Vanliga frågor
Hitta snabbt svar på de vanligaste frågorna.
Hur tidigt behöver jag vara på flygplatsen?
Vi ber dig att komma till flygplatsen i god tid då det kan förekomma köer till incheckning och säkerhetskontroll. Förbered dig inför säkerhetskontrollen genom att ha vätskor, elektronik och metallföremål synliga och enligt regler, så flyter köerna till säkerhetskontrollen så smidigt som möjligt.
Incheckningen öppnar ca 2,5 timmar innan avgång. Läs mer om incheckningsrutinerna för olika flygbolag här.
Information för dig som reserfrån Stockholm ArlandaellerGöteborgLandvetter
Swedavia uppdaterar löpande sin hemsida med information angående köerna till säkerhetskontrollen. Du som ska resa från Stockholm/Arlanda, läs mer här. Ska du resa från Göteborg/Landvetter, läs mer här.
Jag är inte nöjd med min resa, hur gör jag?
Vår kvalitetsavdelning hanterar endast genomförda resor. Vid en eventuell reklamation före avresa, vänligen kontakta vår kundservice. Har du en pågående resa ska du genast ta kontakt med våra guider då de flesta av alla problem som anmäls går att lösa direkt på plats.
Tänk på att:
- För att en ersättning ska vara aktuell i efterhand är det en förutsättning att du kontaktat TUI personal under din resa (via våra digitala kanaler TUI APP, SMS eller telefon om personal ej finns tillgänglig på plats) angående problemet. Om vi inte getts möjlighet att åtgärda ett eventuellt problem så är du enligt resevillkoren och branschpraxis inte berättigad till någon ersättning.
- Din reklamation ska vara oss tillhanda senast två månader efter din hemkomst.
- Gäller ditt ärende försenad-, inställd flygresa , nekad ombordstigning, skadat/förlorat bagage eller annan flygrelaterad reklamation hänvisar vi dig till flygbolaget du reste med. Vid reklamation skall denna omgående ske. Läs mer »
- Gäller ditt ärende avbokning, inställd resa eller återbetalning av resa, vänligen kontakta vår kundservice.
- Om det gäller sjukdom, stöld eller skada är det ditt försäkringsbolag du ska kontakta. Har du tecknat en reseförsäkring med Allianz då du bokade resan är det dit du ska vända dig. Läs mer »
- Om ditt ärende gäller biluthyrning som beställts via Cartrawler, måste skrivelsen riktas direkt till dem. Läs mer »
- Alla våra reklamationer hanteras av skandinaviska medarbetare, vilket innebär att er reklamation kan bli besvarad på svenska, norska eller danska.
- Vår kvalitetsavdelning kommer gå igenom ditt ärende och återkoppla till dig. Vår handläggningstid är för närvarande upp till 8 veckor.
Viktig information
Om din reklamation är kompensationsgrundande kompenserar vi alltid i enlighet med de riktlinjer som vi kunnat utläsa från de beslut som kontinuerligt tas av Allmänna reklamationsnämnden.
Du kan läsa mer om våra allmänna resevillkor här.
TUI Sverige AB
Att: Reklamation
117 85 Stockholm
Vad gör jag om jag blir sjuk inför eller på min resa?
Här har vi samlat information om vad som gäller om du blir sjuk inför eller under din resa.
Tänk på att det är viktigt att du har en pålitlig reseförsäkring när du reser. Vår reseförsäkring är ett komplement till hemförsäkringen och med den får du en helt ny resa för hela familjen, eller för dig och en medresenär, om en av er blir sjuk och ordinerad sängläge av läkare under mer än halva tiden. Försäkringen täcker även självriskerna, ger ersättning vid en flygförsening på minst 4 timmar samt ersätter om ditt bagage blir skadat eller stulet. Läs mer om reseförsäkringen
Hur förbokar jag sittplatser ombord på flyget?
Resor med charterflyg
Har du önskemål om var du vill sitta eller vill du vara säker på att få sitta bredvid ditt resesällskap, finns möjligheten att mot betalning förboka vissa säten ombord. Betalning sker direkt vid bokning. Du kan boka sittplatser i TUI-appen, på myTUI eller via flygbolaget. Denna möjlighet erbjuds hos de allra flesta flygbolag som vi samarbetar med här.
