Mövenpick Hotel Lalez
- Durres riviera, Albanien
Om hotellet
- WiFi
Stilrent i lugna omgivningar
Mövenpick Hotel Lalez är ett stilrent hotell som ligger inbäddat bland pinjeträd i utkanten av Durres på Durres Riviera med promenadavstånd till den långa sandstranden. Halvpension kan bokas hemifrån.
Hotellet består av tre byggnader inbäddade i en skog av pinjeträd och grönska. Här bor du i moderna och stilrena rum och kan vakna upp till en uppdukad frukost. Bokar du halvpension så ingår även middag.
Strand eller pool
På en kort liten promenad strosar du ner till hotellets privata strandavsnitt. För dig som är hotellgäst ingår kostnadsfria solstolar och parasoller. Längs med strandpromenaden finns ett fåtal strandrestauranger. Vid hotellets poolområde kan du koppla av under ett parasoll med en svalkande dryck från poolbaren. För barnen finns en grund pooldel och lekplats både ute och inne.
Åk på upptäcktsfärd
Passa på att utforska Durres som är en av Albaniens största städer med gamla anor. Här finns mycket att uppleva. En gammal stadsdel, amfiteatern och Arkeologiska museet. Utanför hotellet finns en lokal busshållplats eller så ber du receptionen att boka en taxi.
- Antal rum : 80
Snabbfakta
- Utomhuspool
- Ja
- Centrum/Shopping
- 42 km/20 km
- Restaurang/Bar
- Ja/Ja
- Transfertid
- ca 30 min – 60 min
Medeltemperatur i Durres riviera
Adress & telefon
- Adress
- Kompleksi Lura 2, Gjiri I Lalezit, 2000, Durres, Albania
- Telefon
- +355 69 601 1181
Viktig information
Hotellet har tvättservice mot kostnad.
- Reception 24 h
- Ja
- Officiell klassificering
- *****
- Byggt
- 2021
- Antal rum
- 80
- Volt
- 220
- MasterCard
- Ja
- Eurocard
- Ja
- Visa
- Ja
- Area
- Hotellområde
- Uttagsautomat finns på hotellet
- Ja
- Parkering
- Ja
- Parkering utan kostnad
- Ja
- Typ av parkering
- Parkeringsplats
- WiFi
- Ja
- WiFi i allmänna utrymmen utan kostnad
- Ja
- WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
- Ja
- Trafik
- Lokal trafik
- AC i allmänna utrymmen
- Ja
- Tvättservice
- Ja
Rummen
- WiFi
- Ja
- Dubbelrum
- 28 m2
- Större dubbelrum
- 31 m2
- Enkelrum
- 28 m2
- Kassafack
- Ja
- Kassafack utan kostnad
- Ja
- AC
- Ja
- AC utan kostnad
- Ja
- Minibar
- Ja
- Roomservice
- Ja
- Städning
- 7 dagar/vecka
- Hårfön
- Ja
- Vattenkokare
- Ja
- Kaffekokare
- Ja
- Tv
- Ja
- Telefon
- Ja
- Dusch/wc
- Ja
- Bad/wc
- Ja
- Bad/dusch och wc
- Ja
- Strykjärn
- Ja
Sängar
- Bäddsoffa
- Ja
- Enkelsäng
- 92x203 cm
- Bäddsoffa
- 86x192 cm
- King size
- 193x203 cm
- Enkelsäng
- Ja
- King size
- Ja
Mat & dryck
- Restaurang
- Ja
- Bar
- Ja
- Barer
- 2
- Poolbar
- Ja
- Poolbar
- 1
- Lobbybar
- 1
- Frukost
- Buffé
- Lunch
- Meny
- Middag
- Meny
- Halvpension
- Ja
- Halvpension är frukost och middag
- Ja
- AC i restaurang
- Ja
- Specialkost
- Ja
- Vegetariska alternativ
- Ja
Avstånd
- Bärhjälp med bagaget
- Ja
- Busshållplats
- 200 m
- Lokaltrafik
- 200 m
- Shopping
- 20 km
- Minimarket
- 2 km
- Marina
- 39 km
- Centrum
- 42 km
- Flygplats
- 38 km
- Uttagsautomat
- 2 km
Strand
- Bad/strand (max)
- 600 m
- Typ av strand
- Sandstrand
- Familjevänlig strand
- Ja
- Strandhandduk utan kostnad
- Ja
- Solsängar på stranden utan kostnad
- Ja
Pool
- Utomhuspool
- Ja
- Inomhuspool
- Ja
- Separat barnpool
- Ja
- Barndel i huvudpoolen
- Ja
- Djup på barnpool
- 30 cm
- Pool
- Ja
- Sötvattenpool
- Ja
- Pooldjup max
- 140 cm
- Poollängd
- 30 m
- Poolbredd
- 15 m
- Poolstorlek
- 430 m2
- Poolhandduk
- Ja
- Poolhandduk utan kostnad
- Ja
Avkoppling
Vissa skönhetsbehandlingar mot extra kostnad.
