Festa Via Pontica

Om hotellet

  • 4*
    Officiell klassificering
  • WiFi

Strandnära och All Inclusive ingår

Nära stranden i Pomorie ligger Festa Via Pontica. Koppla av på en solsäng i skuggan av parasollet och varva poolplask med salta bad i havet. All Inclusive ingår.

Vissa delar av hotellet är renoverade (2018), som bland annat huvudbyggnaden och annexet.

Pooler, gym och relaxområde

På hotellet finns pooler för bad både ute och inne. Om du vill hålla igång lite extra på semestern kan du ta en sväng till hotellets gym. På hotellets relaxområde finns både massage och behandlingar på menyn - perfekt för dig som söker lite extra avkoppling.

Lekplats och barnpool

För familjens yngsta finns mycket skoj. Här kan du bada i barnpoolen (som är en del av stora poolen) och busa på hotellets lekplats bland grönskande träd. Hotellet har också ett lekrum och en internationell barnklubb.

  • Antal rum : 269

Snabbfakta

Bad/strand
100 m
Utomhuspool/Barnpool
Ja/Ja
Restaurang/Bar
Ja/Ja
Transfertid
ca 15 min

Medeltemperatur i Pomorie

Adress & telefon

Adress
2 Chaika str., 8200 Pomorie, Bulgaria
Telefon
(+359)700 144 22

Viktig information

Vattenkokare finns att låna.

Parkering finns att tillgå mot en kostnad om ca 10 LEV per dag.

Reception 24 h
Ja
Officiell klassificering
****
Byggt
2010
Senast renoverad
2018
Antal rum
269
MasterCard
Ja
Visa
Ja
Area
Strandområde
Uttagsautomat finns på hotellet
Ja
Parkering
Ja
Typ av parkering
Parkeringsplats
WiFi
Ja
WiFi i allmänna utrymmen utan kostnad
Ja
WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
Ja
Trafik
Lokal trafik
AC i allmänna utrymmen
Ja
Kassafack i receptionen
Ja
Tvättservice
Ja

Rummen

WiFi
Ja
Dubbelrum
20-25 m2
Större dubbelrum
35 m2
Familjerum
45 m2
Kassafack
Ja
Kassafack utan kostnad
Ja
AC
Ja
AC utan kostnad
Ja
Minibar
Ja
Roomservice
Ja
Städning
7 dagar/vecka
Hårfön
Ja
Tv
Ja
Telefon
Ja
Bad/dusch och wc
Ja
Heltäckningsmatta
Ja
Strykjärn
Ja

Sängar

Bäddsoffa
Ja
Dubbelsäng
Ja
King size
Ja
Våningssäng
Ja

Mat & dryck

Måltider och drycker i All Inclusive

Frukost-, lunch- och middagsbuffé med måltidsdrycker (lokalt vin, öl, läsk eller vatten). Nationell alkohol, vin, öl, läsk och mineralvatten, barservering (anvisade barer/tider).

I All Inclusive ingår också:

  • Vinprovning en gång under vistelsen.

  • Ett besök på hotellets bulgariska à la carte-restaurang.

Dessa besök förbokas på plats, begränsat antal platser.

Observera

All Inclusive-innehållet och tider kan komma att ändras under säsongen, exempelvis i början och i slutet av säsongen eller om gästantalet är lågt.

Bufférestauranger
1
Restaurang
Ja
Bar
Ja
À la carte-restauranger
1
Barer
4
Poolbar
Ja
Lobbybar
1
Frukost
Buffé
Lunch
Buffé
Middag
Buffé
All Inclusive
Ja
AC i restaurang
Ja
Antal restauranger
2
Specialkost
Ja
Vegetariska alternativ
Ja

Avstånd

Stopp för transferbuss
250 m
Busshållplats
250 m
Lokaltrafik
250 m
Uttagsautomat
50 m

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
100 m
Bad/strand (max)
100 m
Typ av strand
Sandstrand
Familjevänlig strand
Ja
Solsängar på stranden utan kostnad
Ja

Pool

Utomhuspool
Ja
Inomhuspool
Ja
Pooler
2
Barnpool
Ja
Barndel i huvudpoolen
Ja
Pool
Ja
Sötvattenpool
Ja
Poolhandduk
Ja
Poolhandduk mot deposition
Ja
Inomhuspool
1
Uppvärmd inomhuspool (min 22 grader)
Ja
Vattenrutschkanor
Ja

Avkoppling

Relaxområde mot en extra kostnad.

