Försenat, skadat eller förlorat bagage

Om ditt bagage kommer på avvägar eller skadas vid flygtransport måste du omgående göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen.

  • Rapporten skickas till TUI fly, alternativt TUI om du har rest med TUI fly eller TUI Airways. Reser du med annat/övriga flygbolag ska du då skicka rapporten direkt till aktuellt flygbolag för eventuella ersättningar.
  • Se till att du får PIR-rapporten i original, tillsammans med bagagetagg (kvittot), då denna krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler.
  • Ersättning för skadat eller bortkommet bagage är begränsad. Skadat bagage måste reklameras skriftligen till flygbolaget inom sju dagar och försenat/förkommet bagage inom 21 dagar.

Kvarglömt på resmålet

Har du glömt kvar eller tappat bort något på resmålet under semestern? Vi samarbetar med Lost & Found International som har hand om kvarglömda föremål runt hela världen och kan hjälpa dig att hitta det du tappat bort.

Kontakta Lost & Found International direkt så undersöker de om föremålet finns kvar, bekräftar till dig och ser till att du får tillbaka det. Du betalar för leveranskostnaderna.

Lost & Found International har dygnet-runt-service på tel 0900-109 09 09.

Samtalstaxa, leveransvillkor och andra uppgifter hittar du på Lost & Found International

Skadeståndsansvar

Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar.

Till Montrealkonventionen