- Spa
- Ja
- Wellness-area
- Ja
- Inträde till spa/wellness-area utan kostnad
- Ja
- Massage
- Ja
- Skönhetsbehandlingar
- Ja
- Frisör
- Ja
- Bastu
- Ja
- Ångbastu
- Ja
- Hamam
- Ja
Underhållning
- Nattklubb
- Ja
- Shower/livemusik
- Ja
- Underhållning för barn
- Ja
Sport
- Gym
- Ja
- Träningsrum
- Ja
- Fotboll
- Ja
- Basket
- Ja
- Beachvolleyboll
- Ja
- Cykelförråd
- Ja
Barn & ungdomar
- Spjälsäng
- Ja
- Spjälsäng
- 30
- Lekplats utomhus
- Ja
- Lekrum
- Ja
Tillgänglighet
- Byggnader
- 3
- Antal våningar
- 4
- Antal våningar i högsta byggnaden
- 4
- Hiss
- Ja
- Hiss i alla byggnader
- Ja
- Hissdörr (bredd)
- 75 cm
- Nivåskillnader inom hotellet
- Ja
Vår service: Dygnet runt via TUI-appen
- Gäller från 2025-05-01 till 2025-11-01
Service via TUI-appen
TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss dygnet runt, när det passar dig. Via Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Vi kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer vi också att hjälpa till med praktiska frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.
Så här kommer du till hotellet
Flygtid
Din restid beror på vilket flyg du väljer. Cirka 3 tim med direktflyg från Stockholm-Arlanda till Tiranas flygplats.
Transfertid
Transfertid från Tiranas flygplats till hotellen på Durres riviera ca 30–60 minuter. Du kan förboka transfer till ditt hotell genom att logga in på myTUI på tui.se.
Avstånd
- Bärhjälp med bagaget
- Ja
- Busshållplats
- 200 m
- Lokaltrafik
- 200 m
- Shopping
- 20 km
- Minimarket
- 2 km
- Marina
- 39 km
- Centrum
- 42 km
- Flygplats
- 38 km
- Uttagsautomat
- 2 km
Strand
- Bad/strand (max)
- 600 m
- Typ av strand
- Sandstrand
- Familjevänlig strand
- Ja
- Strandhandduk utan kostnad
- Ja
- Solsängar på stranden utan kostnad
- Ja
Kundomdömen
Besvikna resenärer
- 2024-10-08
Tyvärr blev det i stället den sämsta mat vi någonsin blivit serverade på alla våra resor. Middagen serverades som buffé. Maten var aldrig varm utan i bästa fall ljummen. Kött av olika slag var aldrig hela fina bitar utan segt, benigt och fullt med fett och senor. Tillbehören som potatis, pasta, ris m.m. var inte heller varmt. Det smakade inte bra och är dessutom hälsovådligt att låta ljummen mat stå framdukad. Varm mat skall vara varm och kall mat skall vara kall.
Det fanns ingen meny och oftast ingen beskrivning av maten så att man visste vad man stoppade i sig. Det billigaste röda vinet kostade 5200 LEK/flaska (614 SEK/flaska). Vi tycker om att dricka vin till maten på semestern, men tvingades dricka vatten. Kaffe till maten ingick inte (kaffeautomaterna avstängda på kvällen).
Middagen skulle serveras kl 19.30 men var ofta försenad. Några kvällar var buffén framdukad redan kl 18.45 men ingen information till gästerna (ännu kallare mat).
En kväll fanns ingen buffé utan vi serverades sallad till förrätt, kokt lax med risotto och något som skulle föreställa crème brulé. Ingen information innan, inga alternativa rätter.
En kväll tog vi ett glas bubbel före maten till en kostnad av 800 LEK/glas (95 SEK/glas). På vinlistan stod det Prosecco men det serverades inte ur en traditionell flaska försluten med kork och tråd, utan en flaska som passade bättre för öl med vanlig kapsyl.
Första dagen bad vi om att få en flaska vatten i hotellets bar. Vi fick en flaska med 750ml vatten till en kostnad av 450 LEK (53 SEK).
