Xenios Port Marina Hotel

  • Kassandra, Halkidiki, Grekland

Om hotellet

  • WiFi

I lantliga omgivningar nära stranden

Xenios Port Marina Hotel ligger drygt tre kilometer öster om Pefkochori, nästan längst ut på Kassandrahalvön. Hotellet har pool med en avskild del för de små gästerna, en poolbar och restaurang. Omgivningarna är lugna och lantliga och till den fina sandstranden är det bara några hundra meter.

Hotellets restaurang håller öppet för både frukost, lunch och middag.

På hotellet finns:

  • Restaurang och bar
  • Pool och barnpool
  • Gym
  • 24 h reception

Alla rum har:

  • Bad/dusch och wc
  • AC
  • Hårfön

Vissa rum går att boka för fler än ordinarie antal, t ex ett dubbelrum som disponeras av tre. Tillkommande person(er) sover då i extrabädd, t ex viksäng eller bäddsoffa.

Här använder vi hotellets benämningar av rumstyper.

  • Antal rum : 97

Snabbfakta

Bad/strand
300 m
Utomhuspool/Barnpool
Ja/Ja
Centrum
3 km
Restaurang/Bar
Ja/Ja
Transfertid
ca 1 tim / 1 tim och 50 minuter

Medeltemperatur i Kassandra

Adress & telefon

Adress
Paliouri Kassandras, HALKIDIKI, Greece

Viktig information

Reception 24 h
Ja
Byggt
1990
Senast renoverad
2010
Antal rum
97
MasterCard
Ja
Visa
Ja
WiFi
Ja
AC i allmänna utrymmen
Ja
Incheckning
14:00
Utcheckning
11:00
Kassafack i receptionen
Ja
Tvättservice
Ja

Rummen

Hårfön
Ja

Mat & dryck

Restaurang
Ja
Bar
Ja
Poolbar
Ja
Frukost
Buffé, Kontinental
Lunch
Meny
Middag
Meny
AC i restaurang
Ja
Frukost
Ja
Café
Ja

Avstånd

Lokaltrafik
6 km
Centrum
3 km

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
300 m
Bad/strand (max)
300 m

Pool

Utomhuspool
Ja
Pooler
1
Barnpool
Ja
Barnpooler
1
Pool
Ja

Sport

Gym
Ja
Cykeluthyrning
Ja
Cykelförråd
Ja

Barn & ungdomar

Barnstol i restaurangen
Ja

Tillgänglighet

Antal våningar
2
Hiss
Ja
Rullstolstillgänglighet hotellområde
Nej

Vår service: Dygnet runt via TUI-appen

  • Gäller från 2025-05-01 till 2025-11-01
  • Gäller från 2025-11-01 till 2026-05-01

Service via TUI-appen

TUI har ingen personal på det här resmålet, men med TUI-appen kan du nå oss dygnet runt, när det passar dig. Via Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Vi kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer vi också att hjälpa till med praktiska frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.

Så här kommer du till hotellet

Flygtid

Din restid beror på vilket flyg du väljer. Cirka 3 tim 30 min med direktflyg från Stockholm-Arlanda. Det kan vara både direktflyg och flyg med mellanlandning vilket innebär att den totala restiden kan variera.

Transfertid

Beräknad transfertid cirka 1 timme till 1 timme och 50 minuter från flygplatsen Thessaloniki Macedonia International Airport (SKG). Du ser transferalternativen när du bokar din resa. Du kan också boka transfer genom att logga in på ditt myTUI-konto när bokningen är klar. Här kan du läsa mer om transfer.

Avstånd

Lokaltrafik
6 km
Centrum
3 km

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
300 m
Bad/strand (max)
300 m

Kundomdömen

märklig och trist upplevelse.

