Royalton Riviera Cancun

Om hotellet

Strandnära med All Inclusive och snygg design

Söder om Cancun, precis intill stranden ligger Royalton Riviera Cancun. Ett förstklassigt hotell där snygg design samsas med oväntade inredningsdetaljer. I din All Inclusive ingår nio restauranger, ännu fler barer och sportaktiviteter.

Royalton Riviera Cancun ligger några mil utanför Cancun, omgivet av tropisk grönska och mangroveträsk.

10 pooler, splash-park, tonårslounge och spa

Hotellet har ett tiotal pooler och barnen har en liten splash-park. Dagligen anordnas det aktiviteter och i tonårsloungen finns biljard, bordtennis och videospel. Du kan även delta i dansklasser, testa kajakpaddling eller besöka hotellets lyxiga spa.

All Inclusive med många val

I din All Inclusive ingår nio olika restauranger och tretton barer. Här finns till exempel:

  • Japansk restaurang och sushibar
  • Italiensk trattoria och ett klassiskt steakhouse.
  • Mexicansk restaurang och barbecue på stranden
  • Sportbar med lounge

... och mycket mer.

Viktig information

Hotellet genomför renoveringar under 2025. Mellan 1/4–31/8 2025, med uppehåll under juli månad, kommer rum i olika delar av hotellet att renoveras. Arbetena kan medföra varierande nivåer av lätt buller och visuell påverkan i delar av hotellet.

  • Antal rum : 843

Snabbfakta

Bad/strand
50 m - 500 m
Utomhuspool/Barnpool
Ja/Ja
Centrum/Shopping
30 km/24 km
Restaurang/Bar
Ja/Ja
Transfertid
ca 30 min

Medeltemperatur i Cancun

Miljö-/hållbarhetscertifierat

Det här är ett av våra miljö-/hållbarhetscertifierade hotell. När du bokar det så är du med och bidrar till TUI Care Travel och till ett mer hållbart resande.

Läs mer om TUI Care Travel och våra certifierade hotell

Adress & telefon

Adress
Carretera Federal 307 Tulum-Cancun Km 332,15, SM31, MZ 03 77500 Cancun, Mexico
Telefon
+52 998 283 3900

Viktig information

En miljöavgift på cirka 4 USD per dygn och rum betalas direkt till hotellet när du checkar in.

När du checkar in på hotellet får du lämna en deposition på 200 USD som reserveras på ett betalkort med kredit.

På hotellområdet kan du tidvis känna en lukt ifrån det intilliggande mangroveträsket.

Det så kallade "Spring Break" med många högljudda och festande ungdomar från USA och Kanada når sin högsäsong från mitten av februari till i början av april vilket kan påverka hotellets övriga gäster och upplevas som mycket störande.

Vill du ha en extra lyxig semester bokar du en svit luxury eller juniorsvit luxury med Diamond Club-service. Det finns även sviter med plats för upp till 5 personer. I Diamond Club-service, får du bland annat tillgång till egen del av stranden med barservering, eget poolområde, butlerservice under vissa tider och lounge med bar och snacks. Bokar du ett rum i Diamond Club så kan du förboka bord på hotellets à la carte-restaurangerna.

På grund av havsvattenströmmar kan större mängder tång och sjögräs förekomma på stranden och strandlinjen. I samband med detta kan även vattnet uppfattas som grumligt och stränderna kan stängas av tidvis under dagen för upphämtning av tång. Det är väderförhållandena som påverkar detta och det går därför inte att förutspå.

Hotellet hette tidigare Blue Star Royalton Riviera Cancun.

Reception 24 h
Ja
Officiell klassificering
*****
Byggt
2014
Antal rum
843
Volt
110
Adapter behövs
Ja
MasterCard
Ja
Visa
Ja
Area
Strandområde
Parkering
Ja
WiFi
Ja
WiFi i allmänna utrymmen utan kostnad
Ja
WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
Ja
Trafik
Lokal trafik
Deposition vid ankomst
Ja

Rummen

WiFi
Ja
Svit
47-51 m2
Juniorsvit
44 m2
Kassafack
Ja
Kassafack utan kostnad
Ja
AC
Ja
AC utan kostnad
Ja
Minibar
Ja
Roomservice
Ja
Städning
7 dagar/vecka
Hårfön
Ja
Kaffekokare
Ja
Tv
Ja
Telefon
Ja
Dusch/wc
Ja

Sängar

Dubbelsäng
200x200 cm
Grand lit
150x200 cm
Dubbelsäng
Ja
Grand lit
Ja

Mat & dryck

All Inclusive – måltider och drycker

Frukost-, lunch- och middagsbuffé med måltidsdrycker (lokalt vin, öl, läsk eller vatten). Nationell alkohol, vin, öl, läsk och mineralvatten, barservering (anvisade barer/tider). Totalt nio restauranger, femton barer och ett café.

