Svenska UD har förlängt sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till att gälla fram till den 15 juli 2020. Om din resa påverkas av den förlängda avrådan så behöver ni inte betala in resterande belopp på er resa. Vi kommer att kontakta dig och erbjuda fri ombokning eller återbetalning av inbetald summa. 💙

Vi är medvetna om att det finns osäkerheter och frågor kring din resa och har därför försökt att besvara de flesta av dina frågor på denna sida.

Vanliga frågor om återbetalningar

  • Kommer min resa avbokas automatiskt, utan att jag behöver göra något?

    Ja, om din resa är bokad under den period som svenska UD avråder för utresor så kommer din resa avbokas automatiskt. Du behöver inte göra någonting. Vi kommer att skicka dig information med olika alternativ för ombokning eller återbetalning till den e-postadress du uppgav i din bokning. Vi behandlar alla återbetalningar i tur och ordning så vi ber om ditt tålamod och förståelse för att processen tar längre tid än normalt, under dessa extraordinära omständigheter.

  • Kommer jag att få fler än ett mail?

    Till dig med en bokad resa under avrådan kommer vi att skicka ett mail där vi informerar dig att din resa är inställd (till den e-postadress du uppgav i bokningen) Beroende på om du väljer ombokning eller avbokning kommer du att få information om den nya resan alternativt ett mail med information att din resa är avbokad. Undersök gärna att mailet inte hamnat i din skräppost. Återbetalningen i presentkort eller pengar kommer inte i samband med att du tar emot avbokningsinformationen. Du kommer inte att få något mailutskick i anslutningen med återbetalning. Vi ber dig kontrollera det kort/konto som du betalade med.

  • Kommer ni att återbetala hela kostnaden för min resa?

    Ja, vi följer paketreselagen vilket innebär att samtliga paketresor som omfattas av UD:s avrådan för utresor kommer att återbetalas av oss. Hela kostnaden återbetalas, inklusive bokningsavgiften.

  • Vad händer om TUI går i konkurs?

    TUI är ett av världens största resebolag, vi är ett finansiellt stabilt företag med resurser och kompetenser som innebär en stor trygghet för våra kunder och samarbetspartners. Vi vidtog dessutom snabbt åtgårder för att även på sikt klara av den uppkomna situation med COVID-19. Men eftersom vi följer paketreselagen är du som kund skyddad även vid en eventuell konkurs, eftersom resegarantin då träder i kraft. Resegarantin kan du läsa mer om här.

  • Varför tar min återbetalning så lång tid?

    Först och främst, alla berörda kunder kommer att få sina pengar tillbaka. Men med anledning av vår nuvarande arbetsbelastning och det extrema läget vi befinner oss i, ber vi dig ha förståelse för att återbetalningen kommer att ta extra lång tid just nu. Vi beklagar verkligen den frustration och besvär det här kan medföra, men vi anstränger oss till det yttersta för att du ska få dina pengar tillbaka så snabbt det bara är möjligt.

  • Ska jag betala in resterande belopp?

    Nej, om du har en resa bokad med avresa fram till 15/7 2020 där resterande belopp ännu inte betalats in, ska du inte betala in detta. Redan inbetald summa kommer att återbetalas.

  • Hur och när kommer min resa att återbetalas?

    Vi behandlar alla ärenden i tur och ordning efter avresedatum. Återbetalningarna sker nu till stor del automatiskt. Men då en del bokningar behöver manuellt arbete kan några återbetalningar ta längre tid än andra med samma avresedatum.
    Det inbetalade beloppet kommer att återbetalas till det kort eller presentkort som du har betalat resan med. Har du betalat via bankgiro eller direktbetalning via bank återbetalas beloppet till det kontonummer som du har uppgett till oss. Om du kombinerat flera olika betalningssätt, exempelvis presentkort och betalkort, återbetalas pengarna på motsvarande sätt till ditt kort respektive i presentkort. Observera att det kan dröja några dagar mellan utbetalningarna eftersom de olika utbetalningssätten kan ta olika lång tid.

  • Kan jag följa processen för min återbetalning någonstans?

    Eftersom det här är en extraordinaär situation med en stor mängd återbetalningar och där olika betalningssätt har olika handläggningstider är det tyvärr omöjligt att lova när en viss återbetalning kommer att ske. Alla berörda resenärer kommer dock att få sin återbetalning. Vi ber återigen om ursäkt för det besvär det här medför för dig som kund.

  • Jag betalade med presentkort, hur kommer jag att återbetalas?

    Om du betalade med presentkort, kommer du att få tillbaka ett presentkort på motsvarande belopp som du betalat.

För dig som har bokat en resa

  • För dig som har bokat en resa med avresa senast 15 juli 2020:

    Om din resa påverkas av den förlängda avrådan så behöver ni inte betala in resterande belopp på er resa. Vi kommer att kontakta dig och erbjuda fri ombokning eller återbetalning av inbetald summa.

    För att få hjälp med din bokade resa tar du kontakt med vår kundtjänst på tel 0771-840100

    Är din resa inställd har du alltid rätt till återbetalning. Vi kontaktar alla berörda kunder med information om vad som gäller för din resa, samt med erbjudanden om hur du kan gå tillväga för att resa med oss senare till förmånliga priser. Om det inte är möjligt kan du höra av dig till oss för att aktivera återbetalning. Vi ber om lite extra tålamod då vi på grund av rådande omständigheter har längre svarstider samt återbetalningstider än vanligt.

  • För dig som en har resa med avresa efter 15 juli 2020 (bokad innan 10 mars 2020)

    Gäller vanliga resevillkor. Läs mer här.

För dig som kommit hem

Här har vi samlat information för dig som återvänt från en resa i samband med Utrikesdepartementets avrådan från resor.

  • Ersättning vid karantän

    Varje karantänsituation är annorlunda och beslutas av de lokala myndigheterna. Därför går det inte att beskriva en typiskt karantänsituation.
    Pågar en karantän efter ordinarie hemresedatum ber vi er vänligen att kontakta ditt försäkringsbolag. Vi uppmanar våra kunder att undersöka vad som ingår i sin reseförsäkring.

  • Ersättning vid tidigarelagd hemresa

    Om din resa blev avkortad kommer du att få återbetalning i form av så kallade dagsandelar. Du behöver då inte själv höra av dig efter hemkomsten, utan kommer att bli kontaktad av oss så fort vår kundtjänst hinner, men mot bakgrund av det extrema läget ber vi dig ha förståelse för att det kan dröja längre än du annars kunde ha förväntat dig, möjligen en eller flera veckor.

  • Ersättning vid ankomst till annan flygplats

    För ett litet fåtal resenärer kan det bli aktuellt med speciallösningar, som till exempel en hemresa via andra rutter än normalt, inklusive mellanlandningar och extra väntetider. I vissa fall kan du behöva ordna egen transport till ordinarie flygplats, ni kan då skicka in era kvitton till vår reklamations avdelning så att vi får en möjlighet att se över det. reklamations-avdelning

  • Ersättning om du själv valde att tidigarelägga hemresa

    Observera att återbetalning av dagsandelar bara görs om din hemresa tidigarelagts av oss på TUI. Om du själv valt att avbryta resan i förtid utgår ingen kompensation.