Royal Beach Hotel

  • Arkasa, Karpathos, Grekland

Om hotellet

  • 4*
    Officiell klassificering
  • WiFi

Strandnära lägenhetshotell

På Royal Beach Hotel bor du i natursköna omgivningar en bit utanför den lilla byn Arkasa på den grekiska ön Karpathos. Här finns ett poolområde med utsikt över havet och till stranden är det en kort promenad. Frukostbuffé är inkluderat.

Hotellet består av fem låga byggnader kantade av blommande medelhavsväxter.

En- eller tvårumslägenheter

Här bor du i lägenheter med balkong eller terrass. I lägenheternas pentry finns möjlighet att ordna med enklare matlagning. Frukostbuffé är inkluderat i resans pris.

Pool med utsikt över havet

Poolområdet är lagunformat med en liten bro och här finns solsängar och parasoller. Passa på att njuta av dagen och ta ett uppfriskande dopp.

  • Antal lägenheter : 42

Snabbfakta

Utomhuspool/Barnpool
Ja/Ja
Centrum
1 km

Medeltemperatur i Arkasa

Adress & telefon

Adress
St. Nicholas Beach, Arkassa 857 00, Karpathos
Telefon
+30 22450.61128

Viktig information

Receptionen är öppen 7-23. Tiden kan justeras vid behov. Tvättservice mot kostnad.

Receptionen är öppen dagtid
Ja
Officiell klassificering
****
Byggt
2010
Antal lägenheter
42
American Express
Ja
MasterCard
Ja
Eurocard
Ja
Visa
Ja
Area
Strandområde
Parkering
Ja
Parkering utan kostnad
Ja
Typ av parkering
Gata
WiFi
Ja
WiFi i allmänna utrymmen utan kostnad
Ja
WiFi i rummen/lägenheterna utan kostnad
Ja
AC i allmänna utrymmen
Ja
Tvättservice
Ja

Lägenheterna

WiFi
Ja
AC
Ja
AC utan kostnad
Ja
Centralvärme
Ja
Kylskåp
Ja
Städning
7 dagar/vecka
Hårfön
Ja
Vattenkokare
Ja
Tv
Ja
Telefon
Ja
Bad/wc
Ja
Kök
Ja
Typ av kök
Pentry
Elektrisk spis
Ja
Ugn
Ja

Sängar

Dubbelsäng
200x200 cm
Bäddsoffa
Ja
Bäddsoffa
60x180 cm

Mat & dryck

Barer
1
Frukost
Buffé
AC i restaurang
Ja

Avstånd

Stopp för transferbuss
30 m
Minimarket
600 m
Centrum
1 km
Flygplats
8 km
Uttagsautomat
1 km

Strand

Bad/strand (max)
200 m
Typ av strand
Sandstrand

Pool

Utomhuspool
Ja
Barnpool
Ja
Barnpooler
1
Separat barnpool
Ja
Djup på barnpool
60 cm
Sötvattenpool
Ja
Pooldjup max
170 cm
Poollängd
34 m
Poolbredd
11 m
Poolhandduk
Ja
Poolhandduk utan kostnad
Ja

Tillgänglighet

Byggnader
5
Hiss
Ja
Hiss endast i huvudbyggnaden
Ja
Hissdörr (bredd)
95 cm
Anpassade rum vid rörelsehinder (på förfrågan)
4
Ramp till receptionen
Ja
Ramp till poolområde
Ja

Vår service: Dygnet runt via TUI-appen

  • Gäller från 2024-05-14 till 2024-10-11

Service via TUI-appen

TUI-appen är det enklaste sättet att nå oss dygnet runt, när det passar dig. Via Fråga guiderna i appen kan du skicka meddelanden på svenska och få snabbt svar, både före och under din semester. Vi kan hjälpa dig att boka utflykter och hyrbil, ge dig restaurangtips och visa var du hittar den bästa shoppingen eller de finaste stränderna. Självklart kommer vi också att hjälpa till med praktiska frågor som kan dyka upp, så att du får en skön och avkopplande semester. Dygnet runt kan du även, vid brådskande ärenden, nå oss på telefon.

Så här kommer du till hotellet

Flygtid

Din restid beror på vilket flyg du väljer. Cirka 4 timmar 30 min med direktflyg från Stockholm-Arlanda till Karpathos flygplats.

Transfertid

Transfer från flygplatsen ca 15 minuter. När du bokar resan ser du vilka transferalternativ som finns tillgängliga. Här kan du läsa mer om transfer »

Avstånd

Stopp för transferbuss
30 m
Minimarket
600 m
Centrum
1 km
Flygplats
8 km
Uttagsautomat
1 km

Strand

Bad/strand (max)
200 m
Typ av strand
Sandstrand

Kundomdömen

Karpatos

  • 10 av 10
Mycket trevlig personal. Rent och snyggt. Trevlig pool.
Det finns ingen hiss som det står i er hotell info.
Tyvärr är stranden skräpig, men nog inte hotellets fel.

Semester

  • 1 av 10
Sunkigt, trasiga kontakter, hårtork fungerar inte, poolen grön och grumlig, ingen lättare mat på hotell, vilket utlovats, frukosten väldigt sparsam, personal kunde ej engelska. Sa att säsongen var slut, därav ingen service

Uruselt

  • 1 av 10
Det står i beskrivningen att det är ett 4stjärnigt hotell med pool o snackbar. Finns inte tillstymmelse till beställa något ätbart .Poolen hade grönt vatten hela veckan .Man såg inte botten .Trasiga solstolar..Stenhård 160 säng med ett stickigt täcke som inte byts ut mellan gästerna.Stopp i duschen .när vi kom var spegeln så smutsig att man inte såg i den .Det här var det sämsta 4stjärniga hotell vi bott på .

Vår resa till Royal Beatch

  • 5 av 10
Något var fel med frukosten på hotellet. Jag vet med säkerhet att 6st personer låg inne ett dygn med diare och kräkningar. Dessutom så behövde vi låna spray mot myror för att sanera balkong, sovrum diskbänk och badrum mot myror. Trots detta så fick vi förvara allt i kylskåpet för att slippa myror. Rakapparat och medicin dosetter fick läggas i frysen för att ta död på alla myror efter noggrann rengöring fick även dessa tillsammans med necessärer förvaras i kylskåpet.

Övervärderat hotell.

  • 5 av 10
Mysigt hotell nära stranden.
Det var dock slitet.
Dörren till duschkabinen hade lossnat och vi påpekade detta för hotellägaren dag ett och sedan flera dagar i rad tills vi gav upp. Inget hände. Dörren hängde på ett fäste hela vår vistelse.
TV:n var trasig.
Gardinerna hängde på trekvart.
Frukosten var torftig i och med att man förväntade sig en 4-stjärnig frukost.
Torrt och tråkigt bröd som åkte ut och in varje dag. Fanns inte färskt bröd.
Samma pålägg varje dag.
Mycket fräsch frukt.
Summa summarum så var det inte standard för 4 stjärnor.

Karpathos

  • 5 av 10
Angående bokningsnummer **********

Hej!

Jag vill till att börja med förklara varför jag skickar brev istället för att använda mytui eller appen. Det finns inget utrymme på något av de digitala ställen för att kunna beskriva mina problem. På mina sidor finns det möjlighet att skriva 500 tecken som räcker till en bråkdel av vad jag vill framföra för åsikter.

Jag bokade en resa till Karpathos och Hotel Royal Beach i Arkasa.

Några dagar innan avresa, fick jag ett sms där ni påminner om att jag skall boka utflykter på resmålet. Vi går igenom utbudet och blir intresserade av några, så jag går in på mina sidor och försöker boka. Hittar inte vårt hotell eller några närliggande hotell som upphämtningsplats. Här skall jag nämna att jag har arbetat i resebranschen i över 30 år varav 22 som återförsäljare av Fritidsresors/TUI-s resor som säljchef på Ticket innan jag gick i pension, så jag är inte ovan att hantera bokningar. Efter ett par försök, kontaktade jag kundservice. Jag har kopplats fram till olika personer och till slut kom jag i kontakt med en person som skulle lämna ärendet till någon som arbetade med utflykter. På fredagen den 18/8, alltså 3 dagar innan avresan, får jag följande SMS:

”Hei Georg,
Dessverre bor dere på feil side av øyen, da utflukten og transport er fra motsatt side av øyen. Vi har dessverre ikke mye utvalg fra deres side av Karpathos. Med vennlig hilsen. Steffen, TUI”

Blir rätt besvikna men tänker att det kanske ordnar det sig på plats.

Flygresan är faktiskt en av höjdpunkterna på resan, trevlig personal, bra service. Återkommer senare om hemresan.

Vid ankomst till hotellet, får vi rummet snabbt. Men nu börjar frågetecken hopa sig. Killen som visar oss rummet, talar om att TV-n fungerar inte i något av rummen. Det visar sig senare att det finns en storbilds tv i receptionen men den fungerar inte heller, vilket var en liten besvikelse under friidrotts vm, då man ville gärna se stavhopps tävlingen i alla fall. Nu fick vi nöja oss med att titta i telefonen, vilket inte heller var det lättaste då wifi uppkopplingen var inte heller problemfri.
Då vi anlände till hotellet vid lunchtid, så ville vi beställa någon av de enklare rätterna som utlovades i er beskrivning. Enligt receptionisten kunde de inte ens göra några smörgåsar, då de saknade ett riktigt kök, vad det hade att göra med en smörgås. Detta innebar att om vi ville ha någon lunch, behövde vi ge oss iväg till affären som låg 1 km från hotellet och brant uppförsbacke i 31 graders värme, mitt på dagen.
Det blev även fallet varje kväll då den närmaste restaurangen låg just mitt emot affären, sedan fanns det fler i byns centrum men då var man tvungen att klättra upp för ännu en uppförsbacke på ca 1 km till. Och sedan samma väg tillbaka på mestadels obelysta smågator med en ********** trafik.

På kvällen försökte vi beställa var sin kopp kaffe men det visade sig att allt kaffe var tyvärr slut både den dagen och dagen efter.

Rummet var helt OK, framför allt vår städerska Anna som gjorde ett fantastiskt jobb.

En kväll åt vi tidig middag och när vi kom hem, beställde vi en GT i baren. Flickan som jobbade just den kvällen talade om att hon absolut inte hade någon aning om hur man gör en drink men skulle be ägaren att komma ner från sin lägenhet och fixa. Detta hände klockan 19:40, vi betalade direkt och väntade. Ägaren kom 20:35 med våra drinkar. Vi var de enda gästerna som satt vid poolen och väntade.
Ett par gånger i veckan, kom ett gäng damer med en instruktör och hade vattengympa i poolen. Hotellet verkar också ha avtal med andra hotell i närheten varifrån det dök upp en ********** barnfamiljer med många barn som belamrade poolen och då var det bara att hålla sig på torra land. Man hade kunnat gå ner till stranden och vara där men det kostade 25 euro (nästan 350 SEK) per dag för 2 solsängar, vilket ni borde informera i hotellbeskrivningen också.

Åter till utflykterna. Det finns tydligen 12 st taxibilar på HELA ÖN, varav 1 i Arkasa. Ingen lokaltrafik alls. Det går en buss på lördagar till Olympos och en buss tillbaka efter ca 1,5 timma efter ankomst.
Det går bussar till Pigadia 4 gånger i veckan men också bara så att man knappt hinner gå runt i stan. Inga båtturer eller dykning finns att boka i Arkasa. Och det ”roliga” i det hela är att jag har nog fått ca 3 påminnelser under vår vistelse att jag skall boka in oss på utflykter för att få mervärde på vår semester.

Avslutningsvis vill jag ge 5 stora stjärnor till besättningen på flygresan hem. Man har verkligen känt sig omhändertagen. Stor eloge till de. Tyvärr landar planet på C terminalen. Jag har kopplat på min stegräknare, nästan 1500 steg från planet till flygbussen på terminal 4, dit man nu är hänvisad. Och då är det en ********** rullband och rulltrappor.

Royal beach hotel

  • 5 av 10
Enligt beskrivningen av hotellet skulle både minilivs och snackbar med enklare rätter finnas. Fanns inte!!
Känslan av nedstängdhet ekade på hotellet. Slitna och trasiga solsängar vid poolen. slitna och trasiga utemöbler på terrass tillhörande rummet. Dålig städning vid poolområdet och bar. Bra frukost och städning av rum.

Fräscht och trevligt

  • 8 av 10
Fint, trevligt, fräscht och en härlig pool.

Trevlig personal

  • 6 av 10
Poolen var ren och fräsch och städningen av rummen bra. Goda drinkar. Wifi fungerade bara vissa dagar. Rummet luktade väldigt illa av fukt och mögel. Saknade också kvällsunderhållning.

Stora fina rum och terass med havsutsikt

  • 8 av 10
Hårda sängar.
Stora fina rum och terass med utsikt över havet.
Trevlig personal
Frukosten var lite ojämn vad det gällde äggen.