Sandos Caracol Eco Resort

Om hotellet

Familjevänligt nära naturen – All Inclusive ingår

På Sandos Caracol Eco Resort bor du utanför Playa del Carmens myller med naturen runt hörnet. Här är sannolikheten stor att du vaknar upp till ljudet av apor och tropiska fåglar. Hotellet har en egen vattenpark, tre pooler och gott om aktiviteter. Dessutom finns flera restauranger, barer och spa.

Sandos Caracol Eco Resort har flera rumstyper som ligger utspridda över ett stort hotellområde. Hotellet är certifierat av den internationella organisationen Rainforest Alliance. Det innebär att Rainforest Alliance kontrollerat att hotellet lever upp till deras standard för miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.

Fartfyllda pooldagar

Välj bland tre pooler varav en har en avskild del för barnen, eller kasta dig i någon av de 29 vattenrutschkanorna i vattenparken. Dessutom kan du varva med lata dagar på stranden, som ligger framför hotellet. Tröttnar du på att bada arrangeras aktiviteter som yoga, tennis och aerobics.

Cykeltur i djungeln

Låna gärna en cykel eller promenera på någon av stigarna som leder in i djungeln. Stanna till vid en cenote och ta ett svalkande dopp i det kristallklara sötvattnet. Om du har tur kan du få syn på vilda näsbjörnar och leguaner längs vägen.

Minifarm med räddade djur

På hotellet kan du besöka en minifarm med ett dussintal djur som har räddats ifrån svåra förhållanden. Personalen arbetar även med lokala reproduktionsprogram för att släppa ut och öka vissa hotade arter som arapapegojor och hjortar.

The Select Club

Bokar du rumstypen Superior Select Dubbelrum eller Deluxe Select Dubbelrum med balkong bor du i hotellets vuxendel The Select Club som ger dig exklusiv tillgång till bland annat ett avskilt poolområde, stranddel, restaurangen La Jungla Restaurant och strandbaren Oceanfront Clubhouse. Du som är minst 18 år är välkommen att bo i denna del.

All Inclusive ingår

All Inclusive ingår i din resas pris och hotellet har flera restauranger. Framåt kvällen kan du bege dig in i regnskogen för att se en Mayaceremoni under stjärnorna, eller varför inte unna dig en välförtjänt massagebehandling intill en cenote.

  • Antal rum : 955

Snabbfakta

Bad/strand
10 m - 700 m
Utomhuspool/Barnpool
Ja/Ja
Centrum/Shopping
5 km/5 km
Restaurang/Bar
Ja/Ja
Transfertid
ca 1 tim

Hållbarhetscertifierat – Travelife

Hotellet är hållbarhetscertifierat enligt Travelife

Mer om Travelife-certifiering
Se alla hållbarhetscertifierade hotell

Certifikat giltigt till: 2024-09-06

Medeltemperatur i Playa del Carmen

Miljö-/hållbarhetscertifierat

Det här är ett av våra miljö-/hållbarhetscertifierade hotell. När du bokar det så är du med och bidrar till TUI Care Travel och till ett mer hållbart resande.

Läs mer om TUI Care Travel och våra certifierade hotell

Adress & telefon

Adress
Carreta Chetumal-Puerto Juarez Km 295, Centro Playa del Carmen, Quintana Roo 77710, Mexico
Telefon
+52 984 873 4444

Viktig information

Hotellområdet är stort vilket innebär att avstånd till stranden kan vara upp till cirka 700 meter.

Bokar du rumstypen Familjesvit med Plunge pool och balkong har denna en plungepool för barn.

Hotellet uppmanar sina gäster att säga nej till fotografering med djur.

På grund av havsvattenströmmar kan större mängder tång och sjögräs förekomma på stranden och strandlinjen. I samband med detta kan även vattnet uppfattas som grumligt och stränderna kan stängas av tidvis under dagen för upphämtning av tång. Det är väderförhållandena som påverkar detta och det går därför inte att förutspå.