Frukostbuffé kl 7–11 (kontinental frukost kl 6.30–7). Lunchbuffé kl 12.30–16.

À la carte-restauranger:

  • Fisk och skaldjursinriktade Dorado, exklusiv för Hideaway gäster över 18 år.
  • Zen, japansk restaurang med tepnyaki-show (bordsbokning krävs)
  • Hunter steakhouse
  • TAJ, rätter från det indiska köket
  • Grazie, italiensk trattoria
  • Armadillo's tex-mexfusionrestaurang
  • The Beach Club Grill, karibisk inriktning
  • Klassika mexikanska smaker i Agave

Bokar du ett rum i Diamond Club så kan du förboka bord på hotellets alla à la carte-restauranger. Bor du inte i Diamond Club gäller drop in i mån av plats, förutom i Zen där det går bra att förboka bord.

Sportbaren SCORE är öppen kl 12–06, och serverar snacks.

Middag i temarestaurangerna serveras från kl 18. Snacks Corner är öppet kl 11–17.

Övrigt

Tider för restaurang och barer meddelas vid ankomst till hotellet. Vissa aktiviteter ingår under begränsade tider. Förändringar i innehållet kan komma att ske under säsongen. Middagsklädsel: Uppklätt. Långbyxor eller bermudashorts, stängda skor och skjorta för män.

Restaurang
Ja
Bar
Ja
Barer
12
Poolbar
Ja
Snackbar
Ja
Frukost
Buffé
Lunch
Buffé
Middag
Buffé, Meny
All Inclusive
Ja
Klädkod vid middag
Ja
Antal restauranger
9

Avstånd

Taxi till/från Cancun kostar ca 45 USD per väg, till Playa del Carmen ca 65 USD per väg.

Stopp för transferbuss
10 m
Bärhjälp med bagaget
Ja
Busshållplats
15 km
Shopping
24 km
Minimarket
15 km
Centrum
30 km
Uttagsautomat
50 m

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
50 m
Bad/strand (max)
500 m
Typ av strand
Sandstrand

Pool

Utomhuspool
Ja
Barnpool
Ja
Djup på barnpool
30 cm
Pool
Ja
Sötvattenpool
Ja
Poolhandduk
Ja
Poolhandduk utan kostnad
Ja

Avkoppling

Spa
Ja
Massage
Ja
Frisör
Ja
Bastu
Ja

Underhållning

Kasino
Ja
Nattklubb
Ja

Sport

Åldersgräns 16 år gäller för hotellets gym.

Sport och underhållning

Aktiviteter som beachvolleyboll, bordtennis, dansklasser, kajakpaddling, snorkling och gym. Dag- och kvällsunderhållning för hela familjen alla dagar.

Gym
Ja
Tennis
Ja

Barn & ungdomar

Dagliga aktiviteter för barn 4–12 år i hotellets barnklubb. Tonårsloungen välkomnar ungdomar 13–17 år.

Spjälsäng
Ja
Barnstol i restaurangen
Ja

Tillgänglighet

Byggnader
6
Antal våningar
1
Antal våningar i högsta byggnaden
4
Hiss
Ja
Anpassade rum vid rörelsehinder (på förfrågan)
3

Vår service: TUI-guider på hotellet och TUI-appen dygnet runt

  • Gäller från 2024-11-01 till 2025-05-01
  • Gäller från 2025-05-01 till 2025-11-01
  • Gäller från 2025-11-01 till 2026-05-01

Möt TUI-guiderna på hotellet

Vårt internationella guideteam finns på hotellet minst några gånger i veckan. De kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer de också att svara på frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester.

Service via TUI-appen dygnet runt

TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss när det passar dig. Under Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.

Så här kommer du till hotellet

Flygtid

Din restid beror på vilket flyg du väljer. När du bokar din resa ser du vilka flyg som finns tillgängliga.