Inträde till spa/wellness-area utan kostnad
Nej
Massage
Ja
Skönhetsbehandlingar
Ja
Bastu
Ja
Ångbastu
Ja
Hamam
Ja

Underhållning

Underhållning för vuxna
Ja
Underhållning för barn
Ja

Sport

Vissa sporter mot en extra kostnad.

Gym
Ja
Aerobics
Ja
Vattengympa
Ja
Multicourt
Ja
Biljard
Ja
Bordtennis
Ja

Barn & ungdomar

Internationell barnklubb
Ja
Spjälsäng
Ja
Lekplats
Ja
Lekplats utomhus
Ja
Lekrum
Ja

Tillgänglighet

Byggnader
2
Antal våningar i högsta byggnaden
6
Hiss
Ja
Hiss i alla byggnader
Ja
Rullstolstillgänglighet hotellområde
Ja
Rörelsehinderanpassat
Ja

Vår service: Dygnet runt via TUI-appen

  • Gäller från 2026-05-18 till 2026-09-21

Service via TUI-appen

TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss dygnet runt, när det passar dig. Via Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Vi kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer vi också att hjälpa till med praktiska frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.

Så här kommer du till hotellet

Flygtid

Din restid beror på vilket flyg du väljer. Cirka 3 timmar med direktflyg från Stockholm-Arlanda till Burgas flygplats.

Transfertid

Beräknad transfertid cirka 15 minuter från flygplatsen Burgas Airport (BOJ). Du ser transferalternativen när du bokar din resa. Du kan också boka transfer genom att logga in på ditt myTUI-konto när bokningen är klar. Här kan du läsa mer om transfer.

Avstånd

Stopp för transferbuss
250 m
Busshållplats
250 m
Lokaltrafik
250 m
Uttagsautomat
50 m

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
100 m
Bad/strand (max)
100 m
Typ av strand
Sandstrand
Familjevänlig strand
Ja
Solsängar på stranden utan kostnad
Ja

Kundomdömen

TUI kundrecensioner

6.7 av 10

38 Kundbetyg
  • Städning
    6.1 av 10
  • Maten
    7.2 av 10
  • Poolen
    7.7 av 10
  • Hotellservicen
    5.4 av 10
  • Rum
    7.4 av 10

Uppdaterat: 2024-09-22

Inte fräscht el renligt hotell

  • 2 av 10
Dålig städning!! De slängde in en toarulle och vek ihop påslakanet inget mer samma lakan en vecka. Inget vatten fylldes på. Heltäckningsmatta som ej dammsögs på hela veckan, på toagolvet låg samma hårstrån hela veckan tyvärr tog jag inte med mig diskmedel och städmaterial. Städerskorna rökte i rummet där rena handdukar m.m förvarades. Ljummen mat med magproblem som resultat. Receptionisterna var trevliga och hjälpsamma! Poolområdet fint. Omgivningen något död. Underhållningen löjlig.

Ej nöjd med charter med tui

  • 8 av 10
ett fint hotell men receptionen brister jättemkt i engelska, tui representant inte på plats när det sägs vara det. Vi väntade i 2h. ingen kom, receptionen ringede efter henne men inget svar, skrev i tuiappen men ni bara beklaga..så ingen hjälp. Vi hade viljat besökt en vingård men fick ingen hjälp att ta oss dit. Att åka med charter innebär att finnas på plats, inte prata med en robot. Bankomaten på hotellet trasigt hela veckan. Vi fick gå 1mil för att hämta ut pengar i Pomorie..trist.. Kalla pooler på området...Spökhotell runt omkring oss(igenstängda hotell) fanns inget utanför hotellet, fanns inte sittplatser utomhus som räckte till..fanns inget på kvällen för oss som gäster. Ingen musik, ingen show...

3 stjärnor

  • 4 av 10
Skulle inte säga att detta hotell är 4 stjärnigt. Och ligger definitivt inte på stranden. Städningen av rummet va inte okej och personalen inte trevlig. Nästan ingen personal kunde engelska.

Kan tyvärr inte rekommendera detta till någon

  • 0 av 10
Hotellet generellt är bra. Bra mat, gratis solstolar vid stranden och poolen såklart och standard på rummet, lite långt från centrum och finns inte så mycket att göra runt hotellet. Dem flesta som jobbar på hotellet behöver gå en grund kurs i bemötandet. Under vistelsen var det endast vår städerska som log och sa godmorgon, en söt liten dam. En morgon cirka 5 minuter innan pool baren öppnade gick jag fram och frågade ifall det var möjligt att få vatten men hennes svar var ’’Closed!!’’ På ett otrevligt sätt… jag köper att baren är stängd men kan ha tyckt att hon kunnat hänvisa mig till nåt annat ställe där man kunnat hämtat vatten eller åtminstone använt en annan attityd mot mig… Sammanfattning av allt detta så kommer jag tyvärr inte besöka denna plats igen.

Bara positiv resa

  • 10 av 10
Kommer inte på några svagheter om resan,bara positivt.

Thanks to TUI for the rest

  • 8 av 10
The hotel has beautiful architecture, a well-kept park area, is located near the sea, and also has three excellent swimming pools with bars. It is very good and convenient. The evening entertainment is wonderful, the animators work well. There are also medical procedures for an additional fee, a free warm pool under a closed roof, a sauna. The food pleased with its variety. The staff is attentive. . But room cleaning needs to be better. Russian-language children's songs during entertainment were also redundant. It is hardly appropriate to teach children from different countries of the world the language of the aggressor state during the war. In general, we like to work with TUI, which always offers a nice and comfortable holiday for the whole family with a good correlation between price and quality, for every taste! I also want to note the convenient service at Stockholm-Arlanda airport, comfortable flight, friendly staff. My child and I had unforgettable days of our vacation.

Skiftande kvalitet

  • 5 av 10
Jag fick inget rum när jag kom p natten utan blev skjutsad till ett annat sämre hotell iför jag fick spendera natten. Kl 14 dagen efter fick jag ett rum. Dörren till duschkabinen gick inte att öppna. Den fastnade i golvet. Det åtgärdades med att de flyttade gångjärnen så att det blev hål i kaklet. Det fanns badkar som jag duschade i. Jag fick en spabehandling, en flaska vin och vatten till rummet varje dag som kompensation. Personalen här vad dom kan men alls problem löses lite adhoc. Ingen ordentlig information på hotellet om hotellet. Maten får extraplus. Bra urval. Minus för hur lite TUI finns representerade. Ganska meningslöst med paketresa.

Festa via pontica

  • 6 av 10
När vi kom till hotellet fick vi höra att det var tekniskt fel och att vi skulle bo på ett annat ställe. Det andra hotellet var ett vanligt hotell som inte erbjöd oss något, vi skulle få rabatt om vi handlade…. När vi betalat för allt innan!
Städningen på ordinarie rum var inte så bra, skräp på golvet, spindelnät på flera ställen. Dåligt bäddat och inga nya lakan.
Vatten fick man be om, sista dagarna sa receptionen att vi fick gå till supermarketen för att köpa själva.

Trevligt men långt ifrån fyra stjärnor

  • 3 av 10
Hotellet var trevligt men det var flera saker som verkligen drar ner betyget och som aldrig borde ske på ett fyr stjärnigt hotell.


Att man har All Inclusive - men ingen sockerfri läsk känns verkligen inte som 2024. Så för oss diabetiker är detta hotellet inget alternativ. Det finns betydligt billigare hotell inne i Sunny Beach som tycker att sådant är en självklarhet.

Men det är ju inte bara diabetiker som drabbas. Det är ju många i dag som av flera skäl vill och dessutom ska undvika sockerläsk.

Däremot var de snälla och ordnade en macka åt mig enligt läkarnas tidigare ordination sent på kvällarna. Men det var också först efter att TUI:s personal som besökte hotellet hade talat med dem. Innan dess fick jag veta att jag kanske kunde hämta köttbullar någonstans tidigare under dagen.

Vi träffade också en turist från Sverige som hade problem med maten då hotellet inte verkade förstå vad det innebär att vara vegetarian.

AC:n i vårt rum stod på 16 grader och ändrade man på den gick det tillbaka till sitt lägsta värde. Stängde man av den slog den på igen på 16 grader.

Man måste i alla fall säga att den var effektiv, då det var kallare än 16 grader och vi frös trotts att vi låg under täckena.

Då vi dagen efter att ha kommit klagade i receptionen svarade de med att bara stänga av AC:n. Men det var ju värmebölja på orten!

När de körde igång den igen var det samma problem som innan.

När vi poängterade att det stod både på AC:n i vårt rum och våra ungdomars rum att filtren måste bytas hände ingenting.

Efter nästan halva vistelsen kom en tekniker och förhörde sig om problemet. Han sa att han inte hade en aning om vad som kunde vara orsaken. Men att AC:n i fortsättningen skulle styras från receptionen.

I flera dagar fick vi sedan ringa stup i kvarten för att temperaturen skulle höjas, då den hela tiden droppade ner, dock nu till 20 på apparatens display, men det var betydligt kallare än så.

Sista nätterna stängdes den bara plötsligt av.

Våra täcken var skitiga från början och vi lade dem så att städarna tydligt kunde se de, men de bytte aldrig täckena.

Maten i buffén var verkligen inte på klass för fyra stjärnor och varierade i både kvalitet och utbud. Ibland hade de någon rätt som var väl tillredd och smakade gott. Ibland var allt överkokt eller bränt. Ibland var det inte tillräckligt friterat eller stekt.

Vid ett tillfälle kunde pommes frites vara perfekta, nästan lass som kom kunde de vara soggiga och tredje lasset knappt tillredda.

Om man vill ha rena tallrikar till maten är största chansen att få det det genom att ta de tallrikar som står på hyllorna nedanför bufféns tråg. Inte de som stod i de fjädrande tallriksställen på hörnen. Oftast var det svarta korn på dem.

Ibland var både koppar och glas lite blöta när man skulle ta dem.

Drinkarna var en besvikelse. Inte bara för att ingredienserna inte var så goda utan framför allt för att bartendererna inte riktigt visste hur man gjorde drinkar. Det var mer som dåliga groggar.

I TUI:s beskrivning av hotellet står det att det finns ett bagagerum och vi hittade ett. Men det visade sig att det inte är ett bagagerum utan att folk bor i det.

Så allt bagage får stå utanför receptionen utan någon större uppsikt. Då vi bad att om att få vårt handbagage förvarat och övervakat var personalen snälla och lät oss få ha det i receptionen, innanför disken.

Vi bodde i den nyrenoverade delen och den var ljus och trevlig. Lite konstig var det dock att de branddörrar som fanns i korridorerna ovanför oss inte fanns på vår våning.

Polerna var trevliga och det var lagom mycket folk på poolområdet. Dock kunde de vara väldigt kalla. Inomhuspoolen var också trevlig, men lite väl varm för vissa av oss.

De hade också en egen bit av stranden. Det var långgrunt och vattnet kändes inte så salt.

Vad man kan förvänta sig av Bulgarien

  • 2 av 10
Kanske vad man kan förvänta sig av Bulgarien men det var 80-tals känsla och äckliga heltäckningsmattor, fimpmärken i soffan och ostädat intryck i rummet. Dock hade vi väldigt fin utsikt över havet från rummet. I matsalen var volymen hög som alltid på allink buffé men tyvärr satt det också högljudda fläktar utanför vilket gjorde att man inte kunde sitta ute och äta heller. Personalen i barerna verkade inte vilja vara där och blev irriterad när man beställde något. Personalen överlag på hotellet var inte särskilt trevliga, förutom en tjej i receptionen som var toppen. I vanlig ordning paxade folk solstolarna vid stranden. Maten var typ samma varje dag, jag hittade alltid något att äta men resten av familjen hade svårt. Den bokningsbara restaurangen och vinprovningen var absolut inte värt att besöka.

Kundomdömen

  • av 10
  • Anonym