Aktuellt

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Flyger TUI fly med Boeing 737 MAX 9?

Vårt flygbolag TUI fly Nordic har inte flygplan av modellen Boeing 737 MAX 9 i sin flotta.

Våra passagerares säkerhet är TUIs största prioritet. Vi följer alltid rekommendationerna från flygplanstillverkare och luftfartsmyndigheter, däribland EASA i Europa och FAA i USA.

Hur kan stigande bränslepriser påverka min resa?

 Har du en redan bokad resa så kommer priset på din resa inte att påverkas utan man är skyddad av prisgarantin vilket är en garanti mot bränsle- och valutatillägg. Du kan läsa mer om detta här.

Prisgarantin träder automatiskt i kraft så snart din resa är bokad och anmälningsavgiften betald. Vid bokning av paketresor med reguljärflyg träder prisgarantin i kraft efter att du genomfört slutbetalningen. I nuläget är det svårt att svara på om priserna på våra resor kommer påverkas i framtiden, men du som har en redan bokad resa, enligt ovan, behöver inte oroa dig.  

Du kan läsa mer om våra villkor kring eventuella prishöjningar i samband med bränsle här.

Hur lång är väntetiden för att få ett nytt pass?

Polisen har informerat om att väntetiden för pass är längre än vanligt på grund av hög efterfrågan och produktionsproblem. 

Vi rekommenderar dig som ska resa utomlands i sommar att söka om pass så snart som möjligt. Du som ska resa inom EU/Schengen-området kan med fördel ansöka om nationellt id-kort. 

Du hittar mer information samt genomsnittliga väntetider för pass/id-kort på polisens hemsida. Läs mer om pass- och visumregler för våra resmål här. 

Hur påverkas min resa av situationen i Ukraina?

Påverkas min resa av situationen i Ukraina?
Våra kunders säkerhet är vårt största fokus och vi följer alltid rekommendationer från lokala myndigheter och Utrikesdepartementet. Vårt flygbolag trafikerar inte några riskområden. Vi följer situationen noggrant hela tiden och skulle din resa påverkas på något sätt kommer du att bli informerad.

Hur får jag information om min resa påverkas?
Skulle din resa mot all förmodan att påverkas kommer vi att kontakta dig via mail eller telefon. Kontrollera gärna att du uppgivit rätt e-mail adress och telefonnummer i din bokning. Skulle vi inte kunna genomföra din resa har du alltid möjlighet att boka en ny resa alternativ få pengarna åter.

Flyger TUI över Ryssland eller Ukraina?
Vårt flygbolag trafikerar inte några riskområden.

Hur påverkas TUI som företag av situationen i Ukraina?
TUI Nordic ägs av TUI Group. TUI Group styrs av en bolagsledning i Tyskland och TUI är ett tyskt noterat bolag. Läs mer om TUI Group på följande länk.
TUI Group är ett av världens största företag inom resenäringen och turism. Vi är ett stabilt och tryggt bolag och som kund skyddas du även av resegarantilagen, läs mer här.

Kan jag boka sittplats då jag flyger med Jettime?

 ​​​​Bokning av sittplats, specialbagage och andra tillval på Jettimes flyg öppnar 3-6 månader innan avresa. Klicka här för att komma till Jettimes bokningssystem.  

Om du ska resa om mer än tre månader och inte lyckas logga in hos Jettime för att boka tillval ber vi dig att prova igen senare. 

Läs mer om Jettime här. 

Kommer vulkanutbrottet på Sicilien att påverka min resa?

Ett pågående vulkanutbrott från vulkanen Etna har skapat askmoln i Catania på Sicilien som lett till att flygplatsen tillfälligt behövt stänga. Flygtrafiken till och från flygplatsen Palermo påverkas inte av Etnas utbrott

Vi följer händelseutveckling nära och än är det lite för tidigt att säga hur flygtrafiken påverkas kommande dagar, men skulle det vara så att din resa till Sicilien påverkas kan du vara trygg med att vi kommer kontakta dig med mer information så snart vi kan.

Vi rekommenderar därför att du kontrollerar på myTUI att rätt mejladress och mobilnummer finns i din bokning så att vi alltid kan komma i kontakt med dig.

När får jag min återbetalning?

 Återbetalning för inställda resor ska ske inom 5 bankdagar från avbokningsdatumet. Om du fortsatt väntar på en återbetalning från TUI ber vi dig vänligen kontrollera om du mottagit e-post från oss, då vi eventuellt saknar uppgifter för att kunna handlägga din återbetalning. 

Om du själv vet att du använt dig av ett eller flera betalsätt där dina kontouppgifter behövs för att handlägga din återbetalning (t.ex. betalning via bankgiro), ber vi dig vänligen fylla i dessa uppgifter här.

Sittplatser och övriga tillval bokade hos flygbolaget: 
Om din flygresa går med TUI fly: Flygbolaget returnerar automatiskt pengarna till samma kreditkort som betalningen gjordes med, ifall en återbetalning är möjlig. 
Om din resa går med ett annat flygbolag bör du kontakta flygbolagets kundservice för att be om återbetalning. Observera att alla tillval inte är återbetalningsbara. 

