Andra frågor
Hur avbokar jag min resa?
Vi hjälper till att avboka, ring oss på 0771 84 01 00.
Om vår kundservice har stängt och du reser idag eller imorgon, ring 08- 668 46 84 (telefonsvarare) för att avboka din resa.
Avbokningsvillkoren skiljer sig åt beroende på om du bokat en paketresa med charter- eller reguljärflyg.
Paketresa med charterflyg
Alla TUIs resor med charterflyg har en dags öppet köp från bokningsdatumet under vilken du kan avboka sin resa kostnadsfritt. Detta gäller då du bokar din resa mer än 41 dagar innan avresa. Om du inte betalar din bokning inom öppet köp-perioden kommer din resa att avbokas automatiskt.
Vi rekommenderar att teckna TUIs av- och ombokningsskydd vid bokningstillfället. Då kan du vid sjukdom eller uppsägning från fast anställning avboka din resa hur nära inpå avresan som helst. Du betalar då endast av- och ombokningsskyddets pris samt en administrativ kostnad på 200 kr per person som avbokningskostnad. Läs mer om vårt av- och ombokningsskydd här.
Om du vill avboka din resa utanför öppet köp-perioden och inte kan ta del av av- och ombokningsskyddet kan du läsa mer om avbokningsreglerna i villkoren för paketresor här, se under punkt 3.2. Här finner du också när läkarintyg krävs, återbetalningsregler, kontaktuppgifter och annan viktigt information.
Paketresa med reguljärflyg
Paketresor med reguljärflyg är ofta icke-återbetalningsbara. Oberoende av avbokningsorsak är avbokningskostnaden alltid minst anmälningsavgiften. Avbokningskostnaden beror på bl.a. flygbolagets och hotellets avbokningsregler. Kontakta oss för att ta reda på vad det kostar att avboka just din resa.
Hur fungerar avbeställning mot läkarintyg?
TUIs av- och ombokningskydd
Har du TUIs av- och ombokningskydd och ska boka av din resa mot läkarintyg, måste intyget vara oss tillhanda senast 7 dagar efter genomförd avbeställning. Före du skickar in läkarintyget ska resan avbokas och detta gör du genom att ringa vår kundservice på tel. 0771-84 0100.
- Sänd ditt läkarintyg inklusive bokningsnummer till epost: Intyg@tui.se
- Har du ett läkarintyg i fysiskt format rekommenderar vi att du tar ett kort på detta och bifogar i ditt mail.
Läs mer om avbeställning mot läkarintyg i våra resevillkor punkt 3.2.7
Allianz avbeställningsförsäkring
Har du bokat ett flyg reguljärt och köpt Allianz avbeställningsförsäkring kontakta deras skadeavdelning. Före du kontaktar Allianz ska resan avbokas och detta gör du genom att ringa vår kundservice på tel. 0771-84 0100.
- För att beställa en skadeanmälningsblankett: Tel: +46 8 587 717 21
- E-post: claims.fga@se.falck.com
- Adress: Falck Global Assistance, Box 44024, 100 73 Stockholm.
Uppge TUI avbeställningsförsäkring och ditt bokningsnummer då du kontaktar Allianz.
Hur tecknar jag Allianz reseförsäkring?
Du kan enkelt teckna reseförsäkringen i samband med bokning av din resa.
Reseförsäkringen kan du köpa fram till avresedagen. Den som tecknar reseförsäkringen måste vara fast bosatt i Sverige, och inskriven i Svensk försäkringskassa. Det är ingen åldersgräns.
Vill du lägga till försäkringen i efterhand kan du göra det via myTUI eller genom att kontakta oss.
Ta del av vår kompletterande reseförsäkring, och villkor via länken: Reseförsäkring
Kan jag lägg till eller ta bort av- och ombokningsskyddet?
Av- och ombokningsskyddet bokar du samtidigt som resan. Vill du lägga till det i efterhand måste det göras innan du gjort den första inbetalningen. Du kan lägga till av- och ombokningsskyddet via myTUI eller genom att kontakta vår kundservice.
Du kan ta bort av- och ombokningsskyddet så länge du inte gjort någon inbetalning på din bokade resa. Har du redan hunnit betalt in ett belopp är det tyvärr inte möjligt att ta bort skyddet. Skyddets funktioner gäller från det att en inbetalning gjorts.
Läs mer om av och ombokningsskyddet här.
Prisgaranti plus, när kan man nyttja den?
I vårt av- och ombokningsskydd har vi en så kallad Prisgaranti plus vilket innebär att du som kund har rätt att få en eventuell prissänkning fram till 60 dagar innan avresan. Har grundpriset på resan med specificerat boende, sänkts efter att du bokat resan, kontaktar du bara oss så ger vi dig det lägre priset. Prisgaranti plus går inte att kombinera med fri ombokning.
Förutsättning för prisgaranti plus:
- Att du har TUIs av- och ombokningsskydd
- Att det återstår minst 60 dagar till avresa
- Att resor med samma förutsättningar finns kvar till försäljning via samma försäljningskanal (webb, telefon, Coop eller återförsäljare)
- För att tillgodogöra dig rabatter som fanns vid bokningstillfället skall de fortfarande gälla när du utnyttjar din prisgaranti.
För att ta del av prisgarantin, kontakta kundservice.
Vad innebär Resegarantilagen?
Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin.
Ansökan om ersättning ska ha inkommit till Kammarkollegiet senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.
För mer information besök Kammarkollegiets hemsida eller ring Kammarkollegiet/Resegarantinämnden på telefonnummer: 08-700 08 00.
Läs mer vad resegarantilagen gäller för här.
Var hittar jag resevillkor för paketresor?
Det är alltid viktigt att ta del av resevillkoren samt ditt ansvar som kund att läsa igenom innan resan.
Läs mer här.
Vem samarbetar Allianz försäkring med i Norden och på resmålet?
Falck Global Assistans
Telefonnummer: 0046 858771721
Email-adress: claims.fga@se.falck.com
Vilka funktioner och kostnader har Av & Ombokningsskyddet?
TUIs av- och ombokningsskydd för charterresor
Vårt av- och ombokningsskydd ger dig många fördelar som normalt inte ingår i hemförsäkringen eller på bankkortet.
Via länken nedan kan du se priset på TUIs av- och ombokningsskydd, samt ta del av skyddets funktioner.
Läs mer här.
Allianz avbeställningsförsäkring
Allianz avbeställningsförsäkring för reguljärflyg, läs mer om skyddets funktioner och pris här.
Kategorier
Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.