Vi tycker att Tui skall informera sina kunder att om man väljer detta hotell är det svenska restaurangpriser på drycker och mat (inte Albanska som man annars förväntar sig). Vi känner oss grundlurade.
Enl. Tui skall det vara gratis WiFi i alla rum. På vårt rum hade vi aldrig fungerande WiFi trots upprepade tillsägelser.
Vi träffade ingen personal med känsla för service på detta hotell förutom städerskorna. T.ex. ingen information eller kartor om vad som finns i de närmaste omgivningarna.
Stranden och poolen
Toaletterna vid hotellets strand var de grisigast vi upplevt. När vi öppnade dörren till toaletten möttes vi av en gräslig stank och massa ********** över allt. De var helt otänliga (se foto). Men baren vid stranden höll samma prisnivå som hotellet. Ingen lokal Albansk öl serverades, men vi kunde få en Belgisk öl av märket Leffe för 700 LEK/flaska (84 SEK/flaska). Samma pris som en 3-rätters med vin i övriga Albanien. Kostnadsfria solstolar och parasoller på stranden fungerade i 8 dagar. På 9:e dagen fanns inte en enda stol eller parasoll på stranden. Som vanligt ingen information till gästerna.
Strandtoaletten
Poolområdet låg inte i anslutning till hotellet utan vid ett annat hotell några kvarter bort. Den poolen hade inte sett någon skötare på länge. Gröna avlagringar på botten och skräp av olika slag som flöt omkring. Inget att bada i men vi såg några hotellgäster som passade på att skölja av sina sandiga fötter när de passerade på väg från stranden till hotellet.
Alger i poolen Skräp i poolen
Hyra av bil
Tui skickar ut mail och uppmanar sina kunder att boka utflykter och/eller hyra en bil ”Frihet på fyra hjul” på resmålet. Trycker man då på ”knappen Upptäck mer” blir man hänvisad till Car Trawler där man bokar en bil via internet. Det gjorde vi.
Det första man fyller i på bokningsformuläret är vilken plats man vill få bilen på och vilken plats man skall lämna tillbaka bilen till när man är klar. Jag angav Hotell Mövenpick i båda fallen och det fanns också som ett förvalt alternativ i listan på möjliga platser.
När bekräftelsen kom stod det inte Hotel Mövenpick som in/avlämningsplats utan Plazhi San Pietro, Durrés 2000. Jag skrev till Tui guide och bad om hjälp men blev hänvisad till Car Trawler. Jag försökte då ringa till leverantören av bilen, Sixt, på i orderbekräftelsen angivet telefonnummer. En man svarade och sa att jag måste ringa honom på WhatsApp i stället för det vanliga telefonnätet.
Jag laddade då ner 4 st olika WhatsApp appar men lyckades inte få någon mer kontakt med Sixt. Då försökte jag i stället att kontakta Car Trawler. Så småningom fick jag chatta med en dam på Car Trawler med signatur LIZ. Hon informerade mig att hon kontaktat Sixt om att bilen skulle levereras till Hotel Mövenpick och lovade att skicka ett mail till mig så snart hon fått bekräftelse från Sixt.
Dagen före vi skulle få bilen hade inget mail från LIZ kommit men då lyckades jag med hjälp av datakunniga kompisar få kontakt med Sixt via WhatsApp. Dom sa då att ordern var avbokad men att han kunde aktualisera den igen, och leverera bilen till Hotel Mövenpick påföljande dag kl 10.00.
Kl 10.15 nästa dag hade ingen bil anlänt. Jag ringde Sixt och fick beskedet att dom försökt nå mig, men inte hittat mitt telefonnummer. Chauffören som skulle köra bilen till oss hade råkat ut för en olycka. Om jag ville ha en annan bil måste jag hämta den på Tiranas flygplats. Då annullerade jag ordern och begärde få detta bekräftat. Det kom aldrig någon bekräftelse.
Vår hyrbil skadad på väg till Hotel Mövenpick??????
Vi fick i stället hyra bil via receptionen på hotellet trots att det kostade dubbelt så mycket som att hyra av Car Trawler.
Mitt kreditkort har belastats med 1265:- SEK av Et car hire för den kvaddade bilen jag aldrig fick. När vi var hemma igen ringde jag till Tui som även nu vägrade att hjälpa till utan hänvisade åter till Car Trawler.
Jag har ringt Car Trawler flera gånger på tel nr 08 – 40 30 99 78. Där får man besked via en telefonsvarare att det för närvarande inte finns någon svensktalande tillgänglig. Jag har 2024-10-09 mailat till tui-queries@cartrawler.com och begärt kreditering, men har ännu inte fått något svar. Jag anser mig ha rätt att kräva att Tui ser till att mina pengar för bilhyran återbetalas.