Taxfree: 
Om du har beställt taxfree-varor, kontakta flygbolagets kundtjänst för taxfree.

Utflykter:
Om din resa avbokas och du hade bokat en utflykt via oss, kan du avboka utflykten via vår utflyktsportal här. Observera att inloggning sker med utflyktens bokningsnummer, inte resans bokningsnummer. 
Om TUI avbokar din bokade utflykt kommer vi kontakta dig och du kan vara säker på att du kommer få en automatisk återbetalning. 

Vad behöver jag tänka på om jag ska ut och resa just nu?

Vi följer noggrant läget på alla våra resmål och du som bokat en resa kan vara trygg med att vi kontaktar dig vid möjliga ändringar eller om något oväntat inträffar.

Många länder har tagit bort alla restriktioner gällande Covid-19, vilket gör det mycket lättare för dig som ska ut och resa. Inresekrav varierar dock beroende på resmål och reglerna kan komma att ändras med kort varsel, så det är viktigt att du håller dig uppdaterad med vad som gäller. 

Här är några saker som är bra att tänka på om du ska ut och resa med oss: 

-Pass och visum. Försäkra dig om att ditt pass är giltigt tillräckligt lång tid efter resan. Här kan du läsa om hur länge ditt pass måste vara giltigt samt om du behöver visum till ditt resmål. 

-Reseförsäkring. Tänk på att det är viktigt att du har en pålitlig reseförsäkring. Läs mer om Allianz reseförsäkring som du kan boka när du reser med oss på TUI. 

-Inreseregler. Enstaka resmål kan fortfarande kräva ett giltigt coronaintyg för vaccination, negativt test eller tillfrisknad från Covid-19. Det finns även länder som kräver ett inreseformulär av alla ankommande resenärer. Du hittar mer information om inresereglerna för just ditt resmål här. 

Vad bör jag veta om Covid i samband med min resa?

Här har vi samlat allmän information om vad du bör veta som resenär i samband med Covid.

Krävs det ett Covid-19-test för min resa?
Många länder har lättat upp sina restriktioner eller helt tagit bort inresereglerna. Detta gör det lättare för resenärer att resa. Reglerna varierar dock från land till land.
Ta reda på mer om vad som gäller för ditt resmål här.  Det är ditt ansvar som resenär att veta vad som gäller på din destination.

Vad ska jag göra om jag får Covid före eller under resan?
Här hittar du information om vad du ska göra om du insjuknar före eller under resan på destination.

Vad för inreseregler gäller för mitt resmål? Krävs ett inreseformulär?

 Många länder har lättat på sina restriktioner eller tagit bort sina inreseregler. Detta gör det mycket lättare för dig som ska ut och resa. Inresekraven varierar dock beroende på vilket land du ska resa till.

Vissa resmål kräver ett giltigt coronaintyg för vaccination, negativt test eller tillfrisknad från Covid-19 av ankommande resenärer. Det finns även resmål som fortfarande kräver att du fyller i ett inreseformulär med information om t.ex. var du ska bo samt information om din test/vaccinationsstatus. 

Klicka här för att se vad för inreseregler samt formulär krävs för våra charterresmål >> . 

Om du bokat en resa med reguljärflyg och ditt resmål inte finns bakom länken ovan hänvisar vi till Sweden Abroad för information om inreseregler och restriktioner på resmålet. 

Vad gör jag om jag blir sjuk inför eller på min resa?

 Vi har samlat information om vad som gäller om du blir sjuk inför eller på din resa här

Tänk även på att det är viktigt att du har en pålitlig reseförsäkring när du reser. Vår reseförsäkring är ett komplement till hemförsäkringen och med den får du en helt ny resa för hela familjen, eller för dig och en medresenär, om en av er blir sjuk och ordinerad sängläge av läkare under mer än halva tiden. Det inkluderar även diagnos av epidemi eller pandemisk sjukdom såsom Covid-19. Försäkringen täcker även självriskerna, ger ersättning redan vid en flygförsening på minst 4 timmar samt ersätter om ditt bagage blir skadat eller stulet. Läs mer om reseförsäkringen här

Vad händer om min resa blir inställd?

 Ifall vi inte kan genomföra din resa som planerat kommer vi att kontakta dig. Du behöver inte kontakta oss. 

Om din resa inte går att genomföras kan du känna dig trygg i att vi erbjuder fri ombokning till en annan resa eller avbokning med full återbetalning. Läs mer här. 

Det finns flera orsaker till varför vi ibland blir tvungna att ändra eller ställa in resor.  Ändrade inresekrav till våra destinationer gör att efterfrågan på våra olika resmål kan ändra sig med kort varsel och ibland blir vi tvungna att göra ändringar i vårt flygprogram. Vi har även ett nära samarbete med Utrikesdepartementet och följer alltid deras rekommendationer. Om UD skulle gå ut med en avrådan, kommer vi inte ordna resor som strider mot UDs avrådan. 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss