Måltid ombord

Visst är det en skön känsla när resan börjar och planet väl är uppe i luften. Timmarna innan är oftast stressiga – men nu börjar semestern! Och vad kan då vara bättre än att bli serverad en välkomponerad trerätters måltid och något gott att dricka därtill?

Flygmeny

Så här kan en flygmåltid se ut, även om vissa detaljer skiljer sig beroende på vilket flygbolag du reser med (se nedan).

  • Liten kall förrätt
  • Huvudrätt
  • Dessert
  • Smör, kex och mjukost
  • Varma bröd
  • Kaffe eller te på maten

Dessutom:

  • Möjlighet att beställa specialmåltider som till exempel vegetariskt, gluten- och laktosfritt (vissa skillnader mellan flygbolagen, se nedan)
  • Möjlighet att uppgradera till festmåltid eller champagnefrukost hos flera av bolagen
  • Barn 2–11 år serveras en särskild barnmeny före de vuxna

Så bokar du

Enklast är att beställa semesterns första måltid samtidigt som du bokar resan. Du kan även lägga till mat på flyget i efterhand, då loggar du bara in på Min resa och klickar vidare till tillval. Om det är mindre än en vecka (men minst två dagar) kvar till avresa kan du även beställa på telefon 0771-84 01 00.

  • TUI fly - BLX

    Standardmåltid

    På TUI fly lägger vi stort fokus på att maten ska vara vällagad och smakrik. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny.

    På flygningar till Thailand, Mexiko och Dominikanska Republiken ingår alltid en smörgåsbox men då resan är lång rekommenderar vi att du bokar till varm måltid.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    TUI fly tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång på utresan. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk – innehåller ägg och mjölkprodukter
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Diabetes
    • Laktosfri
    • Fläskfri

    Då vi ej har möjlighet att erbjuda specialmat som är barnanpassat tilldelas barn som bokat specialmat samma som vuxna.

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger TUI fly, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

    Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela TUI flys kundservice så att de kan meddela vår besättning.

    Kontaktuppgifter:

    • Telefon: 0771-41 05 30 (vardagar 09.00- 18.00, lör-sön 10.00-16.00).
    • E-post: tuifly@tui.se (Glöm inte att ange ditt bokningsnummer!

    När TUI fly i förväg får reda på att en passagerare har en luftburen nötallergi (eller en annan luftburen allergi) meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare ombord och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda produkter under flygningen. TUI fly rekommenderar alltid allergiker att ha med sina allergimediciner i handbagaget.

    Det är viktigt att understryka att TUI fly, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi. Detsamma gäller för alla luftburna allergier.

    Festmåltid, champagnefrukost eller uppvaktning

    Flyger du med TUI fly har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan för dig själv eller för någon annan. Välj mellan en riktig festmåltid, en lyxig champagnefrukost eller förstklassig uppvaktning med både choklad och champagne.

    Festmåltid, champagnefrukost och uppvaktning bokas här »

    Observera att du måste ha bokat standardmat hos TUI innan du bokar (uppgraderar) din måltid till en Festmåltid eller Champagnefrukost. Går endast att boka på utresan.

  • TUI Airways - TOM

    Standard måltid

    När du flyger med TUI Airways så har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    TUI Airways tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk – innehåller ägg och mjölkprodukter
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Diabetes
    • Laktosfri
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger TUI Airways, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

    Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela TUI Airways kundservice (som handhas av TUI fly) så att de kan meddela vår besättning.

    Kontaktuppgifter:

    • Telefon: 0771-41 05 30 (vardagar 09.00- 18.00, lör-sön 10.00-16.00)
    • E-post: tuifly@tui.se (Glöm inte att ange ditt bokningsnummer)

    När TUI Airways i förväg får reda på att en passagerare har en luftburen nötallergi (eller en annan luftburen allergi) meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare ombord och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda produkter under flygningen. TUI Airways rekommenderar alltid allergiker att ha med sina allergimediciner i handbagaget.

    Det är viktigt att understryka att TUI Airways, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi. Detsamma gäller för alla luftburna allergier.

    Festmåltid, champagnefrukost eller uppvaktning

    Flyger du med TUI Airways har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan för dig själv eller för någon annan. Välj mellan en riktig festmåltid, en lyxig champagnefrukost eller förstklassig uppvaktning med både choklad och champagne.

    Festmåltid och uppvaktning bokas här

    Observera att du måste ha bokat standardmat hos TUI innan du bokar (uppgraderar) din måltid till en Festmåltid eller Champagnefrukost. Detta går endast att boka på utresan.

  • Aegean - A3

    Standard måltid

    När du flyger med Aegean Airlines har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan.
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Aegean Airlines tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Aegean Airlines, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Aegean Airlines kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Aegean Airlines har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Aegean Airlines, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Air Europa - AEA

    Standard måltid

    När du flyger med Air Europa har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan.
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Air Europa tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Air Europa, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Air Europas kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Air Europa har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Air Europa, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • BH Air - BGH

    När du flyger med BH Air har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    BH Air tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Diabetes
    • Laktosfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger BH Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera BH Air kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. BH Air har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att BH Air, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Blue Air - 0B

    När du flyger med Air Europa har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden:

    • Samtidigt som du bokar resan.
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Blue Air tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller specialmat.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställs och betalas i samband med att du bokar din resa eller senast två dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi information

    Som allergiker har du, när du flyger Blue Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.Om du har nötallergi råder vi er att informera Blue Airs kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

  • BRA - TF

    Standard måltid

    När du flyger med BRA har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Malmö Aviation tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Diabetes
    • Laktosfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger BRA, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera BRA kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Malmö Aviation har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att BRA, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Evelop - EVE

    Standard måltid

    När du flyger med Evelop har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Evelop tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Evelop, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Evelop kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Evelop har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Evelop, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Freebird Airlines - FHY

    Standard måltid

    När du flyger med Freebird har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan.
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Freebird tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Freebird, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Freebird kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Freebird har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Freebird, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Jet Time - JTG

    Standard måltid

    För Jet Time är en god och hälsosam måltid av hög kvalitet avgörande för den totala flygupplevelsen. Jet Time samarbetar med flera kända och erkända producenter av ekologisk mat. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny (frukosten är dock densamma).

    På våra resor så serveras det antigen varm eller kall måltid, gäller både ut- eller hemresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan.
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Jet Time tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Jet Time, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

    Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela Jet Time kundservice så att de kan meddela vår besättning.

    Kontaktuppgifter:

    När Jet Time har passagerare som lider av luftburen nötallergi meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Jet Time har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Jet Time, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

    Uppvakta med champagne!

    Ge någon en överraskning att minnas länge efteråt. Vår uppvaktning ombord på flyget är ett perfekt sätt att fira en person du tycker är värd särskild uppmärksamhet.

    Champagne och choklad

    Kabinpersonalen serverar en helflaska (75 cl) äkta champagne och en ask choklad. Till champagnen medföljer två riktiga glas som man får behålla.

    Uppvaktning bokas här

    Pris: ca 320 SEK (pris kan ha ändrats, se bokningssida för det aktuella priset)

    Mousserande och choklad

    Vill man boka ett lite billigare alternativ finns detta med mousserande vin och choklad. I detta paket ingår inte glasen.

    Pris: ca 220 SEK (pris kan ha ändrats, se bokningssida för det aktuella priset)

  • Norwegian (charter) - DY/D8

    Standard måltid

    Norwegians målsättning är att maten ska vara vällagad och smakrik. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Norwegian tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Norwegian, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Norwegians kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Vi har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Norwegian, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Novair - NVR

    Standard måltid

    En god måltid är en viktig del av en trevlig resa. När du flyger med Novair kan du därför sätta extra krydda på resan med något gott på tallriken. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny med barnvänliga rätter.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Novair tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet. Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Novair, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Novairs kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.
    Det är viktigt att understryka att Novair, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

    Uppvaktning

    Flyger du med Novair har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan genom att förboka champagne eller mousserande vin.

    Uppvaktning bokas här

  • SAS (charter) - SK

    Standard måltid

    När du flyger med SAS har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan.
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    SAS tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet. Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger SAS, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera SAS kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. SAS har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att SAS, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Small Planet - LLX

    När du flyger med Small Planet har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan.
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa).
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan).

    Specialmat

    Small Planet tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller specialkost eller diet.Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Small Planet, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.Om du har nötallergi råder vi dig att informera Small Planets kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord. (måste informera cabin personalen)

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Small Planet har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Small Planet, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • SunExpress - XQ

    Standard måltid

    När du flyger med Sun Express har du möjlighet att boka en kall måltid till din flygresa.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • samtidigt som du bokar resan
    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Sun Express tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Diabetes
    • Laktosfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Sun Express, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Sun Express kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Sun Express har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Sun Express, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Thomas Cook Airline - DK

    Standard måltid

    En god måltid är en viktig del av en trevlig resa. När du flyger med Thomas Cook Airlines Scandinavia kan du därför sätta extra krydda på resan med något gott på tallriken. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny med barnvänliga rätter

    Du bokar måltiden samtidigt som du bokar resan via Airshop

    • under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan

    Specialmat

    Thomas Cook Airlines Scandinavia tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Vegan
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes
    • Fläskfri

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

    Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att ni kontaktar Thomas Cook Airlines cateringvakt +45 32 47 76 72

    Det är viktigt att understryka att Thomas Cook Airlines Scandinavia, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

    Festmåltid

    Flyger du med Thomas Cook Airlines Scandinavia har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan genom att uppgradera din mat till en extra lyxig måltid. För att kunna förboka denna mat måste du ha beställt mat hos TUI innan.

    Uppgraderingen av mat kan göras tidigast 60 dagar innan avresa.

    Festmåltid bokas här