Inspiration
Att jobba som styrman – bakom kulisserna på en kryssning

Att jobba som styrman – bakom kulisserna på en kryssning

2018-02-18

När Lovisa Forssberg fick styra sitt första stora fartyg på Sjövärnskårens ungdomsläger var det något som klickade. Idag tjänstgör hon som styrman ombord på Mariner of the Seas vars kryssningsrutter tar henne till Nagasaki i Japan och till Mexicos stränder. 14 veckor till havs är inte alltid lätt men när hon får styra in det 138 279 ton tunga fartyget i hamnen ångrar hon inte sitt yrkesval.

Styrman ombord på Mariner of the Seas

Namn: Lovisa Forssberg
Ålder: 25 år
Jobbat som styrman: 2 år
Har lagt till i hamnar i: Japan, Mexico, Medelhavet och Karibien
Bor: Stockholm

Klockan 04.30 börjar vanligtvis Lovisa Forssbergs arbetsdag ombord som styrman på Mariner of the Seas. Men det går egentligen inte att tala om en vanlig arbetsdag.

”Dagarna ser lite olika ut beroende om vi är till sjöss eller ligger till kaj, och beroende på vilken vakt jag har.”

Mariner of the Seas är det sjätte fartyget hon jobbat på, men det är det första där hon är styrman. Mariner, som tillhör rederiet Royal Caribbean, är flaggad i Nassau på Bahamas och det är inte direkt en liten finlandsfärja vi snackar om.

Kryssningsfartyget är 311 meter långt och 49 meter brett. Totalt väger hon 138 279 i grosston. Ombord finns allt från en italiensk restaurang med Jamie Olivers signatur, surfsimulator, pooler till egenproducerade shower och mycket mer.

Med sina två roderpropellrar som kan vridas 360 grader, en fixerad propeller och fyra bogpropeller kryssar Mariner mellan spännande hamnar över hela världen. De sex motorerna konstruerade av finska Wärtsilä har en total kraft på 75 600 kW och maxfarten är 22,8 knop. Utöver det rejäla maskineriet har Mariner besättningskapacitet på 1213 och kan välkomna 3807 gäster.

På bryggan ingår Lovisa i ett team med kaptenen som har ett övergripande ansvar för allt ombord, en staff captain som är ansvarig för den dagliga operationen samt en överstyrman, fyra förstestyrmän och tre andrestyrmän. Som styrman har de ansvar för utrustningen för livräddning och brandskydd samt navigation.

”Jag är ansvarig för all livräddningsutrustning ombord, till exempel livbåtar, livflottar, livbojar och flytvästar. Dessutom håller jag i de träningar vi har för livflottedemonstrationer och vi går på vakt åtta timmar per dag.”

Ett av en styrmans viktigaste ansvar är att säkra alla livräddningsutrustning.

I nuläget är Lovisa den enda kvinnan på bryggan.

”Såklart är det lite trist. Det blir dock mer och mer jämställt, framförallt i kryssningsbranschen.”

Givetvis jobbar flera kvinnor i restaurangerna, spa-avdelningen och andra anläggningar som finns ombord. Men att det just är så få kvinnor på bryggan, i maskinerier och bland matroserna upplever hon ibland som frustrerande. I flera fall har Lovisa blivit bemött av en tveksamhet som hennes manliga kollegor inte behöver handskas med.

”Det är tråkigt, men i dagsläget är det enda jag kan göra att jobba på, göra mitt jobb och visa att jag förtjänar min plats här. Det klart att det emellanåt har varit tröttsamt att behöva jobba mer än alla andra för att bli tagen på samma allvar.”

Men på det hela taget upplever hon att kryssningsbranschen utvecklas mycket just nu. Ombord har de ofta diskussion och jämställdhet och hur det är att med kvinnor till sjöss.

”Jag tycker det är en extremt viktig fråga, såklart, men också för att jag jobbar med människor från hela världen som ofta har en väldigt annorlunda syn på det. Det är intressant ända tills jag blir arg på riktigt, hehe.”

Klockan fem på morgonen är även kaptenen, staff captain och chief officer vakna och teamet kör en briefing tillsammans. När lotsen kommer ombord vid sextiden är tiden inne att styra in i hamnen. Då blir det en hel del personer på bryggan. Allt som allt är det en förstestyrman, en andrestyrman, kaptenen, staff captain, överstyrman, två matroser, en elev och lotsen på bryggan – var och en med sitt ansvarsområde.

”Mitt ansvarsområde brukar antingen vara att hålla koll på positionen, sjökorten samt svara på alarm. Eller så får jag köra båten, vilket jag tycker är det roligaste.”

För tillfället har Mariner of the Seas sin bas i Singapore. Därifrån kryssar hon till olika hamnar i Thailand och Malaysia. Under sommarhalvåret gick de från Shanghai till Japan och Sydkorea. Nu april kommer rutten gå via Indien, Suezkanal, Medelhavet till Miami. Därifrån kommer Mariner göra olika kryssningar runt om i Karibien.

Hade hon själv bokat en kryssning hade Lovisa valt Karibien eller Medelhavet.

”Det är enkelt att ta sig runt där och alla hamnar är trevliga och lättillgängliga.”

När det gäller favorithamnar är det främst Mexico och Japan som gäller.

”I fjol var jag i Cozumel, Mexico. Vi var ett gäng som gick i land och bilade runt ön, snorklade och åt massor av mexikansk mat. Det var en helt fantastisk dag! Vi går också till Nagasaki som jag också gillar. Det är en superrolig väg att köra in till hamnen och det är en stad med mycket historia och kultur.”

Att maten i Nagasaki är god gör inte heller saken sämre.

När fartyget har lagt till i hamnen får Lovisa tid till att äta frukost och därefter går de igenom olika träningsmoment och övningar. Är de ute till havs har hon fem timmars vakt på bryggan på morgonen. Lovisa kontrollerar sedan livbåtarna och säkrar att de har rätt utrustning och att allting fungerar som det ska.

”Om vi ligger till kaj brukar jag gå i land med en kollega och äta lunch, annars går jag oftast till gymmet och sover en stund innan min eftermiddagsvakt börjar 15.30. 18.30 slutar jag jobba och då äter jag middag och går och lägger mig.”

Det kan bli långa och många dagar till havs med mycket ansvar. Just nu blir det 14 veckor ombord och 14 veckor hemma för Lovisa.

”Det funkar bra, men hade jag inte trivts så bra som jag gör så hade det nog varit jobbigt att vara ombord så länge.”

Visst kan en del dagar bli lite tyngre än andra och emellanåt är det jobbigt att vara så långt hemifrån.

”Då brukar jag gå i land med en kompis ett tag. Det brukar kännas bättre då att komma tillbaka igen. Och den här gången har jag inte haft hemlängtan alls, förutom på julafton och på nyårsafton när jag pratade med min familj.”

Tack vare en arbetsplats där hon verkligen trivs gör att Lovisa inte känner lika mycket hemlängtan under sina 14 veckor till havs som man kan tro.

Det är inte bara fartygets gäster som får ha roligt ombord. Även för besättningen ordnas aktiviteter och ibland går de ut och äter på någon av de många restaurangerna.

”Vi har en hel del shower ombord och det är ju extra roligt att se när man känner dem som står på scen.”

Men det finns något inte ens spexiga shower kan överträffa.

”Manövrering i hamnarna! Det är det roligaste jag vet!”

Att bli styrman är inte kanske det första man tänker att man ska bli. Tanken på yrket kom till Lovisa då hon kände en del som pluggade till sjökapten eller motsvarande inom det militära.

”Det som i slutändan avgjorde saken var nog framför allt att jag var en rastlös 19-åring som ville se världen.”

Först var den enda sjökontakten hon hade var båten ut till släktens sommarställe som låg på en ö vid Höga Kusten. När hon fyllde 15 började hon gå Sjövärnskårens ungdomsutbildningar. Utbildningarna var ordnat som sommarläger där Lovisa fick både ro, köra och segla båtar.

”Jag tror att jag mest var där för att jag gillade alla kompisar de första två åren. Men på det tredje året när vi fick börja köra lite större fartyg var det någonting som klickade i mig.”

Den känsla hon fick då är samma som hon nu idag får varje gång hon styr Mariner of the Seas in och ut ur hamnarna.

”Det är en blandning mellan nervositet, spänning och en känsla av att vara oövervinnerlig. Idag är jag så glad att jag inte lyssnade på alla de som tyckte att det var en utbildning som inte skulle passa mig. Jag älskar varje dag på jobbet!”

Och om någon som arbetar ombord är det nog inte svårt att också älska varje dag på en kryssning som gäst. Känner du sig sugen på en semester till sjöss kan du se alla kryssningar TUI erbjuder här »

Noterin: Alla foton är tagna av Lovisa Forssberg.

Om du är på jakt efter god mat, avkoppling, aktivitet och helt enkelt fantastiska solnedgångar så kan en semester till sjöss vara något för dig.