Reception 24 h
Ja
Officiell klassificering
4,5
Byggt
2006
Senast renoverad
2018
Renoveringsnivå
Rummen och lägenheterna
Antal rum
955
Volt
110
Adapter behövs
Ja
American Express
Ja
MasterCard
Ja
Visa
Ja
Area
Naturområde
Uttagsautomat finns på hotellet
Ja
Parkering
Ja
Parkering utan kostnad
Ja
WiFi
Ja
WiFi i allmänna utrymmen utan kostnad
Ja
WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
Ja
Störningsnivå
Begränsat störande
Trafik
Lokal trafik
Störningar
Nöjes- och nattliv
Tvättservice
Ja

Rummen

WiFi
Ja
Dubbelrum
38 m2
Familjerum
41-55 m2
Kassafack utan kostnad
Ja
AC utan kostnad
Ja
Takfläkt
Ja
Minibar
Ja
Hårfön
Ja
Kaffekokare
Ja
Tv
Ja
Telefon
Ja
Dusch/wc
Ja
Bad/wc
Ja
Bad/dusch och wc
Ja

Sängar

Bäddsoffa
Ja
Dubbelsäng
Ja
Enkelsäng
Ja
Våningssäng
Ja

Mat & dryck

All Inclusive

Måltider & Drycker Frukost-, lunch- och middagsbuffé med måltidsdrycker (lokalt vin, öl, läsk eller vatten). Nationell alkohol, vin, öl, läsk och mineralvatten, barservering till kl 24 (anvisade barer/tider).

Du är välkommen att äta i alla hotellets restauranger med undantag av La Jungla som är avsedd för gäster i Select Dubbelrum. Frukost och lunch i Lirios är även undantaget från All Inclusive.

Övrigt All Inclusive-innehållet och tider kan komma att ändras under säsongen, exempelvis i början och i slutet av säsongen eller om gästantalet är lågt.

Bufférestauranger
3
Restaurang
Ja
Bar
Ja
À la carte-restauranger
6
Barer
11
Poolbar
Ja
Strandbaren ingår i All Inclusive
Ja
Restaurang/bar i vattenparken
Ja
Frukost
Buffé
Lunch
Buffé
Middag
Buffé, Meny
All Inclusive
Ja
Klädkod vid middag
Ja
Café
Ja
Specialkost
Ja
Swim up-bar
Ja
Vegetariska alternativ
Ja
Minimarket på hotellet
Ja

Avstånd

Bärhjälp med bagaget
Ja
Lokaltrafik
3 km
Shopping
5 km
Minimarket
200 m
Centrum
5 km
Flygplats
45 km
Uttagsautomat
5 km

Strand

Badskor rekommenderas.

Bad/strand (minsta avstånd)
10 m
Bad/strand (max)
700 m
Typ av strand
Korallstrand, Sandstrand, Stenstrand
Strandhandduk utan kostnad
Ja
Solsängar på stranden utan kostnad
Ja

Pool

Utomhuspool
Ja
Pooler
3
Barnpool
Ja
Barnpooler
1
Barndel i huvudpoolen
Ja
Pool
Ja
Poolhandduk
Ja
Poolhandduk utan kostnad
Ja
Vattenland
Ja
Vattenrutschkanor
7
Vattenrutschkanor för barn
22
Badvakt
9-17
Multibanor
1
Body slides
1
Featureslides
1
Speed slides
1
Tubeslides
1
Liten vattenpark för barn under 4 år
Ja

Avkoppling

Spa
Ja
Wellness-area
Ja
Massage
Ja
Skönhetsbehandlingar
Ja
Frisör
Ja
Bastu
Ja
Ångbastu
Ja
Åldersgräns för spa:
18
Jacuzzi i spa
Ja

Underhållning

Nattklubb
Ja
Shower/livemusik
Ja
Underhållning för vuxna
Ja
Underhållning för barn
Ja