Vår upplevelse av denna resa
Skandalöst höga priser för oerhört dålig mat o dryck och obefintlig service från arrogant personal på hotellet. Mycket tråkigt och oproffsigt bemötande från personalen på Tui när problem uppstår med tjänster Tui säljer och förmedlar.
Tui vill tydligen inte på något sätt hjälpa en kund som råkat illa ut, trots att vi har följt era rekommendationer.
Häsningar
Bengt Nordström Kerstin Stiernstrand
PS
Det gick tyvärr inte att skicka med bilderna på stradtoaletten och poolen.
DS
Besviken
- 2024-09-28
TV var trasig fick ny förts efter 5 dagar. Fast de lovade er (TUI) att tekniker skulle komma inom en timme, när ni hade talat med hotellet flera dagar i rad. Balkongdörren gick inte att stänga påverkade AC. Fanns inte mer än 2 klädhängare fast även här de lovade er. Middagar skulle serveras kl 19.00 men det skedde inte, allt melllan 19.30 - 20.00 åt vi kvällsmat. Flera ggr uppstod irritation mellan gästerna och matsalspersonalen därför. Deras förklaring var att vi har två grupper här, en stor pensionärsgrupp från Tysklan, också ni övriga, De gör långa resor och kommer hit sent på kvällarna så ni får vänta. Varmrätterna var knappt varma och med få val av mat. Däremot var salladsbuffen mycket bra likaså frukterna. Personalen stod alltid bara vid köksdörren och väntade. Första kvällen när vi kom kollade vi i menyen som låg på bordet och skulle beställa. Han stod och väntade och när vi signalerade klara och sa vi var TUI resenärer ryckte han menyn från oss. Sen fick vi vänta länge på en en skål soppa sen länge på en djup tallrik med ruccolasallas sen vänta länge på en tallrik pasta. Väntade på dessärten men kom inte vi gick. Vi avråder med bestämdhwt skicka inga resenärer till detta hotell. Flera andra från olika nationer frågade oss om vi trivdes men alla hade samma uppfattning, personalen klarar inte att driva hotellet som 5 stjärnigt. Det kom fram olika problem från dem, t.ex ett par som kom för att checka in fick vänta 6 timmar för att få sitt rum.
Albanien Sept 2023
- 2024-09-14
Min bokning var från början till Vlora men hotellet där skulle renoveras och jag blev erbjuden ett annat hotell i Durres, Mövenpick Hotel Lalez Furres Riviera, som skulle vara lyxigare och med möjlighet till shopping i området.
Rummet jag blev lovat i det lyxigare hotellet i Durres var ett 2-rums Deluxe med utsikt åt innergård. Men det fick jag inte. Fick ett vanligt rum nr 101med utsikt mot utsidan och parkeringen, men inte det jag lovats för att jag bytte.
Eftersom jag åkte ensam var det viktigt för mig förutom att koppla av och bada, att enkelt kunna gå till barer och ha nära till shopping och ett albanskt stadsliv och träffa befolkningen. Inget av detta förverkligades.
Jag fick uppgift om att det skulle vara möjlighet till shopping vid Durres. Men det fanns ingen shopping möjlighet alls i närheten av hotellet i Durres som låg väldigt enskilt, bara mindre supermarket där jag åtminstone kunna köpa cigaretter och läsk. Jag kände inte för att ensam åka flera mil med buss eller taxi till närmaste större ort. Jag fick inte möjlighet till shopping alls, hade inte ett enda köp med hem.
Hotellet jag bodde på var på väg att stänga ner under min vistelse, vilket jag inte fick uppgift om. Under min vistelse tog personalen bort de ordinarie solstolarna både vid poolen och på stranden och satte dit ett färre antal enklare hopfällbara stolar. Även Poolbaren tömdes och stängdes den sista veckan. Det var inte många gäster på hotellet och sista dagarna var vi bara ett fåtal vid frukosten, Maten blev också enklare och sämre under den sista veckan. Fick kall soppa till förrätt flera middagar och enklare mat till huvudrätt som t ex en hamburgare eftersom de tydligen inte lagade någon avancerad mat till ett fåtal gäster.
Jag känner inte att jag fick den resa och upplevelser jag riktigt förväntat mig med tanke på priset för resan och det som utlovats i Durres. Någon kompensation hade varit tacksam.
Vänligen Linda Riis
marlieriis@gmail.com
0737-483584
Frukost och poolen var bra.
- 2024-08-14
Kommer åka minst en gång per år till samma hotell.
- 2024-08-07