Om du inte förbokar sker fördelningen automatiskt. Flygbolagen försöker i möjligaste mån placera passagerare på samma bokning i närheten av varandra.
Obs! Om det ännu är tid kvar innan du reser och det inte går att logga in för att beställa platser kan det bero på att försäljningen av sittplatser inte har öppnats ännu. Försök gärna igen vid ett senare tillfälle. För tillfället öppnas sittplatsbokningen senare än vanligt , ca 1-3 månader innan avresa, på många flygningar.
Resor med reguljärflyg
Reser du med reguljärflyg har du på en del flygningar möjlighet att förboka platser ombord mot en avgift. Oftast kan du också välja sittplats gratis när du checkar in. Du kan logga in på din resa på flygbolagets webbplats för att se vad som gäller. Flyger du med Norwegian beställer du dina tillval via vår kundservice.
Behöver jag skriva ut min biljett?
Reser du med charterflyg och har valt onlinebiljett behöver biljetten skrivas ut. Biljetten ska tas med till incheckningen. Du kan skriva ut din biljett på myTUI tidigast 25 dagar före avresa, förutsatt att din resa är slutbetald och att betalningen registrerats hos oss.
Alternativt kan biljetten visas digitalt. Vi rekommenderar att du har en utskriven kopia av biljetten som du kan visa upp ifall du inte har internetanslutning.
Ifall du valt hemskickad biljett då du bokade din resa, skickas den till dig ca 2 veckor före avresa. För hemskickad biljett tillkommer en biljettavgift på 150:- per bokning.
Reser du med reguljärflyg använder man sig av s.k."electronic tickets". Den kan du skriva ut via myTUI.
Läs mer om E-biljetter och bokningsbekräftelse.
Kan jag förbeställa taxfree varor?
Charterflyg
Förbeställning är det enklaste sättet att handla taxfree på. Du kan i lugn och ro välja hemifrån mellan mängder av varor till mycket förmånliga priser. Varorna du har beställt levereras sedan färdigpaketerade till din flygstol på utresan eller hemresan (eller både och). De flesta av flygbolagen som TUI flyger med tillhandahåller denna service.
Flygbolagen skickar inte längre ut taxfreekataloger men du kan bekanta dig med sortimentet av taxfreevaror på webben.
Läs mer om vad som gäller för flygbolaget som du kommer flyga med här.
Reguljärflyg
Man kan oftast inte förbeställa taxfree på reguljärflyg, men begränsad försäljning kan ske ombord.
Hur betalar jag min resa?
För att betala din resa loggar du in på myTUI.
Nedan beskriver vi våra olika betalningsmetoder för din resa. Läs mer om våra betalningsalternativ, alterantivt logga in på myTUI.
Kortbetalning: På tui.se kan du betala med Visa-, Mastercard- och Amex-kort som utfärdats av banker i EU-länder, Norge och Schweiz. Det går även bra att dela upp betalningen på flera kort. Du kan delbetala din paketresa via myTUI eller att du ringer oss på 0771 84 01 00. Delbetalning är ej möjligt om paketresan är inbokad mindre än 41 dagar före avresa. Hela beloppet ska i så fall betalas direkt.
Direktbetalning via bank: Du kan även betala din resa via en av följande banker: Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar eller Skandiabanken. Betalningen sker genom vår samarbetspartner Trustly.
Swish: Du kan också välja Swish som betalsätt.
TUI Card: Med TUI Card kan du delbetala din resa och även samla poäng på dina köp. Läs mer om TUI Card.
Faktura: Du kan även betala med faktura inom 14 dagar. Fakturan tillhandahålls av betaltjänsten Walley.
Presentkort: Betala hela din resa eller delbetala med TUIs presentkort. Läs mer om våra presentkort.
Kategorier
Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.
Kategorier
Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.
Aktuellt
- .Vad behöver jag tänka på om jag ska ut och resa just nu?
- Flyger TUI fly med Boeing 737 MAX 9?
- Hur kan stigande bränslepriser påverka min resa?
Bokning och betalning
- Har jag öppet köp och när ska min resa vara betald?
- Hur betalar jag min resa?
- Hur skickar jag in mina bankuppgifter för återbetalning?
Inför resan
- Kan jag köpa anslutningsflyg hos er?
- Vad är skillnaden på en paketresa med charterflyg och paketresa med reguljärflyg?
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.