Reklamation

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Hur får jag ett förseningsintyg?

Om du varit med om en flygförsening antingen vid utresan eller hemresan och behöver ett förseningsintyg skall du kontakta flygbolaget du rest med. Förseningsintyg skickas inte ut automatiskt. Kontaktuppgifter till respektive flygbolag finns här. 

Läs mer om hur vi håller dig informerad vid en eventuell flygförsening samt om dina möjligheter till ersättning, klicka här. 

Hur gör jag min skadeanmälan till Allianz reseförsäkring?

Skadeanmälan gör du efter din hemkomst. Kom ihåg att alltid spara kvitton, läkarintyg samt ev. polisrapporter till din skadeanmälan.

Mer information om hur du gör anmälan samt kontaktuppgifter till Allianz hittar du i försäkringsvillkoren här. 

Jag har inte mottagit ett frågeformulär efter min resa, när får jag det?

Har du varit ute och rest med oss och uppgett en email-adress i din bokning kommer du cirka en vecka efter genomförd resa få ett frågeformulär. Här har du möjligheten att bedöma din resa, lämna synpunkter och kommentarer. 

Om du inte mottagit frågeformuläret ber vi dig kontrollera att mailet inte hamnat bland spam/skräppost. Det går tyvärr inte att skicka ut frågeformuläret på nytt, men om du har synpunkter som du önskar få ett svar på är du välkommen att kontakta vår kvalitetsavdelning.  

Jag är inte nöjd med min resa, hur gör jag?

Vår kvalitetsavdelning hanterar endast genomförda resor, vid en eventuell reklamation före avresa vänligen kontakta vår kundservice. Har du en pågående resa ska du genast ta kontakt med våra guider då de flesta av alla problem som anmäls går att lösa direkt på plats.

Tänk på att:

  • För att en ersättning ska vara aktuell i efterhand är det en förutsättning att du kontaktat TUI personal under din resa (via våra digitala kanaler om personal ej finns tillgänglig på plats) angående problemet. Om vi inte getts möjlighet att åtgärda ett eventuellt problem så är du enligt resevillkoren och branschpraxis inte berättigad till någon ersättning.
  • Din reklamation ska vara oss tillhanda senast två månader efter din hemkomst.
  • Gäller ditt ärende försenad-, inställd flygresa , nekad ombordstigning, skadat/förlorat bagage eller annan flygrelaterad reklamation hänvisar vi dig till flygbolaget du reste med. Vid reklamation skall denna omgående ske. Läs mer »
  • Gäller ditt ärende avbokning, inställd resa eller återbetalning av resa, vänligen kontakta vår kundservice. 
  • Om det gäller sjukdom, stöld eller skada är det ditt försäkringsbolag du ska kontakta. Har du tecknat en reseförsäkring med Allianz då du bokade resan är det dit du ska vända dig. Läs mer »
  • Om ditt ärende gäller biluthyrning som beställts via Cartrawler, måste skrivelsen riktas direkt till dem. Läs mer »
  • Alla våra reklamationer hanteras av skandinaviska medarbetare, vilket innebär att er reklamation kan bli besvarad på svenska, norska eller danska.
  • Vår kvalitetsavdelning kommer gå igenom ditt ärende och återkoppla till dig. Vår handläggningstid är för närvarande upp till 6 veckor.

Till reklamation
 

Viktig information

Om din reklamation är kompensationsgrundande kompenserar vi alltid i enlighet med de riktlinjer som vi kunnat utläsa från de beslut som kontinuerligt tas av Allmänna reklamationsnämnden.

Du kan läsa mer om våra allmänna resevillkor här.

TUI Sverige AB
Att: Reklamation
117 85 Stockholm

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min taxfree-beställning?

Ifall du inte fick dina förhandsbeställda taxfree-varor på flyget, något saknades från din beställning eller om du upptäckt ett fel på en vara ber vi dig i första hand kontakta kabinpersonalen på din flygning. 

Ifall du redan kommit hem ska du kontakta taxfree-bolaget för ditt flygbolag.

Du hittar till taxfree-butikerna för charterflygbolag här.  Om du bokat taxfree på ett reguljärflyg ber vi dig kontakta ditt flygbolag. 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss