Andra frågor
Behöver jag ha med mig mitt pass på resan?
Du som reser inom EU eller Schengen-länderna ska ha med dig ett pass eller nationellt id-kort. Reser du utanför EU/EES/Schengen, behöver du ett pass. Detta gäller såväl barn som vuxna. Andra regler kan gälla för personer som inte är svenska medborgare.
Observera att ett svenskt körkort ej är en godkänd ID-handling för resor. Kom ihåg att kontrollera att ditt pass/id-kort är giltigt inför resan. Beställ nytt pass eller id-kort i god tid.
Läs mer kring pass- och visumregler för olika resmål här.
Behövs det kompletterande passageraruppgifter inför min resa?
Generella krav på kompletterande passageraruppgifter för visum eller flyg över t.ex. amerikanskt luftrum
På vissa resmål efterfrågas extra passageraruppgifter, vilket är ett krav från myndigheter för att få komma in i landet eller i vissa fall få flyga över länders luftrum. Kontrollera pass- och visumreglerna för ditt resmål, klicka här, för att få veta om du behöver fylla i kompletterande uppgifter för din resa.
Om du bokat en resa med charterflyg fyller du enkelt i de uppgifter som efterfrågas via myTUI, där du även ser vilken information som efterfrågas för just din resa. Efter att du fyllt i de efterfrågade uppgifterna enligt det som står i ditt pass är allt klart, och allt sköts därefter per automatik. Det är alltså inget annat du behöver göra. Du kommer fortfarande kunna resa, även fast du inte fyller i uppgifterna på förhand. Däremot kan det innebära att incheckningen tar längre tid, eller att visumet får ordnas på plats mot extra kostnad, om det behövs för din resa.
Om du bokat en resa med reguljärflyg fyller du i kompletterande passageraruppgifter direkt hos flygbolaget. Beroende på vilket flygbolag du reser med görs detta antingen genom att logga in på din bokning på flygbolagets hemsida eller vid incheckning.
Jag ska resa till Kap Verde. Hur fyller jag i kompletterande passuppgifter?
För resor till Kap Verde krävs en flygplatsskatt som är inräknad i resans pris. Du behöver fylla i passinformation via “Komplettera passuppgifter” på myTUI senast 10 dagar innan avresa. Här har vi samlat vanliga frågor och svar relaterat till formuläret du ska fylla i.
Vad gör jag om sidan “Komplettera passuppgifter” är tom, jag ser inget formulär?
- Det kan dröja upp till 24 timmar efter att du bokat din resa tills du kan fylla i dina passuppgifter. Ifall du bokat eller ombokat din resa nyligen ber vi dig prova igen senare.
- Ifall du inte ser formuläret kan det även hjälpa att tömma cookies och cache i din webbläsare. Alternativt prova att öppna formuläret med en annan webbläsare.
Varför lyckas jag inte spara mina passuppgifter?
- Du måste fylla i alla fält i formuläret för samtliga resenärer innan du kan spara informationen.
- Kontrollera att alla fält är ifyllda.
- Datum (födelsedatum, förfallodatum för pass osv) ska skrivas in i formatet som anges i formuläret (åååå-mm-dd).
Hur vet jag att mina kompletterande passuppgifter är ifyllda?
- Då du fyllt i passuppgifterna och de sparats visas ett grönt meddelande “Din information är sparad”.
- Du kan verifiera att informationen är ifylld genom att öppna “Komplettera passuppgifter” formuläret senare – om dina uppgifter är sparade kommer formuläret vara ifyllt. Då mindre än 10 dagar kvarstår till avresa, kan formuläret inte längre öppnas.
- TUI skickar ingen separat bekräftelse när du fyllt i dina uppgifter. Ifall passuppgifter saknas, kommer vi påminna dig via SMS/mail.
Vad gör jag om det är mindre än 10 dagar kvar till avresa?
- Du kan fylla i kompletterande passuppgifter via myTUI senast 10 dagar innan avresa.
- Ifall det är mindre än 10 dagar till avresa och du inte fyllt i dina uppgifter via myTUI, betalar du för flygplatsskatten och registrerar dina passuppgifter via Kap Verdes myndigheters webbplats (10-5 dagar innan avresa) eller på flygplatsen vid ankomst. Vid uppvisning av kvitto får du ersättning för avgiften av våra guider på resmålet. Läs mer här.
Regler för mig med ett utländskt pass?
För resenärer med utländskt pass kan helt andra regler gälla än för svenska medborgare. Det kan även i sällsynta fall vara så att en svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt har inreserätt till ett land. Du som resenär ansvarar själv för att kontakta landets ambassad eller konsulat i Sverige för att få information om vilka handlingar du behöver inför din resa, och för att ta reda på vad som gäller just för dig.
Det är alltid du som kund som ansvarar för att du har korrekta handlingar vid resa. TUI kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum eller andra för resan nödvändiga handlingar.
Råder det tvivel på pass eller visumet ska alltid ambassad kontaktas för information om vad som gäller. Reglerna gäller för turistresa. Andra regler kan gälla för längre resor samt affärsresor.
Vad händer om jag ej har ett giltigt pass eller visum?
Saknar du ett giltigt pass eller visum kan du bli nekad ombordstigning. Det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de handlingar som är nödvändiga för resans genomförande såsom giltigt pass och visum. Se punkt 9.3 i Resevillkoren här. TUI kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum eller andra för resan nödvändiga handlingar.
Läs mer om vad som gäller dit du ska resa på polisens webbsida om pass.
Kategorier
Välj bland kategorierna här nedanför för att få svar på din fråga.
Hittade du inte svaret?
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.