Bokningsrelaterade frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Hur arbetar TUI för en mer hållbar värld?

TUI-gruppen är en av världens ledande researrangörer och för oss betyder det att vi har ett unikt ansvar gentemot vår bransch. Vår roll i att driva hållbar turism är att hjälpa våra leverantörer och kunder att bli bättre, men också att påverka hela vår bransch mot ett mer hållbart sätt att arbeta.

TUI sitter bl.a. med i styrelsen för Global Sustainable Tourism Council (GSTC) och vi samarbetar med skolor, lokala och nationella myndigheter, icke-statliga organisationer och branschorganisationer för att stödja och utveckla en mer hållbar turism. Dessutom stödjer vi forskning och genomför egna studier tillsammans med branschaktörer inom olika områden.

Klimatkompensation innebär att växthusgaser som släpps ut på ett ställe förebyggs någon annanstans, genom att möjliggöra ett eller flera projekt som minskar utsläpp av växthusgaser.
TUI i Norden har valt att investera i projekt som genererar energi från sol, vind, vatten och biogas i Indien, Thailand och Vietnam, i regioner där fossil energi som kolkraft istället hade använts, vilket medför höga utsläpp av växthusgaser. Utöver klimatnyttan bidrar projekten till många andra hållbarhetsmål såsom utbildning, arbetstillfällen och investeringar i lokal infrastruktur. Läs mer om klimatkompensation här. 

Läs mer om vårt arbete för en mer hållbar värld här. Vill du bo på ett hotell med hållbarhetscertifiering, läs mer här.

Hur bekräftar jag min bokning?

 För att bekräfta din bokning loggar du in under myTUI och betalar deposition. Genom att betala resan godkänner du avtalet. 

Var noggrann med att se över att allt i din bokning har blivit korrekt dvs att det är rätt reslängd, rätt utresedag, rumstyp med mera.

Hur bokar jag en kombinationsresa?

Under vintersäsongen erbjuder vi kombinationsresor till Thailand och Mexico. På den här sidan hittar du våra resmål med kombinationsmöjligheter i vinter, samt våra härligaste kombinationstips i Thailand. Du kan också läsa mer om hur du bokar en kombinationsresa.

Som det ser ut nu kommer vi inte att erbjuda kombinationsresor sommaren 2024.

Om du önskar hjälp med reseförslag eller bokning är du välkommen att kontakta oss. Du hittar kontaktuppgifter och öppettider här.

Hur bokar man in ett barn som ännu inte fötts?

 Vid bokning av charterresa kan det ofödda barnet / barnet som ännu inte fått sitt namn, bokas in med förnamn "Baby", dvs. till exempel "Baby Andersson". När barnet sedan fått ett namn, kontakta kundservice så korrigerar vi namnet i bokningen kostnadsfritt.

Vid bokning av paketresa med reguljärflyg kan barnet inte bokas in förrän det aktuella fullständiga namnet existerar. 

Hur byter jag hotell alternativt ombokar resan?

Har du en bokad resa där du t ex skulle vilja byta ut hotellet eller omboka till ett annat alternativ behöver du kontakta oss på 0771 84 01 00. Ha ditt bokningsnummer till hands när du ringer.

Ombokningsavgift tas ut i enlighet med gällande villkor för avbeställning.

Läs mer om ändring och avbeställning under punkt 3 i våra resevillkor för paketresor här.

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

Har du beställt en resa och valt onlinebiljett får du en bekräftelse via e-post inom några minuter efter genomförd bokning. Kom ihåg att meddela oss om du byter e-postadress.

Har du valt att få biljetterna hemskickade kommer även din bokningsbekräftelse att postas hem till dig. 

Du kan även skriva ut en bekräftelse via myTUI.

Hur gör jag vid felstavat namn eller namnändring?

Har antingen förnamnet eller efternamnet blivit felstavat är du välkommen att ringa vår kundservice för att få det korrigerat. 

Paketresa med charterflyg
För dig som bokat TUIs av- och ombokningsskydd är ändring eller korrigering av namn även kostnadsfritt bara det görs senast 48 timmar innan avresa.

I övriga fall utgår det vid namnändring en namnändringskostnad på 500:-/person och felstavat namn 195:-/person vid resa med våra charterflyg. 

Paketresa med reguljärflyg
Är din resa bokad med reguljärflyg är det inte säkert att en namnkorrigering är möjlig att genomföra. Flygbolagen tar alltid ut en kostnad för en ändring, vilket varierar beroende på flygbolag. Kontakta kundservice så undersöker vi om ändringen är möjlig samt eventuell kostnad. 

Genomför du en ändring via TUI tillkommer även en serviceavgift, läs mer här

Hur loggar jag in på myTUI?

 Du loggar in på myTUI på vår startsida med hjälp av e-postadress och lösenord, om du inte har något konto trycker du på Skapa konto. Har du glömt lösenord, för att återställa tryck här. 

På myTUI kan du se dina bokade resor, göra en onlinebetalning och skriva ut din biljett (gäller charterresor, från 20 dagar före avresan). 

