Inspiration
Hur är det att jobba som pilot?

Hur är det att jobba som pilot?

2017-06-27

Möt Bojan Stankovic, pilot på TUI! Han har svar på många av de frågor som dyker upp när man pratar om flyg och pilotens vardag. Hur kan ett plan egentligen flyga? Är det läskigt att vara pilot? Och hur gör jag om jag själv vill bli pilot?

Hur mycket väger ett vanligt flygplan, med passagerare och allt?
– På TUI har vi tre olika plan, och det jag brukar flyga heter Boeing 737. Ett sånt plan får väga högst 79 ton för att få starta. Det är alltså lika mycket som 50 vanliga bilar!

Hur blir jag pilot? Är det ett yrke du kan rekommendera?
– En bra start är att börja med en flygutbildning på gymnasiet. Själv kom jag på att jag ville bli pilot först senare, och det går bra det med. Då kan man gå en utbildning som tar ungefär två år, och sedan tar det lite tid att lära sig just den typen av plan man ska flyga. Jag tycker att det är fantastiskt kul jobb – gillar man teknik och att flyga är det helt perfekt.

Hur kan planen flyga egentligen?
– Det är faktiskt något som jag själv fortfarande tycker är fantastiskt. Kraften från motorerna ger planet fart och sedan gör vingarnas form att det blir olika lufttryck kring vingarna. När det till slut är tillräckligt stor skillnad mellan trycket under vingarna och över vingarna blir det en kraft som får planet att lyfta.

”Det är en skön känsla när man drar iväg längs startbanan”

Är det pirrigt att vara pilot och ha ansvar för ett flygplan?
– Nja, inte nervöst pirrigt i alla fall, jag tycker bara att det är roligt. Det är alltid kul att se passagerare komma ombord och att kunna hjälpa dem att komma dit de vill. Det är en skön känsla när man drar iväg längs startbanan.

Hur långt kan man åka med ett ”vanligt” flygplan? Jag menar, det måste ju tanka nån gång?
– Om vi tankar vår Boeing 737 full så kan vi flyga omkring sju timmar – om det är vindstilla, för om det är motvind så räcker inte bränslet så långt. Och om planet är fullt lastat med passagerare och bagage så kan vi inte fylla tanken med bränsle, för då skulle planet bli för tungt. Någon gång kan det hända att vi måste mellanlanda för att tanka på våra längre flygningar på grund av att vi har motvind, men det händer väldigt sällan.

Bojan Stankovic

ÅLDER: 32 år
ÅR SOM PILOT: 6 år
BOR: Borås, Sverige
FLYGER: Boeing 737

Vad gör ni piloter hela tiden när planet är i luften?
– Vi är alltid två piloter som har olika roller under flygningen. En ser till att planet har rätt fart, ligger på rätt höjd och gör svängar när det behövs. Det gäller också att styra autopiloten, för den är faktiskt inte helt automatisk! Den andra piloten kontrollerar till exempel att det finns tillräckligt med bränsle och håller kontakt med trafikledningen. Men vi har också tid att njuta av utsikten, det tröttnar jag nog aldrig på!

En del plan har böjda och spetsiga vingspetsar – varför det? Och varför har inte alla plan det?
– Under flygningen bildas det virvlar längst ute vid vingspetsarna och de blir som ett motstånd när vi flyger. Då går det åt mer bränsle för att ta sig fram. De specialformade böjda vingspetsarna gör så att virvlarna och motståndet minskar. Och då går det åt mindre bränsle! Det kan vara rätt dyrt att installera sådana vingspetsar. På de plan som framför allt kör korta flygningar kanske det inte riktigt är värt det.