Sport

Gym
Ja
Tennis
Ja
Antal tennisbanor inom hotellområdet
2
Tennis utan kostnad
Ja
Tennisbana med kvällsbelysning
Ja
Yoga
Ja
Aerobics
Ja
Gruppträning
Ja
Stretching
Ja
Vattengympa
Ja
Cykeluthyrning
Ja
Multicourt
Ja
Paddelsurfing
Ja
Dykcenter
Ja
Vattensport (motor)
Ja
Bordtennis
Ja

Barn & ungdomar

Spjälsäng
Ja
Spjälsäng
20
Barnstol i restaurangen
Ja
Lekrum
Ja

Tillgänglighet

Byggnader
78
Antal våningar
1
Antal våningar i högsta byggnaden
3
Hiss
Nej
Hissdörr (bredd)
100 cm
Rullstolstillgänglighet hotellområde
Ja
Handikappanpassade rum/lägenheter (på förfrågan)
10
Handikappsanpassade delar av hotellområdet
Restaurang
Ramp till receptionen
Ja
Sovrumsdörr (bredd)
100 cm
Badrumsdörr (bredd)
83 cm
Handikappvänligt
Ja

Vår service: Guider besöker hotellet + TUI-appen dygnet runt

  • Gäller från 2023-11-01 till 2024-04-30
  • Gäller från 2024-11-01 till 2025-05-01

TUIs engelsktalande guideteam besöker hotellet minst några gånger i veckan. Dessutom kan du via TUI-appen få kontakt med våra guider dygnet runt – direkt i mobilen. Ladda ner TUI-appen kostnadsfritt till din smartphone eller surfplatta.

Personlig service

TUIs engelsktalande guideteam besöker hotellet minst några gånger i veckan för att ge tips och svara på dina frågor. Exakt vilka dagar och tider ser du i TUI-appen innan du reser.

Guideservice via TUI-appen

TUI-appen är det enklaste sättet att komma i kontakt med TUIs guider när det passar dig. Under ”Fråga guiderna” i appen och myTUI på webben kan du skicka meddelanden och få snabbt svar, både före och under din semester. Du behöver bara ge oss ditt mobilnummer och din e-postadress när du bokar din resa och sedan ladda ner och aktivera TUI-appen med ditt bokningsnummer. I appen hittar du också aktuell information om ditt flyg, hotell, resmål och transfer. Här kan du även boka TUIs utflykter och aktiviteter.

Du kan nå TUI-guiderna dygnet runt, alla dagar i veckan

  • ”Fråga guiderna” finns både i TUI-appen och under myTUI på tui.se
  • Tjänsten startar direkt när du bokat din resa.
  • Innan avresa svarar vi inom ett dygn, under resan svarar vi så fort vi kan – oftast inom 30 minuter.
  • Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå guiderna på telefon. Numret hittar du i TUI-appen ett dygn innan du kommer till resmålet. Du som inte har laddat ner TUI-appen får numret via sms innan du reser.

Service på flygplatsen

Om du bokat busstransfer får du i TUI-appen information om bussens nummer och var den står parkerad. Dessutom finns TUIs engelsktalande guideteam på flygplatsen. Har du bokat taxitransfer möter chauffören dig på flygplatsen.

Så här kommer du till hotellet

Flygtid

Vintersäsong: charterflyg nonstop, cirka 12 tim 20 min på utresan och 10 tim 05 min på hemresan. Tid beräknad från/till Stockholm-Arlanda. Du kan också välja att resa med reguljärflyg med en eller flera mellanlandningar, total restid kan variera mellan 15 och 20 timmar.

Sommarsäsong: reguljärflyg med en eller flera mellanlandningar, total restid kan variera mellan 15 och 20 timmar.

Transfertid

Beräknad transfertid cirka 1 timme. Boka busstransfer eller privat transfer med taxi eller minibuss. När du bokar resan ser du vilka transferalternativ som finns tillgängliga. Här kan du läsa mer om transfer »

Avstånd

Bärhjälp med bagaget
Ja
Lokaltrafik
3 km
Shopping
5 km
Minimarket
200 m
Centrum
5 km
Flygplats
45 km
Uttagsautomat
5 km

Strand

Badskor rekommenderas.