Under vintersäsongen kan du flyga charterflyg nonstop, cirka 12 tim på utresan och 10 tim på hemresan med direktflyg. Tid beräknad från/till Stockholm-Arlanda.

Vissa flygresor är med reguljärflyg och har mellanlandningar, total restid kan variera.

Transfertid

Beräknad transfertid cirka 30 minuter från flygplatsen Cancún International Airport (CUN). Du ser transferalternativen när du bokar din resa. Du kan också boka transfer genom att logga in på ditt myTUI-konto när bokningen är klar. Här kan du läsa mer om transfer.

Avstånd

Taxi till/från Cancun kostar ca 45 USD per väg, till Playa del Carmen ca 65 USD per väg.

Stopp för transferbuss
10 m
Bärhjälp med bagaget
Ja
Busshållplats
15 km
Shopping
24 km
Minimarket
15 km
Centrum
30 km
Uttagsautomat
50 m

Strand

Bad/strand (minsta avstånd)
50 m
Bad/strand (max)
500 m
Typ av strand
Sandstrand

Kundomdömen

TUI kundrecensioner

7.7 av 10

38 Kundbetyg
  • Städning
    8 av 10
  • Maten
    8.7 av 10
  • Poolen
    8.2 av 10
  • Hotellservicen
    8.4 av 10
  • Rum
    7.5 av 10

Uppdaterat: 2025-01-20

>

Missnöjd

  • 2 av 10
Detta är inte ett 5-stjärningt hotell!

Vi va där 2019 och det är en enorm stor skillnad. Rummen samt området är i väldigt stort behov av renovering. Mögel ska inte få existera inne i ett rum för gäster samt så ska det inte lukta avlopp inne i duscharna där syftet är att bli ren!

Kommunikationen / överlämningar mellan personalen måste fungera och är det övervägande utmaningar så måste en ansvarig kallas in och inte bara ursäktas på plats.

Jag har aldrig varit med om ett hotell som sagt: "I`m so sorry" samt "please wait" så pass många ggr som vi fått uppleva, men att ingen vidare action tas för att se till att gästen får en trivsam upplevelse.

Personalen va sega (och dagen efter nyår bakis).
En kille i baren på stranden erkände själv detta och drog benen efter sig vilket påverkade servicen!

Vår lista är lång...
>

Undvik detta hotell

  • 0 av 10
Hotellet i sig ligger extremt isolerat. Det är långt att ta sig dit från vilken som helst annan plats. På grund av denna isolering där du över huvud taget inte tar dig dit eller därifrån på annat sätt än genom hotellet så har de extrema priser på all taxiservice. För att åka till La Isla Shoppingcenter, en bilresa på ca 20 minuter enkel väg, betalade vi 1461 SEK t&r. Efter att vi frågat chauffören fick vi veta att han endast fick 25% av detta i lön, resten behöll hotellet. När vi åkte till Crocozoo (fint ställe med fokus på räddning och återetablering) som endast låg 10 minuters bilfärd från hotellet betalade vi exakt samma summa som till La Isla vilket innebär att de har en standardsumma för de flesta resor, detta är också totalt oprutbart. Då var utflykter via TUI de mest prisvärda i jämförelse även om TUI också visste att ta betalt.

Hotellpersonalen på nyckelroller var snorkiga och ytterst ohjälpsamma. Att ta ut pengar kostade 400 SEK och då det endast gick att ta ut USD så blev vi tvungna att växla till pesos i hotellets reception, De tog också ut en ockeravgift för denna transaktion, 12,2% på det du växlade.

Den enda gången vi handlade i den svindyra totalt kommersialiserade shoppen så var de också på väg att ge oss fel växel, hade inte min man ifrågasatt växlingen (vi blev tvungna att köpa i USD men de växlade alltid i pesos) så hade de gett oss 60 pesos för lite. På kasinot var det samma sak, du var tvungen att ta ut pengar i dollar, växla till pesos så det vill säga dubbla avgifter. Vann du så blev det en till avgift när du skulle lösa in din vinst, då tog hotellet 10% på all den vinst du gjort.

Drinkarna är mycket slarvigt gjorda och många barer har inte de mest popiulära märkena utan det är mixar på dunkar som de slafsar i otvättade plastmuggar. Säger du inte till så blir alkoholhalten minimal. A la Cart-restaurangerna är fullständigt horribla. Ingen service, ingen stämning, så hög ljudvolym att du skriker till den som sitter mittemot dig pga det inte finns någon akustikdämpning. All mat vi åt på dessa restauranger var undermålig och vi lämnade det mesta. Extraavgifter för lite bättre vin än husets (all inklusive och det ingår ingen alkohol än husets på a la carten) samt en så krånglig app att ens boka en tid var alldeles för pilligt. Ingen hjälp fanns att få då de endast hänvisade till deras app.

Ingen riktig information kring den stora buffén fanns heller. Var den låg upptäckte vi av en slump. Väl där fick vi äntligen uppleva god mat och dryck... första hotellkomplexet med all inclusive vi varit på där buffén varit bättre än alla andra ställen! Stundtals kunde servicen sakta av på grund av besökstrycket men aldrig sämre än a la carten. All mat höll väldigt hög kvalitet inne på buffén och de erbjöd hela tiden varierat utbud med mat från alla de olika a la carterestaurangerna, men som sagt - bättre. Mycket färskt och fräscht hela tiden på buffén. Det roliga var också att de hela tiden hade en drinkvagn utanför buffén så det fanns alltid en återställare för den som behövde det.

Poolerna var kalla men stora och många. Den stora poolen vid scenen var där de flesta höll till då det också var poolen med stim-up-bar. Vi badade dock aldrig i den då vi såg hur mycket folk spillde i poolen samt hur många småbarn där var som inte hade på sig badblöja så vi avstod den smittohärden. Småbarnspoolen var likadan med alla småbarn simmandes utan badblöja samt med rostiga och delvis trasiga rutschkanor som vuxna inte fick åka i. Så vi fick inte åka med vår son i deras stora 3-metersbreda rutschkana, varför vet vi inte. Vi kunde ju inte fastna och den kunde inte gå av då den vilade på en slänt. De små nibbles- vagnarna som stod lite här och där erbjöd mycket varierad kvalitet. den som var vid småbarnspoolen var förskräcklig på allt utom pommesen. Den enda som egentligen var bra stod bakom huvudpoolen och erbjöd vegetariska quesadillas vilka var väldigt fina.

Roomservice tog vi en gång och aldrig igen. 2 timmars väntan på en pizza som såg mördad ut och smakade som nånting från förra veckan.

Underhållningen på hotellet som skedde i stort sett under hela dagen och sent in på kvällen/natten hade så galet hög volym att när du passerade scenen på väg till middagen så kunde du inte höra varandra.

Stranden i sig var fin med den typiska mexikanska sanden som är helt underbar, blir aldrig het och så mjuk och pudrig. Havet är dock en annan sak. Geografiskt där hotellet befinner sig är havet fullt av alger och sjögräs i både stora klumpar och enskilda långa strån. Vågorna är bruna av all sand som virvlar runt vilket gör att när du badar har du både sjögräs och sand runtom dig oavsett om du gillar det eller inte. Jämfört med närmare Cancun de hotell som ligger efter Zona de Hotell så är vattnet underbart turkost, vågorna transparenta och inga alger.

Det som störde oss mest av allt på hela hotellet var dock inte det ovanstående utan det faktum att HELA HOTELLET HAR SVARTMÖGEL, det REGNAR IN precis överallt såväl i restauranger som i rummen (vi hade en fin liten pool i vårt vardagsrum), precis överallt är det trasig och defekt inredning samt att det enda de gör är att lägga ut handdukar under de ställen där det regnar in samt försök måla över svartmöglet. Jag har många bilder på allt detta. Även själva inredningen var undermålig. Vi betalade mycket för ett av deras bästa rum där vi hade ett sovrum och ett vardagsrum. Enligt beskrivningen på både Tui och hotellet så skulle där vara en 3-sitssoffa med schäslong. Vi kom till ett rum med fläckar överallt, framför allt på sängens dammskydd som satt omkring madrassen var där flera stora fläckar. Den lilla bäddsoffa som stod i vardagsrummet var så full av fläckar och med en totalt genomrostad utdragbar enhet så jag inte ville ta i den med tång. Fläckar och rost tävlade med varandra om att synas mest. Alla möbler på balkongen var trasiga/fläckiga samt att det spabad som lyftes fram så mycket var rostigt, ärgat och fungerade mycket dåligt. Vi kunde aldrig ha på AC eller någon av de 2 takfläktarna som fanns då dessa bara pumpade runt mögel i luften. De saker som var bra med rummet för sängen och duscharna.

Vi kan inte se att TUI har gjort en ordentlig undersökning av detta hotell då de skickar sina gäster till ett mögelhotell som inte städas ordentligt. Det kommer bli MYCKET SVÅRT att lita på Tui i framtiden, som sagt är det ju det man betalar för när man köper en charter - tilltro på företagets koll.

>

Dålig lukt

  • 6 av 10
Fick byta rum för det rum vi fick när vi anlände luktade mögel och det gick inte att gå ut på balkongen för det luktade mycket illa från mangroveträsket precis utanför. Var som att bo bredvid ett reningsverk. :(
Det nya rummet låg högre upp och då luktade det betydligt mindre från träsket.
>

Vi kommer tillbaka, en femte gång.

  • 8 av 10
Vi var här första gången 2016 och har sedan dess återkommit till samma hotell 4 gånger, jag var först lite skeptisk till att boka igen då vi har så oerhört fina minnen därifrån, visst har det slitits lite, det är mer folk, lite stökigare överlag men vi kommer att återvända igen.
Vi har även bott på Royalton Punta Cana på Dominikanska Republiken, och på Royalton splash Rivera bredvid och detta Royalton är outstanding. Så fort ni ordnar direktflyg till Dom Rep kommer vi att testa Royalton Bavaro också.
Kanske dom behöver jobba lite på reservationerna vid maten, när vi åkt som familj är det väldigt svårt att få bord för 5 personer, denna gången åkte vi bara 2 stycken och då löste det sig.
VIBE teamet gör ett fantastiskt jobb med både oss vuxna och barnen och gör dagarna riktigt roliga med både träning och lek.
Som sagt, vi kommer att återvända och det kan väl sammanfatta vår totala bedömning av detta hotellet.
>

Fint och bra ställe men räcker 1v

  • 7 av 10
Mycket lyhört från rummen! Man kunde höra på natten hur resväskorna rullade ute i korridoren.
Städningen inte på topp för de stjärnorna hotellet har.
Att boka restaurangerna utöver buffén, var man tvungen till att göra mellan kl 15-16, annars stod någon nedanför lobbyn och tog en rejäl summa för att kunna boka. Inget som framkom i informationen.
>

Mexico

  • 10 av 10
Trevlig personal, bra pooler
>

Mycket för pengarna!

  • 9 av 10
Fjärde gången vi besöker detta hotell. Lika nöjda som vanligt. Mycket bra mat och service. Kan ibland vara lite kö till vissa restauranger på kvällen, men då vi visste det i förväg så var det ingen överraskning. Medans man väntar så finns det bra barer att sätta sig på så länge. För den som vill vara säker på att havet är fint så ska man välja ett annat ställe, då mycket tång kan blåsa in, men detta visste vi också om i förväg samt att TUI är bra på att informera detta också.
Fint gym samt andra bra träningsmöjligheter för den som vill vara aktiv.
>

Royalton Riviera, Cancun

  • 10 av 10
Tyckte allt var positivt på hotellet utom påfyllning av minibar som man fick ringa och be dom göra varje dag trots det ska göras dagligen.
>

Ris och ros

  • 9 av 10
Bra utbud av aktiviteter och kul med andra nationaliteter än bara nordiska. Det behövdes inte lämna hotellet utan vi var tillfredsställda bara av att var där.
Väldigt god mat och bra utbud av restauranger. Ibland svårt att boka bord och krävdes att man var medlem i Diamond club, köpte till en dyr flaska vin eller lovade dricks. Med tanke på att resan i sig kostade en stor summa sparpengar kändes det inte schysst att gästerna skulle särskiljas på det viset med att behöva betala sig in.
Tog lång tid att checka in och rummet var inte färdigt. Personalen i receptionen blev istället stött när vi hade synpunkter på det istället för att be om ursäkt.
Stranden var full av sjögräs men personal kämpade tappert med att jobba bort det.
Mycket bra träningsutbud!
>

Kundomdömen

  • 2 av 10
Hotellet ligger helt isolerat mitt i ett träskområde, men precis vid havet.
Vill du göra något annat än att bara vara på hotellet , så åk inte hit,
Hotellet och pool områdena behöver en rejäl renovering. Betonggolven vid poolerna är delvis helt uppluckrade och går man barfota så får man betong grus under fötterna. Dessutom är det lätt att vricka fötterna då det är hålor i betongen där man går.
Hotellet är ofantligt stort och opersonligt.

Kundomdömen

  • av 10
  • Anonym