Hotellinformation

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Behöver jag en adapter?

I några länder behövs en adapter till din elektronik. Information om adapter på ditt resmål finner du under "Bra att veta" på resmålet du ska till. Exempel: Fig Tree Bay här

Vi har gjort en lista över våra resmål där du hittar information om adapter behövs och vilken typ av eluttag används i respektive land. Klicka här för att komma till listan. 

Hur bedöms och klassificeras hotell?

 ​​​​​För att göra det lättare att bedöma hotellen har vi klassificerat dem på en skala från ett till fem T. Ju fler T desto högre standard. Men därmed också högre pris. Så vad som passar bäst för dig kan bara du själv avgöra.

TUIs bedömning avser totalintrycket med hänsyn till byggnadsstandard, utrymmen, inredning, servicenivå och faciliteter (pool, reception, sällskapsutrymmen, barer etc). Detta innebär att ett lägenhetshotell med rymliga, komfortabla lägenheter, men utan pool, kan ha samma antal T som ett lägenhetshotell med enklare lägenheter men fler faciliteter. TUIs bedömning av hotell sammanfattar även standard och servicenivå i förhållande till andra hotell på samma resmål. Ett T kan exempelvis stå för något betydligt enklare i en storstad än på en etablerad semesterort. 

Läs mer om klassificering av hotell här. 

Hur är extrasängarna?

Ofta består extrasängen av en bäddbar soffa/fåtölj eller hopfällbar säng av betydligt enklare standard än ordinarie bäddar.

Informationen finner du här. ​​​​​​

Är rökning tillåtet på mitt hotell?

Reglerna gällande rökning varierar mellan olika hotell. Många hotell är rökfria och tillåter rökning endast på speciellt anvisade platser. 

I allmänhet är det alltid rökförbud inomhus, t.ex. på rummet/lägenheten, i receptionen och på eventuella restauranger. Vissa hotell förbjuder även rökning på balkongerna/terasserna. Det finns även hotell som begränsar rökning i allmänna områden utomhus, t.ex. vid poolområdet. 

Våra hotell följer alltid lokal lagstiftning när det gäller rökning. Enskilda hotell kan även ha en egen rökningspolicy, som kan komma att ändras med kort varsel. Om du vill veta vilka regler som gäller för rökning på ett specifikt hotell rekommenderar vi att du själv kontaktar hotellet. 

Du hittar allmän information om bekvämligheter och regler på våra hotell här. 

Hur fungerar in- och utcheckning på hotellet?

Incheckning

Hotellrummen kan normalt inte disponeras före kl 15.00 men det varierar från hotell till hotell. På vissa resmål får man tillgång till sitt rum/lägenhet först klockan 17.00. Vid ankomst förmiddag eller tidig eftermiddag händer det att rummen/lägenheterna ännu inte är iordningställda.

Vissa hotell av högre klass kräver ofta en deposition i samband med incheckning.

Utcheckning

Enligt internationella bestämmelser lämnas rum/lägenheter senast kl. 12.00 vid avresa (i vissa fall kl. 10.00). Detta gäller även om hemresan sker sent på kvällen/natten. 

En del hotell har tillgång till låst bagagerum i samband med utcheckning vid senare avresa. Det kan även finnas möjlighet att låna ett rum för ombyte, vila och dusch. 

Om du önskar att ha kvar ditt rum längre kan du också själv kontakta receptionen. De kan i mån av plats erbjuda detta mot kostnad. Du betalar isåfall direkt till receptionen.

Om passet lämnats till receptionen, tänk på att du själv ansvarar för att hämta ut det i god tid före avresa.

Från när och hur länge gäller måltidspaketen?

 ​​​​​​Beroende på ankomst och avresetid kan man gå miste om en eller ett par måltider om halv-, helpension eller all Inclusive beställts. In- och utcheckningstiden styr nämligen när måltidspaketet påbörjas och upphör. 

På våra TUI Blue For Families har man måltidspaketet till hemresa.

Hotellmåltider bokar du i samband med att du bokar din resa. Vill du lägga till eller ändra måltidsalternativet i efterhand kontakta kundservice.

Hur fungerar det att resa med allergi?

Specialkost eller allergi

Vänligen kontakta oss om du har specialkost eller allergi så att vi kan notera det i din bokning. Informera även hotellet vid ankomst om allergin så att de kan ordna en träff med restaurangpersonal som i sin tur kan gå igenom matutbudet tillsammans med er.

Specialkost såsom glutenfri eller laktosfri mat kan vara svårt att finna i vissa länder då det inte är lika vanligt med allergier utomlands som i Sverige. Du kan alltså inte räkna med att det ska finnas på det resmål du har valt. I Asien är det generellt mycket nötter och jordnötter i maten. Skaldjur är också en vanlig smaksättning i många länder, även de gånger man inte beställer in skaldjursrätter. På de hotell vi samarbetar med och på de restauranger och butiker som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får i sig det födoämne som hon/han är allergisk mot.

Vi rekommenderar personer med allergier att vara extra försiktiga och observanta vid matbeställning och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Det kan vara bra att ta med sig lite enklare matvaror hemifrån vid allergier då det ibland är svårt att hitta utomlands. Ibland kan även språket vara en begränsning, därför kan det underlätta om du har med dig Celiakiförbundets översättningskort på resan.

Luftburen jordnötsallergiker

Är du luftburen jordnötsallergiker behöver vi veta det så att vi i förväg kan informera besättningen på planet om din allergi. Även bra att nämna det när man kliver ombord på planet så besättningen kan göra ett extra utrop utifall andra resenärer ha med sig nötter som de köpt i taxfreen innan ombordstigning. 

TUI Blue For Families

På våra TUI Blue For Families -hotell kan vi servera en viss nivå av specialkost. Det handlar då framförallt om specialkost för kunder med glutenallergi, nötallergi och laktosintolerans.

På vissa av våra TUI Blue For Families -hotell får du vid ankomst fylla i ett allergikort i receptionen. Vi rekommenderar även personer med särskilda behov att ta kontakt med våra guider via TUI-appen två veckor före avresa för att stämma av vad som gäller på just ditt hotell och resmål. 

Läs mer utförligt kring att resa med allergi här.

Vad ingår i hotellmåltiderna?

 ​​​​​​All Inclusive
Här ingår normalt frukost, lunch och middag, måltidsdrycker, drycker i baren (lokala märken), mellanmål & snacks. På vissa hotell kan även olika typer av aktiviteter ingå. 

Helpension
I helpension ingår vanligtvis frukost, lunch och middag om inget annat anges. Måltidsdrycker ingår i begränsad omfattning eller inte alls. 

Halvpension
I halvpension ingår frukost samt en huvudmåltid, vanligen middag. På vissa hotell är det möjligt att välja mellan lunch och middag. Vanligen serveras måltiderna i hotellets buffet restaurang. Drycker är inte inkluderat. 

Frukost
När det gäller frukost förekommer stora lokala variationer. Urvalet är sällan lika rikligt som vi är vana vid i Skandinavien.  Benämningen frukost avser kontinental frukost om inget annat anges: Kaffe eller te, smör bröd och marmeladAmerikansk frukost avser kaffe eller te, smör, bröd, marmelad, juice och ägg i någon form.

Hotell kan ibland ta ut extra avgift för livsmedel som inte ingår i grundutbudet, till exempel färskpressad juice. 

Du hittar mer exakt information om vad som ingår i det måltidspaket du har beställt under fakta på respektive hotell. Utvalda hotell erbjuder Halvpension Plus och Helpension Plus, läs mer om vad ingår i dessa på sidan för ditt hotell. 

Läs mer om måltidspaket här. 

Finns det luftkonditionering på hotellet?

 ​​​​​​Luftkonditionering är oftast begränsad till vissa timmar om dygnet och till den varmaste perioden (se klimat på respektive resmål).

  • Ofta kostar luftkonditioneringen extra och betalas direkt till hotellet
  • Vissa aggregat kan upplevas som störande. Äldre aggregat har ibland en minskad effekt och/eller kan inte riktas. Detta gör att delar av rummet/lägenheten är mer utsatta för drag.
  • Vanligtvis finns ett luftkonditioneringsaggregat per lägenhet

Läs mer om hotellets service och bekvämligheter här. 

Finns det poolhanddukar?

På flertal av våra hotell finns det poolhanddukar. På vissa av hotellen ingår de mot en extra kostnad. Vad som gäller på just ditt hotell kan du läsa mer om under fliken "Om hotellet" på hotellsidan. 

Ingår parasoll och solstolar på stranden?

 Generellt ingår inte parasoll och solstolar på stranden. Om det ingår på hotellet som du kommer bo på står det under "Översikt" på hotellsidan. 

Kan vi behålla/förlänga rummet på avresedagen?

På de flesta utav våra koncepthotell b.l.a. TUI Blue For Families, finns det möjlighet att hemifrån förboka förlängt boende på avresedagen, mot en kostnad. Det är däremot begränsat antal rum/lägenheter som finns att tillgå. Du kan välja detta alternativ då du bokar din resa, alternativt ta kontakt med vår kundservice.

Ifall det inte gör att förboka förlängt boende på ditt hotell rekommenderar vi att fråga i hotellets reception några dagar innan hemresa ifall det är möjligt att behålla rummet längre på avresedagen. Många hotell tar ut en kostnad för detta. 

Om jag inte bokar rum med specificerad utsikt vad får jag då?

Vilken utsikt du får är tyvärr svårt för oss att svara på då fördelning av rummen görs av hotellet. Om hotellet mot en extra kostnad erbjuder rum med utsikt mot t.ex. poolen, havet eller trädgården har rummen utan specificerad utsikt mot allt annat som inte hör till den specificerade betäckningen, t.ex. mot en parkeringsplats eller gatan. 

Vissa hotell tar ingen extra avgift för rum med bättre utsikt och på sådana bokningar kan vi lägga in ett önskemål om en viss utsikt. Kontakta vår kundservice för att informera oss om ditt önskemål. Vi kan dock inte garantera att önskemålet uppfylls. 

Vad har ni för hotell med direkt utgång till pool?

 ​​​​​​Vill du simma rakt ut i poolen från ditt hotellrum eller kanske ha din alldeles egna privata pool?

Här ser du våra hotell som erbjuder swim up.

Vad skiljer ett gym från ett tränings-motionsrum?

 ​​​​​​Vår beskrivning gällande träningsmöjligheter under respektive hotell är enligt följande:

Gym: En lokal med utrustning för träning av hela kroppen med tillgång till maskiner och fria vikter.

Tränings- eller motionsrum: En enklare lokal för träning utan krav på utrustning.

Vad är det för strand på mitt resmål?

 Vilken typ av strand det är på resmålet som du skall resa till, kan du se på respektive hotellsida under flikarna "Om hotellet" och "Läge".

Var kan vi spela padel?

 ​​​​​​På många av TUIs resmål och hotell finns möjligheten att testa padel, boka gärna en lektion med en lokal tränare, ta med ett par kompisar eller familjen och skapa din egen padelresa.

Läs mer här vilka hotell som erbjuder padel på nästa resa! 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss