Träna på semestern – som en världsmästare

Träna på semestern – som en världsmästare

2017-01-14

Martin Lidberg är inte bara brottningsvärldsmästare och vinnare av Let's Dance. Han har också skapat ett tufft träningsprogram som du får på köpet när du bokar ett av TUIs Blue Star-hotell. 90 övningar ingår, alla går att utföra var du vill utan några andra hjälpmedel än din träningslust. Här kommer ett smakprov!

1. Kryssarmhävningar

Startläge: Stå i vanlig armhävningsposition enligt bild.

Utförande: Korsa vänster arm framför din högra arm och gå därefter tillbaka till startläget. Gör en armhävning för att sedan utföra övningen på nytt, men då med höger arm framför.

Tänk på: Att inte tappa hållningen i ryggen.

Antal repetitioner: 10

2. Fällkniven

Startläge: Ligg på rygg med lyfta fötter och händerna sträckta ovanför huvudet.

Utförande: Lyft överkroppen och benen så högt som möjligt. Försök att nudda fötterna med dina händer. Arbeta med så raka ben som möjligt.

Tänk på: Att inte böja benen när du utför övningen.

Antal repetitioner: 12

3. Säteslyft med bensträck

Startläge: Ligg på rygg med båda benen böjda.

Utförande: Tryck höften uppåt så högt du kan. I det översta läget sträcker du ena benet rakt ut. Håll statiskt i denna position någon sekund för att sedan sakta gå tillbaka till startläget igen. Utför övningen på nytt men skifta ben i det översta läget.

Tänk på: Att trycka fram höften genom hela övningen.

Antal repetitioner: 16 (8 per ben).

4. Knockouthopp (Kids challenge)

Startläge: Stå upprätt med händerna intill kroppen.

Utförande: Lägg dig ner på rygg så snabbt du bara kan. Res dig sen tillbaka till startläget och spänsta upp i luften så högt du bara kan.

Tänk på: Att ligga helt utsträckt på rygg innan du tar dig upp till startläget igen.

Antal repetitioner: 8

5. Utfallshopp (Kids together)

Startläge: Stå upprätt mittemot varandra med ett stabilt handgrepp.

Utförande: Båda går samtidigt bak med ena benet i ett utfall. När det bakre benets knä är strax ovanför marken så spänstar ni tillsammans så högt upp ni kan. I luften skiftar ni plats på benet så det andra benet nu hamnar längst bak i ett utfall när ni landar igen. Spänsta så högt ni kan och skifta ben vid varje repetition.

Tänk på: Att byta hand efter hälften av repetitionerna.

Antal repetitioner: 10 per sida