Mat ombord

Måltiden ombord är för många en av flygresans höjdpunkter och erbjuds hos de flesta flygbolag mot en extra kostnad. Du bokar

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Vegetarisk, laktosfri eller annan specialkost kan beställas men utbudet kan variera flygbolagen emellan. Läs nedan om vad som gäller för det flygbolag som du flyger med. 

Allergi

Som allergiker har du, för de allra flesta flygbolag, möjlighet att beställa specialmat ombord.

Vi kan tyvärr inte garantera att våra flygningar är nöt- eller skaldjursfria. Nötter kan förekomma i maten eller tas ombord av passagerare. Om du har en luftburen allergi av något slag bör du känna till att flygbolaget aldrig kan kontrollera vad de andra passagerarna har med sig för mat/snacks ombord. Meddela alltid luftburna allergier till flygbolaget i god tid före avresan, samt både vid incheckning och ombordstigning. Kabinpersonalen gör på vissa flygbolag ett utrop där de informerar om att det finns allergiker ombord. Ha alltid dina allergimediciner samt eventuella läkarintyg nära till hands i handbagaget. Läkarintygen kan i vissa fall behöva visas upp vid säkerhetskontrollen. 

Nedan kan du läsa mer om vad som gäller för respektive flygbolag

Standardmåltid

På TUI fly lägger vi stort fokus på att maten ska vara vällagad och smakrik. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny. 

På flygningar till Thailand, Mexiko och Dominikanska Republiken ingår alltid en smörgåsbox men då resan är lång rekommenderar vi att du bokar till varm måltid.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

TUI fly tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång på utresan. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk – innehåller ägg och mjölkprodukter
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Laktosfri – innehåller inte laktos, mjölk eller mjölkproteiner
  • Fläskfri

Då vi ej har möjlighet att erbjuda specialmat som är barnanpassat tilldelas barn som bokat specialmat samma som vuxna.

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger TUI fly, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela TUI flys kundservice så att de kan meddela vår besättning.

Kontaktuppgifter:

  • Telefon: 0771-41 05 30 (vardagar 09.00- 18.00, lör-sön 10.00-16.00).
  • E-post: tuifly@tui.se (Glöm inte att ange ditt bokningsnummer!

När TUI fly i förväg får reda på att en passagerare har en luftburen nötallergi (eller en annan luftburen allergi) meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare ombord och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda produkter under flygningen. TUI fly rekommenderar alltid allergiker att ha med sina allergimediciner i handbagaget. 

Det är viktigt att understryka att TUI fly, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi. Detsamma gäller för alla luftburna allergier. 
 

Festmåltid, champagnefrukost eller uppvaktning

Flyger du med TUI fly har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan för dig själv eller för någon annan. Välj mellan en riktig festmåltid, en lyxig champagnefrukost eller förstklassig uppvaktning med både choklad och champagne.

Festmåltid, champagnefrukost och uppvaktning bokas här »

Observera att du måste ha bokat standardmat hos TUI innan du bokar (uppgraderar) din måltid till en Festmåltid eller Champagnefrukost. Går endast att boka på utresan.

Standard måltid

När du flyger med Thomson Airways så har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny. 

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Thomson Airways tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk – innehåller ägg och mjölkprodukter
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Laktosfri – innehåller inte laktos, mjölk eller mjölkproteiner
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Thomson Airways, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela Thomson Airways kundservice (som handhas av TUIfly) så att de kan meddela vår besättning.

Kontaktuppgifter:

  • Telefon: 0771-41 05 30 (vardagar 09.00- 18.00, lör-sön 10.00-16.00)
  • E-post: tuifly@tui.se (Glöm inte att ange ditt bokningsnummer)

När Thomson Airways i förväg får reda på att en passagerare har en luftburen nötallergi (eller en annan luftburen allergi) meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare ombord och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda produkter under flygningen. Thomson Airways rekommenderar alltid allergiker att ha med sina allergimediciner i handbagaget. 

Det är viktigt att understryka att Thomson Airways, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi. Detsamma gäller för alla luftburna allergier. 

Festmåltid, champagnefrukost eller uppvaktning

Flyger du med Thomson Airways har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan för dig själv eller för någon annan. Välj mellan en riktig festmåltid, en lyxig champagnefrukost eller förstklassig uppvaktning med både choklad och champagne.

Festmåltid och uppvaktning bokas här »

Observera att du måste ha bokat standardmat hos TUI innan du bokar (uppgraderar) din måltid till en Festmåltid eller Champagnefrukost. Detta går endast att boka på utresan.

Standard måltid

För Jet Time är en god och hälsosam måltid av hög kvalitet avgörande för den totala flygupplevelsen. Jet Time samarbetar med flera kända och erkända producenter av ekologisk mat. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny (frukosten är dock densamma). På våra resor från Danmark serveras inte alltid varm mat, kan ibland vara en kall rätt.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan.
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Jet Time tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Jet Time, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela Jet Time kundservice så att de kan meddela vår besättning.

Kontaktuppgifter:

När Jet Time har passagerare som lider av luftburen nötallergi meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Jet Time har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Jet Time, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Uppvakta med champagne!

Ge någon en överraskning att minnas länge efteråt. Vår uppvaktning ombord på flyget är ett perfekt sätt att fira en person du tycker är värd särskild uppmärksamhet.

Champagne och choklad

Kabinpersonalen serverar en helflaska (75 cl) äkta champagne och en ask choklad. Till champagnen medföljer två riktiga glas som man får behålla.

Uppvaktning bokas här »

Pris: ca 320 SEK (pris kan ha ändrats, se bokningssida för det aktuella priset)

Mousserande och choklad

Vill man boka ett lite billigare alternativ finns detta med mousserande vin och choklad. I detta paket ingår inte glasen.

Pris: ca 220 SEK (pris kan ha ändrats, se bokningssida för det aktuella priset)

Standard måltid

Norwegians målsättning är att maten ska vara vällagad och smakrik.  Barn 2-11 serveras en speciell barnmeny. 

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Norwegian tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Norwegian, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan. Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Norwegians kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Vi har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Norwegian, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Standard måltid

När du flyger med SAS har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan.
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

SAS tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet. Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger SAS, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera SAS kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. SAS har inte allergimediciner ombord och vår kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att SAS, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Standard måltid

När du flyger med BRA har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa  (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Malmö Aviation tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Laktosfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger BRA, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera BRA kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Malmö Aviation har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att BRA, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Economy Class

När du flyger Condor i Economy Class så ingår en kall eller varm måltid samt snacks. Menyn varierar beroende på Condor flygplanstyp, tid på dygnet samt längd på flygningen. Alkoholfria drycker ingår och erbjuds utan kostnad.

Uppgradera din måltid

Om du reser i Economy class och önskar uppgradera din måltid ombord så kan du boka en så kallad Premium måltid. På långflygningar kostar det 15 euro per person och flight.

Läs nedan om hur du bokar Premium/Specialmat.

Premium Economy Class

Premium måltider är inkluderade när du reser i Premium Economy Class och alkoholhaltiga drycker ingår i samband med måltid.

Läs här hur du bokar Premium Economy Class på Condor >

Business Class

I Condors Business Class serveras en smakfull fem-rätters måltid med ett urval av olika rätter. Förutom detta så:

  • Serveras maten på porslin.
  • Ingår ett stort urval av drycker inklusive välkomstdrink och cocktail service.

Läs här hur du bokar Business Class på Condor >

Specialmat

Condor tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

  • Vegetarisk
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Fläskfri
  • Kosher
  • Barnmåltid

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

För att boka Premium/Specialmat

Premium/Specialmaten beställer du själv och betalar (med kreditkort) till Condors svenska support via:


Observera!
Detta kan göras tidigast 21 dagar innan avresa (när du erhållit din elektroniska biljett) och fram till 2 arbetsdagar före avresan.

I kontakten med Condor behöver du uppge namn, flygbolagets bokningsnummer, datum och flyg. Flygbolagets bokningsnummer finner du på den elektroniska biljett/e-ticket som du fått hemskickad. Här finner du flygbolagets bokningsnummer på din elektroniska biljett.

Läs mer om Premium/Specialmat här >

VIKTIGT - Anslutningsflyg till/från Frankfurt:

Då Condor inte trafikerar hela sträckan från Sverige utan endast flyger från Frankfurt så är du bokad på anslutningsflyg med annat flygbolag (SAS eller Lufthansa) till/från Sverige. Flygmat, specialmat och information ovan gäller därför endast på sträckan från Frankfurt och vice versa (ej mellan Sverige - Frankfurt). Det viktigt att du tänker på att även boka ev. specialmat på sträckorna mellan Sverige och Frankfurt och vice versa! Kontakta TUI för mer information.

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Condor, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Condor´s kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Det är viktigt att understryka att Condor, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Condor har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Standard måltid

När du flyger med Freebird har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan.
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Freebird tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Freebird, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Freebird kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Freebird har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Freebird, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

När du flyger med BH Air har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

BH Air tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Laktosfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger BH Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera BH Air kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. BH Air har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att BH Air, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

På Thai Airways serveras måltidsbricka med förrätt, varmrätt och efterrätt i Economy class. I Premium economy serveras maten separat, dvs förrätt först med val av dryck, sedan varmrätt med val av dryck och därefter efterrätt och ostar med val av dryck.

På långflygningar serveras alltid två måltider. Menyn och typen av måltid varierar beroende på Thai Airways flygplanstyp, tid på dygnet samt längd på flygningen. Alkoholfria samt alkoholhaltiga drycker ingår och erbjuds utan kostnad.

