COVID CARE

Extra trygghet kopplat till COVID-19

Nu blir det ännu tryggare att resa med TUI. Utöver Paketreselagen och vårt egna TUI Trygghetspaket ( läs mer här ) inför vi nu ytterligare åtgärder – unika för oss - för att du ska kunna boka din resa och börja uppleva världen igen på ett så tryggt sätt som möjligt. Alla åtgärder nedan ingår automatiskt utan kostnad för alla resenärer oavsett när du bokade din resa och för alla paketresor med charterflyg fram till den 30 april 2021.

• Samtliga gäster som reser med oss fram till 30 april 2021 är automatiskt berättigade till medicinsk undersökning/assistans på destinationen, om de konstateras ha COVID-19. TUI ansvarar dessutom för kostnaden av testet och vi flyger dig hem ifall du behöver medicinsk vård (under förutsättning att gällande villkor uppfylls).

• Om du bedöms behöva sitta i karantän kommer vi i efterhand att kompensera de utlägg du då skulle kunna behöva göra för förlängd hotellvistelse och ändrad hemresa.

• Ordinarie övriga villkor gäller och det är viktigt att du har en reseförsäkring innan avresa som täcker övriga delar av din resa. För ett komplett skydd så rekommenderar vi att du också köper Allianz reseförsäkring. För mer information om Allianz, läs mer här >>

• Utöver ditt utökade skydd har vi dessutom infört en mängd säkerhetsåtgärder på våra flyg och hotell för att motverka och undvika smittspridning läs mer om dessa här >>

Fullständiga villkor hittar du här >>

Fullständiga villkor på svenska >>

En kort översikt över försäkringen >>

COVID CARE - vanligaste frågor och svar

  • När börjar COVID CARE att gälla? Och när upphör försäkringsskyddet?

    Försäkringsskyddet påbörjas med effektiv bokning eller ombokning av en resa med en TUIresearrangör eller TUI AG, och ingången av motsvarande avtal om transport och boende.

    Försäkringsskyddet upphör vid slutförandet av resan eller 90 dagar efter resans start. Resor som varar längre än 90 dagar är inte försäkrade.

  • Hur mycket kommer COVID CARE att kosta? Kommer min resa att kosta mer?

    Vi vill försäkra dig om att COVID CARE är gratis och det kommer inte att finnas några extra kostnader för din semester. Vi har introducerat tjänsten för att ge extra skydd. Vi vill också påminna er om att det är viktigt att du också har din vanliga reseförsäkring, eftersom COVID CARE ska användas vid sidan av den.

  • Vad exakt täcker COVID CARE?

    • Tester för misstänkta fall på din semesterdestination.
    • Medicinsk hjälp på din semesterdestination om du testar positivt för COVID-19 medan du är på semester
    • Kostnader i samband med en längre vistelse och ett nytt returflyg hem om det krävs att du är i karantän medan du är på semester.
    • Tillgång till en dedikerad 24h om dygnet -nödtelefon och app.
    • Gäller endast charterpaket med avresa den 11 juli - 30 april 2021.
    • En sammanfattning av policyn, täckning, förmåner och eventuella begränsningar: Villkor Covid Care SW
  • Finns det särskilda villkor och regler?

    Ja, villkoren gäller. Du hittar dessa här: Villkor Covid Care SW

  • Behöver jag fortfarande reseförsäkring?

    Ja, det är viktigt att du fortfarande har din vanliga reseförsäkring. Vår COVID CARE är en extra tjänst och täcker endast COVID-19. Det täcker kostnader som kan uppstå om du får sjukdomen på semester som test, medicinsk hjälp och tillhörande kostnader för en längre vistelse vid behov. Det täcker inte annat och gäller inte någon annan sjukdom.

  • Finns det begränsningar?

    Det kommer att finnas några begränsningar. En sammanfattning av policyn, täckning, förmåner och eventuella begränsningar: Villkor Covid Care SW

  • Om jag blir sjuk, kommer jag bli självisolerad på mitt hotell?

    Om du får COVID-19 på din semester blir du ombedd att följa de specifika rutinerna som finns på ditt hotell och destination. Dessa kan variera från hotell till hotell men ditt hotellteam kommer att vara där för att stödja dig och du kommer att ha tillgång dygnet runt till en dedikerad akut-telefonlinje och app.

  • Vad händer om jag måste åka till sjukhus?

    Kommer alla kostnader att täckas? En sammanfattning av policyn, täckning, förmåner och eventuella begränsningar: Villkor Covid Care SW

  • Om min resa är nästa år, gäller COVID CARE då?

    COVID CARE gäller för resor som avgår till och med den 30 april 2021 för alla befintliga och nya bokningar. Vi kommer att fortsätta att övervaka situationen noga, med fokus på dig om din säkerhet och välbefinnande är alltid vår främsta prioritet.