Norwegian (charter) - DY/D8

Norwegian grundades 1993 en av Europas största flygbolag med cirka 5 500 anställda. Vi trafikerar över 400 rutter till mer än 130 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Thailand, Västindien och USA.

Under 2015, reste nära 26 miljoner passagerare med Norwegian och bolaget har cirka 5 500 anställda.

  • Bagage

    Handbagage

    Endast ett kolli handbagage per person är tillåtet. Maximal vikt är 10 kg. Maxstorlek är 55 x 40 x 23 cm.

    Norwegian ansvarar inte för kvarglömda ägodelar ombord. Vi vill också uppmärksamma dig på att vi inte registrerar kvarglömda ägodelar och att kvarglömda ägodelar inte alltid lämnas in till eller hittas av vår besättning ombord.

    Tips och regler för handbagage finner du här

    Incheckat bagage

    Vid en charterflygning med Norwegian så får passageraren ta med sig 1 kolli vägande högst 20 kg. Observera att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får väskan fortfarande endast väga max 20 kg.

    På vissa flygsträckor är det tillåtet att ta med mer i bagage. Vänligen se din flygbiljett hos Norwegian för den tillåtna bagage vikten för din flygning. Biljetten är tillgänglig 25 dagar innan avresa på Norwegian hemsida.

    Logga in på Norwegian hemsida här

    Barn under 2 år

    Barn under 2 år får ta med sig upp till fem kilo incheckat bagage utöver bilstol och barnvagn/sportvagn utan extra kostnad. Utan en egen flygstol får barn under 2 år inte ha med sig kabinbagage utöver mat för konsumtion under flygresan.

    Barn 2 - 11 år

    Småbarn (2–11år) med egen flygstol får ta med sig barnvagn och bilstol utan extra kostnad.

    Reslängd 3 veckor eller mer

    Om du reser tre veckor, eller mer, har du rätt att ta med 2 bagage som max väger 20 kg vardera och 10 kg handbagage. OBS! Gäller endast t/r-resa.

    Sulky/barnvagn

    Sulky/barnvagn medtas gratis. Norwegian rekommenderar att man hyr en väska (Airshell) som skydd för sulkyn/barnvagnen under transport – läs mer om Airshell här. Norwegian ersätter INTE skadade sulkyer/barnvagnar m.m. såvida de inte har packats i väskor från Airshell eller PramPack.

    Läs mer

    Förhandsboka här

  • Specialbagage

    När du vill ta med dig skrymmande bagage, exempelvis sportutrustning, på resan är det både praktiskt och lönsamt att förboka på webben.

    Förhandsboka här

    Saknas ditt bagage i webshopen?

    Vill du boka någon typ av specialbagage som inte finns i listan här nedan är du välkommen att kontakta TUIs kundtjänst för information om vilka möjligheter som finns för att få med ditt bagage. TUIs kundtjänst kontaktar du via:

  • Flygklasser

    Norwegian har inga flygklasser.

  • Måltider ombord

    Standard måltid

    Norwegians målsättning är att maten ska vara vällagad och smakrik. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny.

    Du bokar måltiden hos TUI:

    • Samtidigt som du bokar resan
    • Under Min resa (fram till 7 dagar innan avresa)
    • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

    Specialmat

    Norwegian tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

    Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

    Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

    • Vegetarisk
    • Glutenfri
    • Laktosfri
    • Diabetes

    Allergi

    Som allergiker har du, när du flyger Norwegian, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

    Om du har nötallergi råder vi er att informera Norwegians kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

    Allergimedicin

    Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Vi har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

    Det är viktigt att understryka att Norwegian, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

  • Sittplatser

    När du reser med Norwegian finns möjlighet att mot betalning förboka vissa säten ombord.

    För att boka sittplats

    Du kan boka din favoritplats från dagen efter det du bokat din resa hos TUI (observera max 60 dagar före avresa) fram till 10 dagar före avresa.

    Boka enkelt online här

  • Taxfree

    Förbeställning av Taxfree varor

    Norwegian erbjuder ingen taxfree på flygningar inom EU och endast på vissa utvalda sträckor utanför EU.

    Finns taxfree tillgänglig för din flygresa kommer du att få en taxfreekatalog hemskickad ca 3 veckor innan avresa. Du har även möjlighet göra din beställning direkt via webben genom att logga in här

    När kan du beställa

    Du förbeställer dina varor från 30 dagar före avresan fram till 5 dagar före avresan till både ut- och hemresan. Ombord, på väg till ditt resmål, kan du komplettera din beställning för hemresan.

    Här förbeställer du dina Taxfreevaror

  • Incheckning

    Incheckningen öppnar mellan 2-3 timmar före avgång och stänger en timme innan avgång. Var gärna ute i god tid.

    Incheckningsautomater

    För att slippa incheckningsköer kan resande med Norwegian använda incheckningsautomater på de flygplatser där sådana finns.

    Använd streckkod eller "check-in" koden

    Du checkar in i automaten antingen genom att använda streckkoden eller genom att slå in "check-in"-koden som finns på din färdhandling. Följ sedan instruktionen i automaten för att checka in dig och ditt sällskap. Här finner du streckkod och check-in kod på din färdhandling.

    Automaten skriver till sist ut boardingkort och bagageremsor. Riv först av kvittot från bagageremsorna och spara. Fäst sedan remsan runt väskans handtag. Därefter lämnas bagaget vid incheckningsdiskens Bagage Drop där id-kontroll på samtliga i resesällskapet görs.

  • Service ombord

    Mat och dryck

    Ombord har du möjlighet att köpa olika drycker och förfriskningar till förmånliga priser från dryckesvagnarna som går genom kabinen under flygningen.

    Vad som gäller för måltider ombord finner du här

    Underhållning

    Wifi (trådlöst nätverk)

    Nästan samtliga av Norwegians flyg erbjuder WiFi ombord. När planet når marschhöjd så är det möjligt att koppla upp sin persondator, läsplatta, telefon eller musikspelare.

    Filmer

    Norwegian är det första flygbolaget i Europa som erbjuder sina kunder som flyger att hyra filmer till sin egen dator, surfplatta eller smartphone. Ett stort utbud av filmer och TV-serier finns. För mer information vänligen se länken nedanför.

    Läs mer om Norwegians underhållningssystem här

    Betalning ombord

    Norwegian föredrar att betalning genomförs med kort ombord (Visa och Mastercard).

  • Funktionshinder

    Det är viktigt att ni meddelar vid bokningstillfället om ni behöver assistans på flygplatsen. Med detta avses exempelvis bärhjälp eller att ni behöver en rullstol för att komma ombord på flygplanet.

    Om ni känner er osäkra så kontakta TUIs kundservice:

    • Telefon: 0771-84 01 00
  • Gravid

    Är du gravid och ska flyga med Norwegian, gäller följande regler:

    • Vecka 0 - 35
      Du kan flyga utan särskilda restriktioner
    • Vecka 36 - 37
      Du kan flyga om den totala flygtiden är 4 timmar eller mindre och du har ett läkarintyg
    • Vecka 38
      Du kan tyvärr inte flyga med Norwegian

    Observera: För flyg till/från Turkiet så rekommenderas att du alltid tar med dig ett läkarintyg då lokala regler kräver detta av gravida kvinnor redan i ett tidigt stadium av graviditeten.