Bagage

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Får jag ta med en drönare i handbagaget?

Reglerna varierar beroende på vilket flygbolag du ska resa med. Kontrollera alltid på förhand om ditt flygbolag accepterar transport av drönare. Om du har bokat en resa med charterflyg kan du skicka in en förfrågan om att ta med en drönare genom att fylla i detta formulär. Fyll i information om drönarens storlek, vikt, antal batterier samt batteriernas effekt (Wh). Fyll i denna information under "Annan medicinsk utrustning". 

Om du har bokat en resa med reguljärflyg, vänligen kontakta flygbolaget. Läs mer här. 

Observera att många länder begränsar användningen av drönare. Det är resenärens eget ansvar att bekanta sig med vilka regler gäller på resmålet för användning av drönare. 

Hur bokar jag extra bagagevikt eller specialbagage?

Specialbagage kan t.ex. vara en golfbag, cykel eller vindsurfingbräda. 

Behöver du fler kilo, räknas det inte som specialbagage, utan då kan du köpa till extra bagagevikt hos flygbolaget du kommer resa med.  

Skulle du behöva ta med extra bagage på flyget av medicinska skäl ber vi dig att skicka in kompletterande information till oss genom att fylla i följande formulär. 

Paketresa med charterflyg
Läs om vad som gäller för extra bagagevikt för just ditt flygbolag här. Information om hur du bokar specialbagage, klicka här. 

Paketresa med reguljärflyg
Reser du med reguljärflyg kan du kontakta flygbolaget direkt för information. Läs mer här. 

Skidresor
På vissa flygbolag ingår transport av skidutrustning kostnadsfritt medan andra flygbolag tar ut en extra kostnad. Transport av skidor ska förhandsbokas. Läs mer här om vad som gäller för ditt flygbolag. 

Hur går jag tillväga med försenat eller skadat bagage?

Om ditt bagage försvunnit, skadats eller är försenat måste du omgående göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Ta kontakt med flygbolagets representant eller ankomstservice på flygplatsen för anvisningar om hur du skall gå tillväga. Se till att du får PIR-rapporten i original, tillsammans med bagagetagg (kvittot), då denna krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler. 

Om ditt bagage inte kom fram till resmålet är du välkommen att kontakta vår personal på plats om du har frågor. Flygbolaget gör sitt bästa för att leverera bagaget så fort som möjligt. 

Ersättning för försenat, försvunnet och skadat bagage ingår även i vissa reseförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information. 

Läs mer om försenat och skadat bagage här. 

Kan jag använda reseprylar för spädbarn på flygresan?

 ​​​​​​TUIfly, TUI Airways och många andra flygbolag godkänner inte användning av BedBox, JetKids, SkyBaby, AirTraveller eller övriga resesängar/hjälpmedel för barn ombord. Detta är på grund av säkerhetsskäl. 

Reser du med reguljärflyg kan du kontakta flygbolaget direkt för information. Läs mer här. 

Kan jag ta med golfklubbor?

 ​​​​​​Visst kan du ta med golfklubbor. De checkas in som specialbagage. Priset varierar beroende på flygresans längd och vilket flygbolag du ska resa med. Specialbagage bokas direkt via ditt flygbolag och vi rekommenderar att boka detta på förhand då det oftast är billigare än att betala för bagaget på flygplatsen. 

Reser du med charterflyg kan du läsa mer om reglerna för specialbagage för respektive flygbolag här. 

Reser du med reguljärflyg kontaktar du flygbolaget direkt för information och bokning av specialbagage. Läs mer här. 

Vad gäller när jag har med mig läkemedel/medicinsk utrustning?

Om du reser med receptbelagda läkemedel/mediciner rekommenderar vi att du tar med skriftligt intyg från läkaren på engelska och att medicinen ligger i orginalförpackning.

Vid utlandsresa krävs intyg för att medföra narkotikaklassade läkemedel. För mer information se Läkemedelsverkets hemsida

Om du vill ta med dig medicinsk utrustning ombord på flyget, exempelvis CPAP eller liknande utrustning, fyll i vårt formulär för särskilda behov på flygresan här.

Läs mer om vaccination, mediciner och läkemedel här. 

Vilka regler gäller för incheckat/handbagage på flygresan?

För både incheckat och handbagage är reglerna olika beroende på flygbolag. Du hittar information om detta när du bokar din resa. Om du redan har en bokning ser du vad som gäller påmyTUI.

I handbagaget får inte vassa föremål, som t ex sax, kniv, nagelfil, packas. Du får ta med dig en begränsad mängd vätska genom säkerhetskontrollen. En enskild förpackning får inte vara större än 100 ml och vätskorna ska transporteras i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse som rymmer max 1 liter. 

Paketresa med charterflyg

Läs mer här om vilka bagageregler gäller för ditt flygbolag. 

Paketresa med reguljärflyg

Mer information för dig som reser med reguljärflyg finns här. 

Är incheckat bagage inkluderat i resans pris?

Paketresa med charterflyg

På alla TUIs charterflyg, oberoende av flygbolag, ingår handbagage alltid i resans pris i enlighet med flygbolagets bagageregler. Om du vill ta med incheckat bagage tillkommer en extra avgift för detta.

Priset varierar beroende på vilken typ av resa du bokar och du ser det aktuella priset i bokningsdialogen. Här väljer du också om du vill lägga till incheckat bagage. Om du redan bokat en resa kan du lägga till incheckat baggage via myTUI (senast ca 2 dagar innan avresa) eller genom att ringa vår kundservice. 

Du hittar bagagereglerna för våra charterflygbolag här. Kontrollera bagagereglerna för just ditt flyg i god tid innan din resa. Om du kommer resa med specialbagage eller behöver extra bagagevikt lönar det sig att förhandsboka detta.

Paketresa med reguljärflyg

Handbagage och incheckat bagage ingår om inte annat meddelas i bokningsdialogen/på bokningsbekräftelsen. Regler för bagage varierar beroende på vilket flygbolag du reser med.  Du hittar bagagereglerna för våra reguljärflygbolag här. 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss