Inspiration
7 goda vanor att ta med sig hem från resan

7 goda vanor att ta med sig hem från resan

2018-08-24

Så här efter semestern vill vi tipsa om goda vanor att ta med hem från resan och hur du enklast fortsätter att leva gott även i vardagen. Med dessa 7 goda vanor blir tiden till nästa resa lite lättare och mycket roligare.

1. Ät mycket frukt och grönt

Solmogna apelsiner och krispiga vattenmelonbitar på frukostbordet i Grekland gör det lätt att njuta av frukt i mängder på solsemestern. Fortsätt i samma anda med saftiga äpplen nu på höstkanten. Ha tunna äppelskivor i salladen eller stek äppelbitar med lite socker och kanel – servera med vaniljsås eller glass, mysigt värmande och mums. Om du vill drömma dig bort till varmare breddgrader igen passar denna mangosmoothie perfekt, och du behöver bara 4 ingredienser.

Ät mycket frukt och grönt även efter semestern.

Att gurka och tomater smakar så mycket bättre i länder som Spanien är för att man är bättre på att äta efter säsong. Testa det du med och upptäck hur fantastiskt god svensk grönkål och jordärtskockor är på hösten.

2. Icke digital underhållning

Visst kollar vi sociala medier även från stranden och badbryggan men efter några dagar brukar behovet lägga sig och sol och bad lockar mer än statusuppdateringar. Telefonen får ta längre och längre pauser utan att vi ens tänker på det. Fortsätt med det! Att plöja deckare funkar lika bra i soffan som i en solsäng. Strunta i tv:n på kvällen och sluta slösurfa. Fyll istället tiden med yatzy, uno eller ”Finns-i-sjön”. Funkar lika bra förortsidyllen som i sommarstugan.

Får du abstinens av bara tanken på att lägga ifrån dig mobilen? Då behöver du en digital detox – läs om hur du tar semester från mobilen.

3. Familjepromenader

På semestern i Alcudia är det inte ovanligt att hela familjen tar en promenad utmed stranden efter middagen, hur trevligt är inte det?! Men visst kan man lika gärna flanera i villakvarteret. Prata om dagen som gått, semesterminnen eller planera nästa resa. Och en familjepromenad kan förresten precis lika gärna vara du och dina bästa vänner.

Visst är det trevligt med familjepromenader på semestern? Testa även i hemmakvarteret.

4. Upp och hoppa

Lägg inte onödig press på dig själv med nya skyhöga träningsmål, men fortsätt att cykla, promenera och simma. Att röra på sig och gärna utomhus är dessutom ett toppen sätt att undvika ”efter-semester-deppen”.

5. Siesta

Gör som i Spanien: ta siesta. Att röra på sig är bra! Men att ta en liten tupplur på lördagseftermiddagen är också helt ok. Och efter en intensiv arbetsvecka kan det vara välbehövligt. Kanske behöver du inte regelrätt gå och lägga dig utan bara vila en stund eller testa att meditera eller göra en övning i mindfulness.

6. Smile

Gör som i Thailand: Le! Thailand är känt som ”det leende landet” och du möts av leenden vart än du går. Trots att en betonggrå kontorsbyggnad inte får det att dra i smilbanden på samma sätt som stranden i Khao Lak, så finns det ändå en vits i att tvinga fram ett leende. Även ett fejkat leende kan nämligen lura hjärnan att du är glad och då skickar hjärnan i sin tur ut lyckosignaler. Med ett leende kan du helt enkelt lura dig själv att det faktiskt visst är skitkul att ta tag i dagens mailskörd eller le och fasa: hemmets tvättberg

I Thailand är det aldrig långt till ett leende! Testa det du med.

7. Testa nya saker

Att upptäcka främmande kulturer eller smaka på exotiska maträtter är en del av resandets tjusning och ofta det som blir våra starkaste semesterminnen. Gör det även på hemmaplan. Det kan vara så enkelt som att ta en annan väg till jobbet eller prova en ny lunchrestaurang. Eller planera in en ny upplevelse på helgen, en ny hobby eller aktivitet. Testa klättring, akvarellmålning eller lär dig ett nytt språk, det kan ju komma väl till pass på nästa resa. ¿a que si?