Hur fungerar det att resa med allergi?
Specialkost eller allergi
Vänligen kontakta oss om du har specialkost eller allergi så att vi kan notera det i din bokning. Informera även hotellet vid ankomst om allergin så att de kan ordna en träff med restaurangpersonal som i sin tur kan gå igenom matutbudet tillsammans med er.
Specialkost såsom glutenfri eller laktosfri mat kan vara svårt att finna i vissa länder då det inte är lika vanligt med allergier utomlands som i Sverige. Du kan alltså inte räkna med att det ska finnas på det resmål du har valt. I Asien är det generellt mycket nötter och jordnötter i maten. Skaldjur är också en vanlig smaksättning i många länder, även de gånger man inte beställer in skaldjursrätter. På de hotell vi samarbetar med och på de restauranger och butiker som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får i sig det födoämne som hon/han är allergisk mot.
Vi rekommenderar personer med allergier att vara extra försiktiga och observanta vid matbeställning och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Det kan vara bra att ta med sig lite enklare matvaror hemifrån vid allergier då det ibland är svårt att hitta utomlands. Ibland kan även språket vara en begränsning, därför kan det underlätta om du har med dig Celiakiförbundets översättningskort på resan.
Luftburen nötsallergiker
Är du luftburen nötsallergiker behöver vi veta det så att vi i förväg kan informera besättningen på planet om din allergi. Även bra att nämna det när man kliver ombord på planet så besättningen kan göra ett extra utrop utifall andra resenärer ha med sig nötter som de köpt i taxfreen innan ombordstigning.
Formulär för särskilda behov på flygresan finner du här
TUI Blue Village och TUI Blue For Families
Våra TUI Blue Village- och TUI Blue For Families-hotell kan servera en viss nivå av specialkost.. Det handlar då framförallt om specialkost för kunder med glutenallergi, nötallergi och laktosintolerans.
På vissa av våra TUI Blue Village och TUI Blue For Families-hotell får du vid ankomst fylla i ett allergikort i receptionen. Vi rekommenderar även personer med särskilda behov att ta kontakt med våra guider via TUI-appen två veckor före avresa för att stämma av vad som gäller på just ditt hotell och resmål.
Läs mer utförligt kring att resa med allergi här.
Fler frågor om Måltider
- Från när och hur länge gäller måltidspaketen? Se mer information
- Vad ingår i hotellmåltiderna? Se mer information
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.