Bad/strand (minsta avstånd)
10 m
Bad/strand (max)
700 m
Typ av strand
Korallstrand, Sandstrand, Stenstrand
Strandhandduk utan kostnad
Ja
Solsängar på stranden utan kostnad
Ja

Kundomdömen

TUI kundrecensioner

6.4 av 10

40 Kundbetyg
  • Städning
    7.5 av 10
  • Maten
    5.8 av 10
  • Poolen
    7 av 10
  • Hotellservicen
    7 av 10
  • Rum
    6.3 av 10

Uppdaterat: 2024-02-04

Sex poäng av tio,

  • 9 av 10
Hej,
Vi var en familj på 15 personer som skulle fira min 70-årsdag på Santos caracol. Resan kostade 370 000 kr.
Restaurangerna:
Systemet för bokning av restaurang var bedrövligt. Det fanns två restauranger som man kunde förboka, efter att ha stått ca en timma i kö. Vi kunde, trots att vi bokade drygt en vecka fram i tiden, inte få bord på en och samma tidpunkt. Även om vi sa att vi kunde sitta vid olika bord.
Jag gick fram och tillbaka till bokningen ett antal gånger och varje gång fick jag olika besked om vad som gick och inte gick.
Till slut gick det plötsligt att få ett bord för 12 på den italienska. Och en trea bredvid. Den kvällen vi var på den italienska restaurangen som skulle vara full var den inte ens halvfull. Vi hade mycket väl kunnat få ett långbord där.
När vi skulle boka bord de sista två dagarna innan hemresan fick vi plötsligt besked om att istället för 8 och 9 mars fick vi 6 och 7 mars. Då hade vi tyvärr andra planer. Detta blev ett stressmoment.
Vi fick alltid se till att någon stod i kö för att komma in på någon restaurang, detta gällde även små sällskap.
Jag var jättebesviken det blev ett stressmoment varje kväll.

Hotellrummen:
TUI hade inte heller meddelat hotellet att vi ville ha rum bredvid varandra. Detta var viktigt för oss då det fanns tre barnfamiljer som skulle hjälpa varandra och vi skulle kunna vara barnvakt åt alla barn samtidigt. Men vi fick utmärkt hjälp av vår guide PERNILLE som hjälpte en barnfamilj att byta rum till de andra barnfamiljerna.
Info från TUI:
Vi fick ingen info om när TUIs guider skulle vara på hotellet men PERNILLE (som var där en officiell tid en söndag) hjälpte oss och kom och bokade utflykter enbart för oss. Hon räddade vår semester. Jag har inte fyllt i vad jag tycker om guiden men det är för att guideservicen på hotellet var urusel men PERNILLE var toppen. Vi såg de franska guiderna ha infoträffar mm men vi fick aldrig någon info om detta från TUI. Trots att vi hade appen.

Incheckning:
Det var väldigt lång kö när vi skulle checka in på hotellet och vansinnigt omständigt. Bussen från flygplatsen tog 1,5 timmar för den släppte av andra hotellgäster innan oss, när vi tror att resan ska ta 45 minuter.

Utflykter:
Detta gäller även utflykter, man får höra att resan tar 30 min men så tar den 1,5 timma för bussen plockar upp folk från andra hotell. Mer info borde gå ut om detta. Speciellt när man har barn med sig. Man tror man ska vara i grottorna mycket längre tid än vad man är på grund av lång restid.
Vi hade en guide till Tulum och Chichen Itcha som heter Lotten och hon var bra. Även om hon kunde ha berättat mer ingående medan vi satt på bussen. Ganska ytlig info, men hon var väldigt trevlig och bra på alla sätt och vis.

ECOhotell:
Det framgick inte vad det var som var så ECO med hotellet. Det fanns inget som informerade om det.

Musik och Mat
Det var för hög musik överallt. Detta tyckte vi alla, från 3 år- 70 år. Det är ju så höga ljud i alla fall och då blir den höga musiken att folk skriker ännu högre. De sista kvällarna åkte vi in till Playa de Carmen för att få omväxling. Tyvärr tröttnade vi ganska fort på maten. Den italienska serverar rätter som inte lever upp till det italienska köket och inte heller Riviera var bra. Den bästa, enligt oss, blev faktiskt den brasilianska men där fick vi verkligen ligga i i god tid för att få bord. Alla barer har för lite personal, det var alltid långa köer för att få en drink eller smoothie. En stackars man stod ensam med en 20 mannakö framför sig! Det kändes ibland som hotellet inte vill uppmuntra till att orka gå och hämta något.
Till slut lite beröm:

Vi hade två trevliga veckor på Santos. Barnen hade roligt och det var en avspänd atmosfär vid vår pool. Vi valde bort den med lekar och vattengympa mm. Rummen var stora och fina. Personalen överlag vänliga. Jag var rejält ledsen och besviken över rummens placering och strulet med restaurangbokningen första gången jag träffade Pernille men hon gjorde allt för att hjälpa oss och som kompensation fick vi två kostnadsfria utflykter.
Det skulle bli min livs resa med familjen och den levde delvis upp till det men ändå inte.
Kanske skulle jag ge den 6 av 10. Det var i första hand mitt sällskap som räddade resan och i andra hand TUI.
Hälsningar
Annica


Härligt hotell med mycket djur

  • 10 av 10
Mycket trevligt hotell som inte upplevdes så stort som det faktiskt var. Visst det blev ett stort område att gå över men det gjorde också att det aldrig blev mycket folk på samma ställe. Enda tråkiga var att det kunde vara svårt att få bord vid de olika restaurangerna och det var dålig information om var och hur man bokade bord. Men trevligt hotell med mycket djur liv som piggar upp.

Kundomdömen

  • 3 av 10
Dålig variation på mat.
Värdelös strand i förhållande till bild.
Bra pool för barnen dock.

Sandos

  • 7 av 10
Vi skulle nog ha valt ett hotell med mindre fokus på barnfamiljer och mindre karaktär av all-inclusive. 😊

Kundomdömen

  • 10 av 10
Massor av grön området med olika sorters av djur

Fukt och lukt

  • 3 av 10
Hotellet var fuktigt och mögellukten sitter kvar i kläderna trots tvätt. Kackerlackor avlöste varandra. Det framgår ingenstans i eran beskrivning av hotellet att stora delar är avstängda för vanligt folk. Members och Adult oblygt. Men går att uppgradera!! Trots att resan kostade ca 45000kr
Alla fina ställen var stängt för oss. Bilderna missvisande få det knappt fanns en strand och det inte gick att bada där. Plus var djungeln och god mat.

Supertrevligt hotel! Tyvärr var maten inte så bra.

  • 9 av 10
Hotellet var supermysigt med all natur och djur och aktiviteter. Bra pooler och fin strand. Personalen var supertrevlig och hjälpsam.
Maten var undermålig speciellt det vegetariska utbudet. Det framgick inte på tui’s hemsida att så stor del av områder och restaurangerna inte ingick i priset utan en behövde betala för extra armband.
Vattenrutschkanorna var gamla och slitna.

Fantastiskt hotell med djur och natur som din granne!

  • 7 av 10
Stort hotell med många gäster men det kändes inte så stort och opersonligt då det var ett större område och inbäddat i grönska/djungel. Vi älskade att ha naturen och djuren så nära inpå.
Man märkte av antalet gästar vid frukosten framförallt då det kunde bli långa köer till restaurangen.
Systemet för att boka bord till de olika restaurangerna bör utvecklas och framförallt förmedlas till gästerna då detta skapade stor frustration bland många gäster. En information om detta bör delas ut till alla gäster vid incheckning.

Inte 4+ standard tyvärr

  • 5 av 10
Ständigt kall mat i buffén, många blev magsjuka.
Smutsig pool.
Dålig information
Omotiverad personal

Nöjd

  • 8 av 10
Bra inbäddat i regnskogen. Rent välskött såväl ute som inne. Mysigt med tvättbjörnar och apor inpå knutarna.

Kundomdömen

  • av 10
  • Anonym