Reef & Beach Resort
- Makunduchi, Zanzibar, Tanzania
Tripadvisor
Om hotellet
Strandhotell med loungebar på bryggan
Reef & Beach Resort ligger lite undangömt på en udde vid havet, mellan orterna Jambiani och Makunduchi på Zanzibar. Här är stämningen livlig med mycket aktiviteter som du kan varva med pool- och stranddagar. Hotellet har tre restauranger och sex barer. All Inclusive ingår.
De vita två- och treplanshusen smälter nästan in i naturen med sina torkade palmbladstak och detaljer i trä.
Snorkla vid korallrevet
En av de två poolerna vetter mot den ljusa stranden medan den andra ligger inne trädgården, omgiven av vajande palmer. Längs med bryggan står solsängar uppställda för dig som hellre badar i havet. Dessutom är korallrevet nära, om du känner för att bege dig ut och leta efter Nemo. Ett dykcenter finns, men det går självklart också bra att snorkla.
Spa och kajakpaddling
Du som behöver avkoppling är välkommen att besöka hotellets spa för en massagebehandling. Vill du istället göra av med energi finns kajakuthyrning och du kan även spela beachvolley.
Loungebar med utsikt
Det finns tre bufférestauranger och sex barer att välja på.. Avsluta gärna dagen med en svalkande dryck i loungebaren ute på bryggan, med utsikt över solnedgången och Indiska Oceanen.
Viktig information
Mellan 21/4–19/5 2025 kommer en av hotellets restauranger att vara stängd för renovering. Övriga restauranger är öppna som vanligt.
- Antal rum : 222
Snabbfakta
- Bad/strand
- 50 m
- Utomhuspool
- Ja
- Restaurang/Bar
- Ja/Ja
- Transfertid
- ca 1 tim 30 min
Medeltemperatur i Makunduchi
Miljö-/hållbarhetscertifierat
Det här är ett av våra miljö-/hållbarhetscertifierade hotell. När du bokar det så är du med och bidrar till TUI Care Travel och till ett mer hållbart resande.
Läs mer om TUI Care Travel och våra hållbarhetscertifierade hotell
Viktig information
Hotellets WiFi kan vara långsamt.
- Reception 24 h
- Ja
- Officiell klassificering
- ****
- Senast renoverad
- 2019
- Antal rum
- 222
- Volt
- 220
- WiFi
- Ja
- WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
- Ja
- Incheckning
- 14:00
- Utcheckning
- 11:00
Rummen
- WiFi
- Ja
- Kassafack
- Ja
- Kassafack utan kostnad
- Ja
- AC
- Ja
- AC utan kostnad
- Ja
- Hårfön
- Ja
- Bad/dusch och wc
- Ja
Mat & dryck
All Inclusive
Frukost-, lunch- och middagsbuffé med måltidsdrycker (husets vin, öl, läsk eller vatten). Nationell alkohol, vin, öl, läsk och mineralvatten och barservering (anvisade barer/tider).
Observera
All Inclusive-innehållet och tider kan komma att ändras under säsongen, exempelvis i början och i slutet av säsongen eller om gästantalet är lågt.
- Bufférestauranger
- 3
- Restaurang
- Ja
- Bar
- Ja
- Barer
- 6
- All Inclusive
- Ja
- Antal restauranger
- 3
Avstånd
- Flygplats
- 64 km
Strand
- Bad/strand (minsta avstånd)
- 50 m
- Typ av strand
- Korallstrand, Sandstrand, Stenstrand
Pool
Poolhandduk mot kostnad.
- Utomhuspool
- Ja
- Pooler
- 2
- Poolhandduk
- Ja
Avkoppling
- Spa
- Ja
- Massage
- Ja
Sport
- Beachvolleyboll
- Ja
- Dykcenter
- Ja
- Kanot
- Ja
- Bordtennis
- Ja
Tillgänglighet
- Antal våningar i högsta byggnaden
- 3
- Rullstolstillgänglighet hotellområde
- Nej
Vår service: Dygnet runt via TUI-appen
- Gäller från 2025-05-01 till 2025-11-01
Service via TUI-appen
TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss dygnet runt, när det passar dig. Via Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Vi kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer vi också att hjälpa till med praktiska frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.
Vår service: TUI-guider på hotellet och TUI-appen dygnet runt
- Gäller från 2024-11-01 till 2025-05-01
- Gäller från 2025-11-01 till 2026-05-01
Möt TUI-guiderna på hotellet
Vårt internationella guideteam finns på hotellet minst några gånger i veckan. De kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer de också att svara på frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester.
Service via TUI-appen dygnet runt
TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss när det passar dig. Under Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.