  • 4 av 10
Hej Tui
Vi har just kommit hem från en vecka på hotellet Xenios Port Marina i Kassandra, Grekland. Jag hade verkligen önskat att jag inte hade behövt skriva det jag nu kommer att göra. Det är mycket olikt mig att klaga eller låta missnöjd men nu kände både jag och hela mitt resesällskap att detta behöver bli framfört.
I beskrivningen av hotellet hos Tui står faktorer som gjorde att vi valde just detta hotell. Jag kommer börja med att lista viktiga faktorer som inte stämmer överens alls med beskrivningen:
I beskrivningen på hemsidan/Appen står att det ska finnas:
kök-i lägenhetsrummen finns diskho och kyl. INGEN micro eller spis, inte heller vattenkokare/kaffebryggare. Det var alltså inte möjligt att tillaga en egen måltid. Samtliga skåp var tomma. Alltså inget porslin, glas, bestick osv... Där spisen en gång varit fanns nu ett insatt skåp. Man kan säga att det fanns ett kök med över- och underskåp rinnande vatten och en kyl samt diskbänk. Men det gick inte att använda som ett kök!
Vi var 6 personer i sällskapet som bodde i rummen bredvid varandra 416 och 415. Vår plan för resan var att boka halvpension då vi ville tillaga lunchen i rummen och äta på balkongen. Detta gick alltså inte.
(jag talade med en äldre herre som var anställd som badvakt denna säsong och kusin med ägaren. Han hade ingen aning om varför de tagit bort kokmöjligheter i rummen eller när detta ska ha skett. Han visste heller inte om att vi som gäster inte får ta med oss snacks eller dryck till poolen.)

Ok, vi tänkte att då kunde vi ju istället gå ner till poolbaren/cafét för att köpa snacks eller toast eller liknande som stod på deras meny. Då fick vi nästa besked. Det finns inget att äta eller att beställa förutom dryck i poolbaren. Trots att det står på deras poolbar-meny.
Till detta bör även tilläggas att stora skyltar satt uppe på området att: gäster inte fick ta med snacks, mat eller dryck från rummet eller utifrån att äta på området. Endast i rummen. Dvs om vi ville ligga en dag vid poolen och sola/bada så behövde vi gå tillbaka till rummet, äta något (som vi varit tvungna att ta bussen i till stan för att köpa) för att sedan gå ned igen till poolen. Kan ni se detta framför er? att 4 vuxna och 2 barn går iväg till sina rum i en byggnad som låg ca 5 minuter från poolen för att äta lite chips, för att sedan gå tillbaka till solstolarna igen? Är det ok? Nej det tycker inte vi. Om det funnits försäljning på området hade vi förstått till 100% att vi inte fick äta eller dricka medhavda varor, men så var inte fallet. En del av nöjet med semester är ju att kunna njuta vid polen, äta lite salta chips och slippa gå upp på rummen oräkneliga gånger.

Dag 5 av 7 fick vi av en slump veta att det serverades smörgåsar i lobbyn kl 16.00 varje dag som var till för alla gäster! Vi fick veta detta då duschen på vårt rum gick sönder (den redan ihop tejpade slangen lossade från duschhuvudet) och en av de anställda berättade om detta.
Vi var inte det enda sällskapet som inte fått veta detta. Jag gladde några unga kvinnor på hotellet med nyheten om att det fanns smörgåsar att få i lobbyn! Förövrigt var det ytterst få som faktiskt sett detta "mellanmål".

I beskrivningen i Appen/på hemsidan hos Tui står det vidare:
Hiss- Nej, det fanns ingen hiss! Vi bodde högst upp på våning 3 och hade verkligen uppskattat att ha hiss.

Cykeluthyrning-Nej, det fanns ingen cykeluthyrning.
Detta grusade helt våra planer på att ta oss runt på semestern på cykel. Vi hade en plan att cykla till olika ständer, cykla in till närmsta by som var ca 4 km därifrån och uppleva det grekiska landskapet. Det gick alltså inte.

Restaurangen-
frukostbuffén var bra! Jättegott och fräscht.
Middag! i beskrivningen står det Meny. Det fanns inte. Det fanns endast buffe under alla måltider. Maten var vällagad och god och variationen var bra. Som dryck fanns sodavatten, apelsinläsk och grapefruktläsk. Till middagen kunde man beställa Cola, Fanta eller Sprite!
KONSTIGT nog kunde vuxna människor inte beställa ett glas öl eller vin till middagen. ??
I restaurangen arbetade ca 8-10 personer med att plocka undan från borden samt fylla på mat. De flesta anställda var flickor från Ukraina som inte talade många ord engelska. Övrig personal kom från Grekland. Det som gjorde oss alla både förbryllade och lite ledsna var att 99% av personalen på hotellet aldrig hälsade. Inte heller såg de glada ut. Vi hälsade alltid på all personal vilket då besvarades tillbaka lite grann.
Det fanns 2 personer ur personalstyrkan som faktiskt gick att tala med, lite mer utförligt. Mannen som arbetade som badvakt samt mannen som arbetade kvällar i baren. Dessa båda herrar var mycket trevliga och vänliga. Även de hade svårt att förstå de märkliga regler som fanns på hotellet samt vad som saknades.
Alla drycker under alla måltider samt i baren serverades ur stora engångs-plastmuggar! Det måste ha slängts över 500 muggar/dag minst. Jag frågade om detta, om varför de inte använde glas då detta är superdåligt för miljön. Till svar fick jag att detta har bara fortsatt sedan pandemin 2020.

