Hero
På flygresan

Bagage

Hur går jag tillväga med försenat eller skadat bagage?

Om ditt bagage försvunnit, skadats eller är försenat måste du omgående göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Ta kontakt med flygbolagets representant eller ankomstservice på flygplatsen för anvisningar om hur du skall gå tillväga. Se till att du får PIR-rapporten i original, tillsammans med bagagetagg (kvittot), då denna krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler. 

Har du rest med TUI fly så kan du se status och följa ditt försenade bagage online. Om det behövs kan du även ändra dina kontaktuppgifter. Logga in hos vår partner SITA  Worldtracer och fyll i referensnumret som står på PIR-rapporten här.

Om ditt bagage inte kom fram till resmålet är du välkommen att kontakta vår personal på plats om du har frågor. Flygbolaget gör sitt bästa för att leverera bagaget så fort som möjligt. 

Ersättning för försenat, försvunnet och skadat bagage ingår även i vissa reseförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information. 

Läs mer om försenat och skadat bagage här

 

Fler frågor om Bagage

Hittade du inte svaret?

Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Oavsett om du vill boka en resa eller undrar över något inför, under eller efter din resa. Hör av dig till oss här.

Kontakta oss