Hur vet jag att min bokning har blivit genomförd?

 När du bekräftar bokningen får du ett bokningsnummer, vilket är en garanti för att resan är bokad. Inom några minuter får du också en bokningsbekräftelse via e-post om du har uppgett en email-adress i samband med din bokning. 

Glöm inte att skriva upp bokningsnummret som kommer upp på skärmen, då du behöver ha det tillgängligt om du behöver kontakta oss.

Vänligen observera att din bokning blir bekräftad först då du betalat anmälningsavgiften. Ifall ingen betalning är oss tillhanda på förfallodatumet kommer din bokning automatiskt att bli avbokad. Tänk på att det tar tre bankdagar innan pengarna är TUI tillhanda vid OCR-betalning. 

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter i bokningen?

 ​​​​På vissa bokningar är det möjligt att ändra kontaktinformation på myTUI. Kontrollera gärna om du kan genomföra ändringen under rubriken "resenärer".

Du är också varmt välkommen att kontakta oss via chatt eller telefon. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Jag har dubbla efternamn, hur skall jag skriva ut dem i bokningen?

 Vid två efternamn, skriv dessa på efternamnsraden i samma ordning som de står i passet. Du får plats med 70 tecken. Är ditt namn längre ber vi dig kontakta vår kundservice. 

Var noga när du skriver in namn. Det tillkommer administrationsavgift som vi tar ut för att korrigera felstavade namn. Kostnad är beroende på restyp och flybolag. Har du bokat din paketresa med reguljärflyg är det inte säkert det är möjligt att ändra ett befintligt namn. 

Kan jag åka på skidresa med TUI?

Ja, vi erbjuder skidresor till många mindre och större skidorter. Bekanta dig med våra skidresmål här. 

När du bokar en skidresa med oss på TUI ingår flyg, boende och transfer. Läs mer om hur det fungerar med skidutrustning, liftkort mm. på denna sida. 

Kan man lämna önskemål?

Självklart kan vi skriva till ett önskemål på bokningen. Har du specifika önskemål om boende nära medresenärer, våningsplan eller rumsläge ber vi dig att ta kontakt med oss. 

Vi kan dock inte garantera önskemålet eller lämna förhandsbesked på, om önskemålen kan uppfyllas även om det har noterats i bokningen.

Vad gör jag om jag inte hittar mitt bokningsnummer?

TUIs bokningsnummer består av 7 eller 8 siffror.  Det står på bokningsbekräftelsen som du fick av oss per e-post.

Hittar du inte ditt bokningsnummer är du välkommen att kontakta oss på 0771 84 01 00. Observera att vi jobbar under sekretess och inte kan ge ut några bokningsnummer direkt över telefon. Med hjälp av uppgifter från dig kan vi söka efter din bokning. Hittar vi den skickar vi en kopia till den mejladress eller postadress som du uppgav vid bokningstillfället. Hur du får kopian beror på om du har valt onlinebiljett eller hemskickad biljett.

Vad är ett flygtillägg?

Flygtillägg är vanligtvis ett tillägg för en bättre flygklass än standard. Tillägget kan även variera beroende på aktuellt utbud samt efterfrågan.

Varför ändras priserna?

I likhet med andra aktörer i resebranschen är priserna på våra resor rörliga. Våra priser baseras på hur efterfrågan och tillgången på resor ser ut. Priset kan därför förändras från flera gånger om dagen, till ett flertal gånger under veckan. Priset på en resa är inte bekräftat innan du gjort en bokning och fått ett bokningsnummer. Vi rekommenderar därför att boka så fort som möjligt då du hittat en resa du är intresserad av. 

Om grundpriset på din bokade resa sjunker och du valt TUIs av- och ombokningsskydd har du prisgaranti. Kontakta vår kundservice för att uppdatera priset på din bokning. Prisgarantin gäller i perioden fram till 60 dagar innan avresa. Prisgarantin gäller inte endast flyg eller paketresor med reguljärflyg. Läs mer om vårt av- och ombokningsskydd här. 

Du hittar alltid de senaste priserna och erbjudandena på tui.se. TUI ansvarar inte för att prisuppgifter på externa hemsidor är korrekta. 

Var hittar jag information om bröllopsresor?

Är ni intresserade av Smekmånadsresa?

Läs mer om hur du bokar en Bröllopsresa och om resmålen här.

Var hittar jag mitt bokningsnummer?

Vem kan göra ändringar i en befintlig bokning?

Ändringar, tillval eller avbokning kan bara göras av huvudresenären i bokningen. 

Du kan själv ändra tillval på myTUI, men om du önskar ändra avresedatum, reslängd eller hotell ber vi dig kontakta kundservice.  För att vi skall kunna hjälpa dig se till att ha bokningsnumret till hands när du kontaktar oss.    

Vilka hotell passar för mig som tycker om att sporta på semestern?

För dig som vill ha en aktiv semester rekommenderar vi varmt våra Magic Life- och Robinson-koncepthotell. Läs mer om hotell som passar bra för en träningsresa här. 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss