Kan jag få assistans på flygplatsen?
Behöver du assistans eller har med dig någon form av hjälpmedel t.ex. rullstol eller rullator, måste detta meddelas till oss vid bokningstillfället.
Det finns tre typer av assistans att beställa:
- kan bara gå korta sträckor, (Rullstol ej bärhjälp)
- kan inte gå i trappor, (Rullstol bärhjälp fram till planet)
- eller kan inte gå alls, (Rullstol, bärhjälp ombord fram till sätet)
Passagerare som inte kan gå måste ha ett ressällskap med sig som kan hjälpa till. Den egna rullstolen lämnas vid incheckningen och alla som beställt assistans med rullstol får det av assistansservicen från incheckningen till flyget. Personalen på assistansservicen på respektive flygplats hjälper till vid ombord - och avstigning.
Paketresa med charterflyg
Du kan boka flygplatsassistans då du bokar din resa. Om du redan bokat din resa kan du beställa assistans via myTUI eller genom att kontakta vår kundservice.
Paketresa med reguljärflyg
Kontakta vår kundservice för att boka assistans på flygplatsen eller via myTUI .
Läs mer här om att resa med funktionshinder samt fyll i foumuläret
Fler frågor om Funktionshinder
- Hur bokar jag ett hotell som är rullstolsanpassat? Se mer information
- Hur funkar det att resa med funktionsnedsättning? Se mer information
- Kan jag ta med en elektrisk rullstol ombord på flyget? Se mer information
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.