Funktionshinder

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Hur bokar jag ett hotell som är rullstolsanpassat?

Vi rekommenderar att du kontaktar oss vid bokning om du har särskilda behov inför din kommande resa. Du har då möjlighet att få uppgifter om resmålets lämplighet samt dörrmått och tillgång till ramper med mera på respektive hotell.

Gör oss uppmärksamma på din funktionsnedsättning, vare sig det är synligt eller dolt, uppge så noggrant som möjligt. Speciella bekräftade önskemål ska noteras på biljetten. 

Ta del av ytterligare information kring bokning för dig med funktionsnedsättning här.

Hur funkar det att resa med funktionsnedsättning?

Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad semester som möjligt. För att uppnå detta är det mycket viktigt att vi vid bokningstillfäller får reda på vilka specifika krav din funktionsnedsättning ställer på en väl fungerande semester. Hur tillgängligt ett resmål är för funktionsnedsatta personer varierar kraftigt. Den standard och anpassning, speciellt för rörelsehindrade, som vi är vana vid hemifrån finns tyvärr sällan på resmålen.

Många hotell erbjuder rum anpassade för rörelsehindrade mot förfrågan, kontakta en säljare för mer information. Du som är i behov av rullstol måste kontakta oss före avresan för att du ska kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. 

Behöver du en separat transfer på resmålet är vi behjälpliga med att ordna annan transport, observera dock att det är inget som vi kan garantera. Dessa bokningar görs på förfrågan. För följande transfermöjlighet utgår det en extrakostnad för som du själv betalar. 

Läs mer om funktionshinder eller särskilda behov här. 

Kan jag få assistans på flygplatsen?

 ​​​​​Behöver du assistans eller har med dig någon form av hjälpmedel t.ex. rullstol eller rullator, måste detta meddelas till oss vid bokningstillfället. 

Det finns tre typer av assistans att beställa:

  • kan bara gå korta sträckor, (Rullstol ej bärhjälp)
  • kan inte gå i trappor, (Rullstol bärhjälp fram till planet)
  • eller kan inte gå alls, (Rullstol, bärhjälp ombord fram till sätet)

Passagerare som inte kan gå måste ha ett ressällskap med sig som kan hjälpa till. Den egna rullstolen lämnas vid incheckningen och alla som beställt assistans med rullstol får det av assistansservicen från incheckningen till flyget. Personalen på assistansservicen på respektive flygplats hjälper till vid ombord - och avstigning.

Paketresa med charterflyg
Du kan boka flygplatsassistans då du bokar din resa. Om du redan bokat din resa kan du beställa assistans via myTUI eller genom att kontakta vår kundservice.

Paketresa med reguljärflyg
Kontakta vår kundservice för att boka assistans på flygplatsen. 

Läs mer här om att resa med funktionshinder samt fyll i foumuläret

Kan jag ta med en elektrisk rullstol ombord på flyget?

Många flygbolag kan enbart ta med ett begränsat antal elektriska rullstolar per flygning på grund av vikt och platsbesgränsning. För att vi ska kunna boka in din elektriska rullstol behöver vi veta modell, vikt och mått. För inbokning vänligen fyll in formuläret här. Meddela även oss om du reser med medicinsk utrustning. Vid bokning senare än 45 dagar innan avresa måste TUI kontaktas omedelbart.

Om du vill boka en speciell sittplats ombord på flyget ber vi dig vänligen att kontakta respektive flygbolag. Säkerhetsregler gör dock att alla sittplatser inte är tillgängliga. Det är till exempel inte tillåtet att sitta vid nödutgång. Du kan läsa mer om vissa flygbolagens regler här. 

Det finns internationella regelverk och säkerhetsregler för hur många funktionsnedsatta som kan resa med samma flyg. Som resenär är det därför viktigt att du informerar TUI om din funktionsnedsättning. På flyget räknas en passagerare som funktionsnedsatt om han/hon inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp, även om man har med sig egen ledsagare. 

Har du ytterligare funderingar eller frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss