Hur går jag tillväga med försenat eller skadat bagage?
Om ditt bagage är försenat, förlorat eller skadat efter flygningen måste du omedelbart anmäla det och fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Du kontaktar flygbolagets representant eller ditt flygbolags bagageservice direkt för att få information om vad du ska göra. Det är viktigt att du gör detta innan du lämnar bagageområdet.
Se till att du får PIR-rapporten i original och bagagetaggen (kvittot), eftersom båda är nödvändiga för att du ska kunna kräva ersättning från flygbolaget.
Om ditt bagage inte har kommit fram till destinationen kan du kontakta vår lokala personal om du har några frågor. Flygbolaget kommer att göra sitt bästa för att leverera ditt bagage så snabbt som möjligt. Ersättning för försenat, saknat eller skadat bagage ingår i vissa reseförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Om du reser med TUIfly
Om du reser med TUIfly och ditt bagage saknas kan du också göra en anmälan genom att logga in på vår partner SITA Worldtracer. Via den här länken kan du följa statusen på din PIR-rapport med TUIfly.
Om ditt bagage skadades under flygningen, kontakta flygbolagets representant eller bagageservice direkt för information om vad du ska göra. Oavsett om du gör en PIR-rapport online eller med hjälp av personal på plats är det viktigt att du gör det, helst innan du lämnar bagageområdet eller inom 7 dagar efter ankomst.
Du kan också läsa mer om försenat eller skadat bagage på vår webbplats.
Fler frågor om Reklamation
-
Hur får jag ett förseningsintyg?
Se mer information -
Hur gör jag min skadeanmälan till Allianz reseförsäkring?
Se mer information -
Jag hade en flygförsening, vad gör jag?
Se mer information -
Jag har bokat transfer via Mozio och är inte nöjd, vad gör jag?
Se mer information -
Jag har hyrt en bil och är inte nöjd, vad gör jag?
Se mer information -
Jag har inte mottagit ett frågeformulär efter min resa, när får jag det?
Se mer information -
Jag är inte nöjd med min resa, hur gör jag?
Se mer information -
Kan jag se statusen på min reklamation?
Se mer information -
Vad gör jag om jag inte är nöjd med en bokad utflykt
Se mer information -
Vad gör jag om jag inte är nöjd med min taxfree-beställning?
Se mer information
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.