Leila Söderholm om utnämningen årets inspiratör och vikten av smygträning

2017-03-24
Jakob R
Hur lite kan du träna och fortfarande göra nytta? Leila Söderholms svar är – glädjande nog – hur lite som helst! Årets inspiratör enligt Hälsopriset 2017 pratar mycket om att smygträna och har en förmåga att få det svåra att kännas enkelt.

Leila är en sådan person vars energi aldrig tycks sina – en bra förutsättning för att jobba heltid med träning och inspiration, som hon gjort i över tio år. Hon är bland annat med och håller i flera av TUIs träningsresor. Men ändå påstår Leila att hon är en riktig slappis och kan tycka att det är trevligt att stirra in i en vägg. Hur går det ihop?
Vi satte oss ned för en pratstund om att träna väldigt lite och vad det innebär att vara inspirerande. Som en bonus fick vi på TUI-kontoret även prova på ett smygträningspass i Leilas regi.

Om att vara en superslapp superinspiratör

Grattis – vad betyder det att få pris som årets inspiratör?

Tack! Det roligaste är att det både är svenska folket och en sakkunnig jury som röstat. Så det är inte bara flest följare som avgör.

Hur gör du för att koppla på och vara inspirerande?

Jag är en väldigt glad person och det tror jag är det viktigaste, att använda fantasin och hitta sätt att göra saker roligare. Jag jobbar också mycket med mental träning. Jag vet att oavsett hur hängig eller stressad jag känner mig, så är det upp till mig att göra något åt det och lura hjärnan att det är superkul.

Du är inte den där överpeppiga personen som retar gallfeber på sin familj?

Nej, det är det som är grejen – jag är egentligen superslapp. Jag kan sitta och stirra in i en vägg och tycka att det är jättetrevligt. När jag var cancersjuk kunde jag tycka att det var ganska trevligt även när jag var inne på rätt obehagliga behandlingar. Jag fick lite kaffe och fick prata med doktorn som var trevlig och så, förstår du?

Är det din superkraft – att ha trevligt?

Haha, ja kanske. Jag har lite trevligt vart jag än är och det är helt ärligt en inställningsgrej. Jag kan så klart tycka att något är jättetråkigt eller jobbigt, men det behövs inte så mycket för att lura hjärnan.

Du måste inte lyfta tungt eller springa långt

Du föreläser, skriver, workshoppar, tränar. Hur ser arbetsveckan ut egentligen?

Först och främst skriver jag för olika tidningar, sajter och magasin. Sen reser jag runt mycket och föreläser, ofta för företag och deras personal. Och så träningsresorna förstås, både mina egna och de jag genomför med er på TUI till exempel. Jag planerar, gör scheman och försöker hitta bra personer att ha med som instruktörer.

För att vara en träningsprofil låter det som att du sitter vid ett skrivbord en hel del?

Ja, jag sitter tokstill! Även om jag tränar mycket, så måste jag få in vardagsrörelsen för att slippa få ont och problem. Att få in vanan att köra några knäböj när jag tar en kaffe, eller några armhävningar mot köksbänken när jag väntar på något – det har varit min räddning.

Är det vad du kallar smygträning? Det känns ju lite trivialt om du är van att träna hårt?

Ja och det funkar jättebra! På träningsresorna har vi ett pass där vi bara gör övningar med en liten hotellhandduk och det är helt galet jobbigt. När jag använder det hos företag, då är det många som tidigare haft rygg- eller axelproblem som känner att de blir nästan bra på bara några veckor. Och det kan vara människor som tränar mycket till vardags, men som missar smygträningen och att ta små pauser under dagen.

Tycker du att vi underskattar värdet av det lilla?

Ja, verkligen. Att promenera, ta trapporna, stå och sträcka på dig när du väntar – det gör underverk! Det finns forskning som visar att personer som tar en bensträckare på jobbet har 4 cm mindre midjemått än de som sitter still hela dagen. Du måste inte svettas i 45 min och få blodsmak i munnen för att det ska ta. Så fort du gör något med din kropp, så svarar den. Du kan lyfta armen hundra gånger, utan vikter, och det är klart att du blir starkare för musklerna måste ju arbeta.

Läs också del två av intervjun med Leila Söderholm. Där pratar vi om träningsresor och om det är så att du är gladare efter en träningsresa jämfört med en vanlig semester.


Här kan du läsa mer om våra träningsresor och se vad som ligger i kalendern framöver. Och visste du att på du på våra Robinson- och TUI Magic Life-hotell alltid kan träna hur mycket du vill? Där väljer du mellan allt från ledarledda pass till landsvägscykling, tennis och gym.

Liknande inlägg

Hitta formen på familjeresan med Bodybalance

Bodybalance är den perfekta blandningen av yoga, tai chi och pilates på en och samma gång. Musiken styr träningens rytm, där olika låtar leder till annorlunda rörelseflöden och en annan intensitet. Upplev känslan av lågintensiv träning på stranden intill soluppgången och vågskvalpet - allt för att utveckla din styrka och flexibilitet, men framförallt för får dig att må bra och ha kul på resan!
Carl J Carl J 2019-05-02

Vinn en träningsresa till Rhodos med TUI

Njut av gömda badvikar, tzatziki, middag under vinrankorna och ljumna sommarkvällar. Lägg till träning, yoga, dans, mental power, matlagning och massor av skratt. Nu har du chansen att vinna en träningsresa med TUI till Rhodos i Grekland!
Towe A Towe A 2019-04-05

Sportklättring på Kalymnos

Googla ordet klättring, och snart sitter du och läser om den grekiska ön Kalymnos. Bland sportklättrare har den samma status som Michelinkrogar har för foodies. Varför? Vi har tagit reda på svaret och träffat en expert som själv har hängt som en apekatt under öns överhängande klippor.
Astrid S Astrid S 2019-01-30

Paddelsurfing – bästa semesterträningen

Paddelsurf är en aktivitet som passar dig som vill ha avkoppling, adrenalinkickar, en aktivitet som är både roligt och bra träning eller ett annorlunda sätt att åka på sightseeing. Här får du 5 anledningar att surfa på semester och 5 drömdestinationer för paddelsurfing!
Hanna P Hanna P 2019-01-13