Betalning

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Andra frågor

Har jag öppet köp och när ska min resa vara betald?

 ​​​​​Paketresor med charterflyg

Bokar du en charterresa mer än 41 dagar före avresan har du en dags öppet köp. Vill du ha resan betalar du anmälningsavgiften senast dagen efter att du bokat resan, annars avbokas resan automatiskt. 

Har du TUIs av- och ombokningsskydd har du fler förmåner, bl.a. möjlighet till förlängt öppet köp, läs mer här.

Paketresor med reguljärflyg

På reguljärflyg gäller inte öppet köp. 

Aktuella villkor för din bokning hittar du genom att logga in på myTUI.

Betalningsreglerna för betalning av din kommande resa, läs mer här

Hur betalar jag för min resa?

För att betala din resa loggar du in på myTUI

Nedan beskriver vi våra olika betalningsmetoder för din resa. Du kan läsa mer om alla våra betalningsmetoder nedan här, alterantivt logga in på myTUI.

Kortbetalning: På tui.se kan du betala med Visa-, Mastercard- och Amex-kort som utfärdats av banker i EU-länder, Norge och Schweiz. Du kan också dela upp betalningen på flera olika kort. Du kan delbetala din charterresa antingen via myTUI eller ring oss på 0771 84 01 00. Vid paketresor med reguljärflyg eller charterresor bokade mindre än 41 dagar före avresan är det inte möjligt att göra en delbetalning utan hela beloppet ska betalas direkt vid betalningstillfället. 

Direktbetalning via bank: Du kan även betala din resa via en av följande banker: Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar eller Skandiabanken. Betalningen sker genom vår samarbetspartner Trustly.   

Swish: Du kan också välja Swish som betalsätt. 

TUI Card: Med TUI Card kan du delbetala din resa och även samla poäng på din köp, läs mer här. 

Faktura: Du kan även betala med faktura inom 14 dagar. Fakturan tillhandahålls av betaltjänsten Walley.

Presentkort: Betala hela din resa eller delbetala med TUIs presentkort. Läs mer om våra presentkort här. 

Hur skickar jag in mina bankuppgifter för återbetalning?

Alla återbetalningar sker till samma betalningssätt som användes då du betalade din resa. Vi jobbar för att hantera alla återbetalningar så fort som möjligt, normalt inom 5 vardagar. 

Beroende på hur du betalat din resa kan det hända att vi behöver dina kontouppgifter för att kunna återbetala dig: 

  • Om du betalat din resa med banköverföring/OCR-betalning ber vi att du skickar in dina kontouppgifter via denna länk för att kunna hantera din återbetalning. 
  • Om du betalat din resa med kreditkort/TUI Card kommer återbetalningen registreras på samma kort som resan betalades med. 
  • Ifall din resa är helt eller delvis betalt med TUIs presentkort kommer det med presentkort inbetalda beloppet återbetalas i form av ett nytt TUI presentkort. Våra presentkort är giltiga i tre år. 
  • Om du bokat och betalat din resa hos din lokala resebyrå eller resebyråkedja hanteras återbetalningen ofta via din resebyrå. Kontakta din resebyrå vid frågor. 

Läs mer om betalningssätten vi erbjuder här. 

Varför måste jag sända in kvitto från banken?

Om betalning sker efter förfallodagen för anmälningsavgift eller slutbetalning behöver vi ett kvitto på detta för att undvika att resan avbokas automatiskt.

Tänk på att det tar tre bankdagar innan pengarna är TUI tillhanda. Vid sen betalning kan du skicka betalningsunderlaget till oss via e-post: intyg@tui.se. När det är 8 dagar eller mindre kvar till din avresa är det inte möjligt att betala via giro/ocr betalning.

*Har du bokat en paketresa med reguljärflyg gäller andra betalningsvillkor. Aktuella villkor för din resa hittar du i bokningsflödet alternativt genom att logga in på myTUI.

Läs mer om betalning här. 

Kategorier

Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss