Inspiration
Så undviker du jetlag när du reser – 9 tips

Så undviker du jetlag när du reser – 9 tips

2017-09-11

När du ger dig iväg på en lång resa, över flera tidszoner, så är det inte ovanligt att drabbas av jetlag. Det är kroppens reaktion på att din normala dygnsrytm störts. För att hjälpa dig att minska jetlag-symptomen och hålla energin på stå-på-händerna-på-stranden-nivå, ger vi våra bästa tips för hur du undviker jetlag när du reser.

Varför blir vi jetlaggade?

När du reser långt öster- eller västerut på kort tid rubbas kroppens dygnsrytm, eftersom du antingen ”tjänar” eller ”förlorar” timmar på dygnet i och med skillnaden mellan tidszonerna. Jetlag är resultatet av att kroppens inre klocka inte kunnat ställa om sig till den nya tidszonen du befinner dig i. Förutom generellt obehag kan du uppleva extrem trötthet, matsmältningsbesvär, minnesproblem och nedsatt koncentrationsförmåga.

Är det värre att resa öst- eller västerut?

Reser du österut tappar du timmar, vilket gör att du gör och lägger dig ”för tidigt”. Det är en av anledningarna till att många upplever störst problem med jetlag när de reser just österut. Att resa västerut känns inte lika påfrestande, eftersom kroppen har lättare att förlänga sin dygnsrytm när du reser i samma riktning som solljuset. Det är oftast lättare att förlänga dygnet lite än att förkorta det.

Hur länge varar jetlag?

Hur påverkad du blir av jetlag, och hur länge den håller i sig, skiljer sig så klart från person till person. En vanlig hållpunkt är dock att jetlag normalt sett sitter i en dag per tidszon du färdats. Därför kan det i värsta fall ta ett par veckor för kroppen att helt vänja sig vid en ny dygnsrytm.

Jetlag är ofta värst för morgonpigga människor, eftersom de generellt sett har en kortare dygnsrytm från början. Nattugglor har, på grund av sin lite längre dygnsrytm, lättare att förlänga dagen lite och hålla sig vakna. Många upplever även att jetlag blir lite värre med åren.

9 goda råd för att undvika jetlag

Här är våra tips för hur du kan förebygga och övervinna jetlag-symptomen så snabbt som möjligt.

  1. Ställ klockan efter tidzonen du reser till redan när du stiger ombord på planet, så kan du lättare anpassa dig till den nya dygnsrytmen så snabbt som möjligt. Försök att hålla dig till den på planet och sova när det är natt på destinationen du reser till.

  2. Se till att få i dig mycket vätska. Uttorkning kan förstärka jetlag-symptomen.

  3. Om du anländer sent på kvällen till din destination, undvik koffein de sista timmarna på flygningen, så blir det förhoppningsvis lättare att somna.

  4. Ta med dig öronproppar och ögonskydd på flyget så att din sömn inte störs av störande ljud och ljus.

  5. Försök att vistas i dagsljus så mycket som möjligt när du landat. Skiftet från dagsljus till mörker har en stark inverkan på kroppen. Det kan därför också vara bra att se till att det är riktigt mörkt när du sover.

  6. Följ den lokala dygnsrytmen så gott du kan, både vad gäller måltider och sovtider. Lägg dig inte för tidigt de första dagarna, även om du är trött. Det leder oftast bara till att du vaknar väldigt tidigt och blir trött lite för tidigt nästa kväll också.

  7. Reser du genom väldigt många tidszoner kan det vara en god idé att börja anpassningen redan några dagar innan avresa, genom att gå och lägga dig tidigare eller senare.

  8. Försök att äta varierat och nyttigt, sova ut ordentligt och hålla dig god form. Ju bättre din kropp mår i allmänhet, desto bättre hanterar den jetlag och de påfrestningar som en lång resa medför.

  9. Försök att vara utvilad när du ger dig ut på långresa. Även om resfebern kan ställa till det, så är det viktigt att få en god natts sömn innan du ger dig av.

Med de här råden i bagaget hoppas vi att du får en lite behagligare resa och kan njuta av din drömsemester fullt ut. Om du blir inspirerad till att ge dig iväg på semesteräventyr till en avlägsen strand ska du ta en titt på våra vinterresor.