Så här kommer du till hotellet
Flygtid
Reguljärflyg med en eller flera mellanlandningar. Den totala restiden kan variera mellan 12 och 17 timmar beroende på vilket flyg du väljer.
Transfertid
Beräknad transfertid cirka 1 timme 30 minuter från flygplatsen Zanzibar International Airport (ZNZ). Du ser transferalternativen när du bokar din resa. Du kan också boka transfer genom att logga in på ditt myTUI-konto när bokningen är klar. Här kan du läsa mer om transfer.
Avstånd
- Flygplats
- 64 km
Strand
- Bad/strand (minsta avstånd)
- 50 m
- Typ av strand
- Korallstrand, Sandstrand, Stenstrand
Kundomdömen
För mycket klor i poolen
- 2025-03-26
Detta åtgärdades av hotellet genom en gratis tvätt så den blev vit igen :-)
Alldeles underbart
- 2025-03-15
Avkoppling 100 %
- 2025-01-26
Reef beach and resort zanzibar
- 2025-01-19
Januari-25
- 2025-01-18
Jag ger hela resan en 7:a
- 2025-01-15
Maten dålig,
Mycket oväsen på grund av reperationer
All inclusive var sådär och tydligen kunde man uppgradera
All inclusive som kostade extra pengar, tycker jag är fel,, skulle man fått info från TUI
Bättre resort finns.
- 2025-01-08
Mycket nöjd med Zanzibar resan
- 2024-12-22
Bra
- 2024-10-11
Illa
- 2024-08-12
När vi landat så går vi ditt vi ska gå för att åka transfer till hotellet. Chauffören står där och sen har han en annan kille med sig som tar våra väskor direkt. Väskorna är än Toyota buss äldre som vi får lyfta väskorna in via fönster bak för att de ska komma in i bilen. Killen som tog våra väskor till bussen (75 meter) skulle ha betalt direkt också. Där borde ni styra upp med era anlitade chaufförer att inte göra så.
Vägen till hotellet är en åker, lite bra vägar för 10 minuterna sen är det en väg som aldrig skulle tillåtas i Sverige, men visst vi är i Afrika så det köper vi men som han kör på denna väg. Vi ser han kör i 90-100 km/h på en traktor väg och trångt samt möten. Det är ju eran chaufför och kör med livet som insats.
Efter en timmes resa med bussen så är vi framme. Sista biten in till Hotellet ca 500 m är en ren åker.
Väl framme och incheckning sker så får vi betala ca 280 dollar i turist skatt för 4 personer i 14 dagar. Visste att det var skatt men inte så mycket.
Vi får våra rum vid 04:10 på natten och det fanns inget att äta mer en något torrt bröd när vi kom fram efter den långa resan.
Vi är där under 14 dagar, under dessa tider betalar vi för olika utflykter som vi gör plus att vi är på Safri etc. Dessa utflykter är bra men det är tydligt att om du inte har en guide med dig så är det svårt att resa inom landet. Det är bara pengar och mutor som gäller överallt.
Maten som serveras på restaurangen är ok med minus tecken efter. Det är ju deras inhemska grytor och sådant. Beef är den ända kötträtten som serveras. De har också olika stationer där de steker maten. Där finns inget redo och de kör när man vill ha så det blir långa köer och de snålar på maten. Steker de räkor så ger dem en 3-5 st och inga mer. Den maten som finns vid dessa stationer tar oftast slut. Personalen är trevliga.
Det är ingen direkt variation på maten, man har olika teaman står det men maten är den samma.
Min familj fick rum 500 och 501.
Jag och min fru sover i rum 500. Den ligger längst ner i hörnet mot en grönområde, bakom vårt rum är det personalingång samt verkstad. Framför oss är det poolen efter grönområdet.
Nu kommer vi till det som vi har frågat och frågat om. Vi betalar mycket pengar för denna resa som ska vara vår upplevelse. Det kallas drömresa. Vi skriver om frågar om hur det går med bygget som ni flaggar från TUI att Hotellet håller på med. Ni svara att ni vet inget annat utan det ska vara klart tills vi kommer ner. Detta är en stor lögn från er. Ni vet precis vad som gäller, när det ska vara klart och vad som händer, ni har ju personal på hotellet flera dagar i veckan. Det byggs över allt, broarna som förbinder rummen över grönområdet där aporna finns till poolområdet är avstängda för reparation. Det byggs dygnet runt, det hamras, slipas, svetsar, borras, etc.
Bygg personalen går från verkstaden bakom vårt rum genom poolområdet på broarna med skottkärror, de bär material fram och tillbaka under dagar. Underhåll kan man förstå men detta är inte underhåll. Byggt ska vara klart om några veckor. Detta var en stor lögn från er sida och detta var inte alls bra hantera från er. STOR BESVIKELSE!
Jag har till och med spelat in hur det låter hela dagarna fram och tillbaka. Detta är inte okej alls från eran sida och när vi betalar så mycket för resan och det byggs överallt och låter som det gör är det inte okej alls.
5 dagar innan vi ska åka hem så går min fru till rummet efter kvällsmaten för att lägga sig. Jag sitter kvar i restaurangen. När hon kommer till rummet ligger det en orm där. Hon ringer efter mig och jag går till reception och meddelar vi har en orm på rummet. Masajerna kommer fort och tar hand om rummen. De kan inte säga vad det är för orm mer att det är en mindre orm (Barn) men farlig. Vi kollar hela rummet efter orm innan vi lägger oss.
De påpekar från Hotellet att detta är ovanligt och ingen fara, det kommer inte någon mer orm. Dagen efter börjar de röja framför vårt rum för att klippa ner gräset. Jag har i efterhand frågat om det var för ormen de röjde och en i personalen erkänner att det var därför de började röja i det i höga gräset.
Detta blir självklart en snackis och man undrar ju vad som kunde skett etc. men nu hände inget.
Kvällen efter så upprepas detta igen. Min fru går in på rummet, hon gör iordning sängen med myggnäten och då kommer det fram en ny orm från sängen som ringlar in i min resväska. Jag rusar till rummet och hämtar Masajerna och de klipper ormen i rummet. En liten orm till. Jag påpekar att det måste finnas ett ormbo i närheten som de måste hitta. Vi vägrar bo vidare i detta rum och ni får lösa ett annat.
Personalen tycker det är väl inte så farligt och säger att det kommer inte hända igen. Denna gång kommer de fram till att det är kobra (Brun kobra).
Det har alltid varit en extra list under våran dörr, vilket jag inte funderat så mycket på innan för det finns inte på någon annan dör men nu börjar jag förstå.
Våra söner bor i rummet bredvid oss, deras dörr har ingen extra list men har en större glipa under dörren vilket en orm lätt kommer in via.
Vi får byta rum över natten men bagage står kvar i rummet.
Nästa dag åker jag på en fiskeresa och när jag kommer tillbaka vid 12:00 så blir jag kallade till en kvinna som jobbar som jobbar med kundrelationer. Vi har en dialog om det som hänt och hon tycker att nu kan vi flytta tillbaka till rummet och det som hänt är en tillfällighet. Då försäger hon sig och nämner att vi har ju förstärkt dörren med en extra list, den listen har alltid varit på vår dörr sen vi kom så där försa hon sig, dvs att de haft detta problem innan. Vi vet inte hur länge det funnits ormar i rummet eller vad som händer på nätterna.
Jag säger att ni tar det för lätt på saken och vi kommer inte flytta tillbaka. Ni ska gå igenom våra väskor och kläder efter ormar men det gör man inte samt vi får inte. Det gör ni visst och ni har vår tillåtelse. 15 minuter senare går de igenom sakerna men skrattar lite och tar det som att detta är ingen big deal.
Vi får flytta till andra våningen och de sista två dagarna.
När vi har lämnat vårt rum och flytta in i det nya rummet så tar det tre timmar så har nya gäster flyttat in i vårt rum. Så man tar det inte så alvarligt att det är ormar på rummet.
Sista kvällen så är vi på vårt rum och min son kommer upp till oss. Jag frågade om han hade kortleken med sig vilket han hade glömt och gick tillbaka till sitt rum för att hämta. Då är det fullt drag igen på vårt gamla rum med de nya gästerna för de har fått in en orm till i rummet där vi bodde. Då får våra söner flytta ut från sitt rum också samt placera sina väskor i vårt rum tills vi ska åka.
De har stora problem med ormar i just det rummet och de gör allt för att mörka det. Fattar det för kommer det ut så har man problem, en i receptionen erkänner sedan till oss att det har utmaningar med det rummet. Det kallar jag säkert” Här tänker man inte på gästerna i första hand utan pengarna. De bör hantera problemet och stäng det rummet.
När vi åker hem i transfern till flygplatsen så kör eran chaufför som ********** igen mitt i natten på de dåliga vägarna. Han håller 90-100 km/H på dessa ********** vägar. Ingen kan slappna av med bussen kränger, slår och lever. Nej där han ni saker att ta tag i.
Det är riktigt illa med all byggnationer som pågår samt att ni far med osanning och bygget och när det ska vara klart. Riktigt illa TUI.
Sista natten sov vi inget för dessa ormar.
Kräver att ni tar upp detta och kommer med ett svar till oss. Upplevelsen har inte varit den bästa på en sådan dyr resa samt vi kräver åtgärder med kompensation för dessa saker.
Mikael, Camilla, Alexander, Anton Undfors