AC-Ja det fanns AC på rummen. Det fungerade bra med temperaturen. Dock var ljudnivån på AC:en galet hög, så vi behövde använda oss av öronproppar eller hörlurar för att kunna sova.
AC fanns i alla utrymmen förutom i det lilla gymmet! 40 grader ute, gissa hur varmt det blev i gymmet?

Incheckning/Utcheckning
På ankomstkvällen fick vi nära inga besked om något i receptionen. Ett blad med tider för mat och en busstidtabell gavs åt oss. Då det var långt till våra rum som låg i en byggnad längre bort, frågade jag om vi kunde få låna en kärra eller liknande. Till svar fick jag att den var upptagen av någon i personalen! Så vi släpade väskorna i en lång uppförsbacke, samt sedan upp 3 trappor. Wow då var vi totalt färdiga. Men det var faktiskt ingen större fara. sådana saker kan vi ta! Dock viktigt att veta för de som bokar hotellet att det inte finns hiss!!!
Utcheckningen
Vi gick till receptionen några dagar före utcheckning då vi behövde fråga om möjligheter som fanns på avresedagen
(Vår bil skulle komma för upphämtning kl 17.30 och rummen skulle vara tomma kl 11. ) Det gick att ordna så att vi kunde behålla ett av rummen till kl 15.00 för en avgift på ca 800 kr. Jättebra! Det som INTE framkom var att det fanns ett omklädningsrum med dusch just för att hjälpa gäster som ville stanna och bada efter utcheckningen. Hade vi vetat detta hade vi använt oss av det senare alternativet.

Förövrigt är hotellet i behov av renovering. Rummen är ok, men sängarna är stenhårda, duscharna är halvtrasiga och redan lagade flera gånger, i restaurangen behövde hantverkare komma under vår sista dag, för att slita bort kakelplattor/klinkers på väggen vid själva serveringen då fuktskador samt tidigare lagningar inte längre gjorde att plattorna satt kvar. Men Råttorna vid poolbaren på kvällen var nog bland det värsta. De sprang i buskarna och klättrade även upp i olivträden runt omkring oss!

vi var besvikna och lite ledsna över det saker som inte fungerat som vi hoppats på. Dock var stranden helt underbar och den närliggande lilla staden.
Jag har adresserat problemen till hotellet så att det vet om vad som var ickefungerande. Men någon maneger såg jag aldrig!

Standard

  • 2 av 10
Behov av renovering
Ingen täckning eller wifi
Dålig service och information vid ankomst
Ingen försäljning av snacks
Inget användbart kök som vid beskrivningen av rummet
Inga cyklar att hyra som i beskrivningen

Dålig mat på hotellet

  • 0 av 10
Tyvärr vuppfyllde inte hotellet vad jag anser TUI's standard. Hårda sängar (fick extra madrass) men värst var maten (hade halvpension) som var riktigt dålig (har reklamerat).

Ni kan bättre

  • 1 av 10
Inte en chans att hotellet var 3 stjärnigt. Hotellet behöver en rejäl renovering.
Hotellets wifi var i princip obefintligt, funkade om man satt i lobbyn.
Transfer som erbjöds av TUI skulle kosta ytterligare 3.500:- för familjen 2 vuxna och en 1 åring. Hittaden en egen tranfer för 1/3 av TUI:s pris. Representation av TUI på flygplatsen eller på plats i Grekland var obefintlig.
Har åkt med Apollo &Vibg flera gånger och det har varit mer uppstyrt , prisvärt samt bättre kvalité på boende.
Kommer inte rekommendera TUI tyvärr får ni 2 av 10 i betyg av oss