. Visumet kan ordnas via Tanzanias ambassad i Stockholm eller vid ankomst (kostar 500 SEK eller 50 USD, betalas med 50 eller 100 dollars sedlar). Passet ska vara giltigt 6 månader från ankomsten. Returbiljett krävs, det ska också finnas en tom sida i passet.

Thailand
Ambassadens Tel 08-791 73 40. Nordiska medborgare på semesterresa erhåller visering vid ankomst till Thailand för upp till 30 dagars vistelse om ankomst sker via en internationell flygplats. Passet ska vara giltigt 6 månader från ankomsten. Undantag finns, se www.thaiembassy.se för fullständig och uppdaterad information.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom TUIs charterflyg till och från Thailand delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Detta fyller du som reser med TUIs charterflyg i på Min resa, detta bör göras i god tid, men senast 48 timmar innan avresa. Ifall du har köpt din resa mindre än 48 timmar innan avresa kan uppgifterna registreras vid incheckning.Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.

Tjeckien
Ambassadens Tel 08-440 42 10. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Turkiet
Ambassadens Tel 08-667 29 60. Visum krävs inte för svenska medborgare. Fr.o.m. 1 januari 2015 måste svenska pass vid utresedagen från Sverige ha en giltighetstid över 150 dagar. För innehavare av norskt pass krävs visum.

Tyskland
Ambassadens Tel 08-670 15 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

USA
Ambassadens Tel 08-783 53 00. Nordiska medborgare behöver inget visum för inresa till USA, men däremot behövs ett inresetillstånd (ESTA) och ett maskinläsbart e-pass. E-passet är märkt med en särskild symbol på framsidan och har ett inbäddat elektroniskt chip. Vi rekommenderar dig att ansöka om inresetillstånd i god tid, men allra senast 72 timmar före avresa, för att få tillstånd för ombordstigning. Det är viktigt att uppgifterna i din registrering överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Du ansöker och betalar själv för ditt inresetillstånd som är giltigt i två år från godkännande. Byter du pass krävs en ny ansökan.

När du fått din ansökan godkänd ska du skriva ut ditt ansökningsnummer och förvara det tillsammans med övriga resedokument under hela din USA-resa. Du måste även kunna uppvisa ditt ansökningsnummer vid incheckningen på flygplatsen.

Observera att det finns flera företag på nätet som förmedlar inresetillstånd till USA mot en betydligt högre kostnad än de amerikanska myndigheternas officiella sida. Vi rekommenderar dig därför att söka via den officiella ESTA-sidan.

Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Amerikanska myndigheter kräver att alla flygbolag som flyger till USA eller genom amerikanskt luftrum lämnar in vissa uppgifter (secure flight) om passagerarna som fullständigt namn (samma som i passet), kön och födelsedatum. Dessa uppgifter ska registreras hos flygbolaget senast 8 dagar innan avresa. Flygbolagens regler varierar och vissa flygbolag tar uppgifterna från bokningen medan andra kräver att de fylls i på deras hemsida. Kontrollera vad som gäller din resa på flygbolagets hemsida.

Vietnam
Ambassadens Tel 08-556 210 71/77/82. Nordiska medborgare som anländer till Phu Quoc (PQC) och har en maximal vistelse på 30 dagar behöver inget visum, förutsatt att inresa inte har nekats i samband med tidigare visumansökan, i så fall måste du söka visum genom personligt besök på ambassaden. Likaså krävs personlig visumansökan om du tänker stanna längre än 30 dagar. Om du planerar att resa vidare från Phu Quoc till Vietnams fastland måste du be om en Fifteen day Vietnam-stämpel i passkontrollen vid inresan. Annars får du ett visum som enbart är giltigt för Phu Quoc.

Nordiska medborgare som flyger in på övriga destinationer i Vietnam behöver inte visum om du har en maximal vistelse på 15 dagar. Stannar du längre måste du ansöka om visum hemifrån.

Observera att den visumfrihet som beskrivs ovan inte gäller dig som nyligen varit i Vietnam – den förutsätter att det har gått minst 30 dagar sedan din senaste avresa från landet. Har det gått mindre än 30 dagar från din senaste vistelse i Vietnam behöver du ansöka om visum hemifrån, genom personlig kontakt med ambassaden.

Mer information angående visumansökan finns på http://www.vietnamemb.se/en. Vänligen notera att passet ska vara giltigt minst 6 månader vid hemresa. Det förekommer för närvarande även felaktiga uppgifter på Vietnams ambassads hemsida om passets giltighetstid.

Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Eftersom TUIs charterflyg till och från Vietnam delvis passerar ryskt luftrum behövs kompletterande pass uppgifter som normalt inte anges vid bokningstillfället. Detta fyller du som reser med TUIs charter flyg i på Min resa, detta bör göras i god tid, men senast 48 timmar innan avresa. Ifall du har köpt din resa mindre än 48 timmar innan avresa kan uppgifterna registreras vid incheckning. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.