Kan jag få assistans på flygplatsen?
Kan jag få assistans på flygplatsen?
Behöver du assistans eller har med dig någon form av hjälpmedel t ex rullstol eller rullator på resan, måste du meddela det. Vi rekommenderar att du gör det via oss på TUI i samband med att du bokar din resa, men du kan även göra det genom att kontakta flygbolaget, isåfall senast 48 timmar före avresan.
Det finns tre typer av assistans att beställa:
- kan bara gå korta sträckor, (rullstol ej bärhjälp)
- kan inte gå i trappor, (rullstol bärhjälp fram till planet)
- eller kan inte gå alls, (rullstol, bärhjälp ombord fram till sätet)
Passagerare som inte kan gå måste ha ett ressällskap med sig som kan hjälpa till. Den egna rullstolen lämnas vid incheckningen och alla som beställt assistans med rullstol får det av assistansservicen från incheckningen till flyget. Personalen på assistansservicen på respektive flygplats hjälper till vid ombord- och avstigning.
Paketresa med charterflyg
Vi rekommenderar att du bokar flygplatsassistans samtidigt som du bokar din resa. Om du redan har bokat din resa kan du beställa assistans via myTUI eller genom att kontakta vår kundservice, senast 72 timmar före avresan. Du kan även beställa det hos flygbolaget, senast 48 timmar före avresan.
Paketresa med reguljärflyg
Kontakta vår kundservice för att boka assistans på flygplatsen eller gör det på myTUI, senast 72 timmar före avresan. Om du beställer hos flygbolaget måste du göra det senast 48 timmar före avresan.
More questions about Funktionshinder
- Hur bokar jag ett hotell som är rullstolsanpassat? Se mer information
- Hur funkar det att resa med funktionsnedsättning? Se mer information
- Kan jag ta med en elektrisk rullstol ombord på flyget? Se mer information
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.