Frågor och svar – Resor till Tanzania/Zanzibar
Med anledning av den aktuella avrådan från UD gällande resor till Tanzania, inklusive Zanzibar, har vi samlat vanliga frågor och svar för att hjälpa dig som kund.
Varför har TUI ställt in resor till Tanzania/Zanzibar?
Den 31 oktober gick samtliga nordiska utrikesdepartement ut med en avrådan från icke nödvändiga resor till Tanzania. Som en följd av detta har TUI Nordic beslutat att ställa in alla resor med avresa fram till och med 10 november. Vi följer utvecklingen noggrant och agerar i enlighet med myndigheternas rekommendationer.
Vad händer med min bokning?
• Om du har en resa med avresa fram till och med 10 november, kommer din bokning att automatiskt avbokas av TUI. Du behöver inte göra något själv.
• Ett beslut om resor med avresa 10-17 november kommer att tas i slutet av veckan. Beslut om resor efter 17 november tas i slutet på nästa vecka. Vi kontaktar dig direkt om din resa påverkas.
Kan jag själv välja att avboka min resa?
Ja. Om du har en resa till Tanzania/Zanzibar med avresa till och med 10 november, har du rätt att själv avboka din resa med full återbetalning, eftersom det finns en aktiv avrådan från UD.
Kontakta TUI:s kundservice för att avboka din resa samt få hjälp att boka en ny resa om du önskar.
Vad gäller för mig som redan är på Zanzibar?
• Du ska resa hem enligt din ursprungliga hemreseplan.
• Det finns ingen avrådan om att resa hem tidigare.
• Våra utflykter på plats genomförs som vanligt.
• Situationen på Zanzibar är lugn, men mobilnätet är tillfälligt nere vilket kan påverka kommunikationen om transferinformation. Vårt team på plats hanterar detta och finns tillgängliga för att hjälpa dig.
Får jag pengarna tillbaka om min resa avbokas?
Ja. Om din resa avbokas av TUI på grund av UD:s avrådan, får du full återbetalning. Du blir kontaktad om detta gäller dig.
Jag har en resa längre fram – vad gäller för mig?
Om din resa är mer än 14 dagar bort, gäller just nu vanliga bokningsvillkor. Vi följer situationen noggrant och uppdaterar våra beslut löpande. Nästa beslut om resor med avresa efter 10 november tas senare i veckan, och för resor efter den 17 november tas beslut i slutet på nästa vecka. Om UD:s avrådan kvarstår eller förlängs, kan fler resor komma att ställas in. Du kommer att bli kontaktad direkt om din resa påverkas.
Fler frågor om Aktuellt
-
Hur fungerar det vid förändringar i min resa?
Se mer information -
Hur kan stigande bränslepriser påverka min resa?
Se mer information -
Hur lång är väntetiden för att få ett nytt pass?
Se mer information -
Hur påverkas min resa av globala konflikter?
Se mer information -
Information till dig som ska flyga med Braathens
Se mer information -
Kan jag boka sittplats då jag flyger med Jettime?
Se mer information -
När får jag min återbetalning?
Se mer information -
Vad gör jag om jag blir sjuk inför eller på min resa?
Se mer information -
Vad händer om min resa blir inställd?
Se mer information -
Varning för bluffmeddelanden
Se mer information -
Vilka inreseregler gäller för mitt resmål? Krävs ett inreseformulär?
Se mer information
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.