Specialmat

Thai Airways tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet, t.ex. laktosfri mat, glutenfri mat eller vegetarisk kost. Det är kostnadsfritt att boka specialmat men det måste dock förbeställas.

Läs mer här vilka olika alternativ av specialmat som Thai Airways erbjuder.

För att boka specialmat

Boka specialmat genom att kontakta TUI senast 72 timmar före avresa på nedan:

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Thai Airways, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera oss vid bokning av din resa och förbeställa specialmat.

Det är viktigt att understryka att Thai Airways, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Thai Airways har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Qatar Airways erbjuder en a la carte-meny ombord med ett brett utbud av aptitretande rätter som tagits fram av stjärnkockar som bara använder de finaste och bästa ingredienserna.

Menyn och typen av måltid varierar beroende på Qatar Airways flygplanstyp, tid på dygnet samt längd på flygningen. Alkoholfria samt alkoholhaltiga drycker ingår och erbjuds utan kostnad. Dessutom serveras det äkta champagne t.o.m i Economy Class!

Specialmat

Qatar Airways tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet, t.ex. laktosfri mat, glutenfri mat eller vegetarisk kost. Det är kostnadsfritt att boka specialmat men det måste dock förbeställas.

Läs mer här vilka olika alternativ av specialmat som Qatar Airways erbjuder.

För att boka specialmat

Boka specialmat genom att kontakta TUI senast 72 timmar före avresa på nedan:

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Qatar Airways, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera oss vid bokning av din resa och förbeställa specialmat.

Det är viktigt att understryka att Qatar Airways, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Qatar Airways har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Emirates erbjuder en varierande a la carte-meny ombord med ett brett utbud av rätter baserade på de finaste och bästa ingredienserna.

Menyn och typen av måltid varierar beroende på Emirates flygplanstyp, tid på dygnet samt längd på flygningen. Alkoholfria samt alkoholhaltiga drycker ingår och erbjuds utan kostnad.

Specialmat

Emirates tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet, t.ex. laktosfri mat, glutenfri mat eller vegetarisk kost. Det är kostnadsfritt att boka specialmat men det måste dock förbeställas.

För mer info om Emirates special mat läs här.

För att boka specialmat

Boka specialmat genom att kontakta TUI senast 72 timmar före avresa på nedan:

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Emirates, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera oss vid bokning av din resa och beställa specialmat.

Det är viktigt att understryka att Emirates, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Emirates har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Standard måltid

När du flyger med Air Europa har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan.
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Air Europa tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Air Europa, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Air Europas kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Air Europa har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Air Europa, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Standard måltid

En god måltid är en viktig del av en trevlig resa. När du flyger med Novair kan du därför sätta extra krydda på resan med något gott på tallriken. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny med barnvänliga rätter.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Novair tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet. Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri 

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Novair, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Novairs kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.
Det är viktigt att understryka att Novair, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Uppvaktning

Flyger du med Novair har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan genom att förboka champagne eller mousserande vin.

Uppvaktning bokas här »

Standard måltid

En god måltid är en viktig del av en trevlig resa. När du flyger med Thomas Cook Airlines Scandinavia kan du därför sätta extra krydda på resan med något gott på tallriken. Barn mellan 2 -11 serveras en egen meny med barnvänliga rätter

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan

Specialmat

Thomas Cook Airlines Scandinavia tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Lider du av svår allergi (som svår nötallergi) eller av flera olika allergier rekommenderar vi att ni kontaktar Thomas Cook Airlines cateringvakt +45 32 47 76 72

Det är viktigt att understryka att Thomas Cook Airlines Scandinavia, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Festmåltid

Flyger du med Thomas Cook Airlines Scandinavia har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan genom att uppgradera din mat till en extra lyxig måltid. För att kunna förboka denna mat måste du ha beställt mat hos TUI innan.

Uppgraderingen av mat kan göras tidigast 60 dagar innan avresa.

Festmåltid bokas här > 

Standard måltid

När du flyger med Aegean Airlines har du möjlighet att boka måltid till din flygresa. 

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan.
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Aegean Airlines tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri
 

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Aegean Airlines, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Aegean Airlines kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin
Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Aegean Airlines har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Aegean Airlines, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Standard måltid

När du flyger med Evelop har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Evelop tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Evelop, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Evelop kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Evelop har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Evelop, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

När du flyger med Air Europa har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

DAT tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång.Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Danish Air Transport, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera DAT kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Danish Air Transport har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att DAT, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi

Standard måltid

När du flyger med Primera Air har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Primera Air tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Primera Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Primera Air kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Primera Air har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Primera Air, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Fira med champagne

Flyger du med Primera har du möjlighet att sätta en extra guldkant på flygresan för dig själv eller för någon annan genom att förboka festpaket innehållande champagne. Som ett alternativ till champagne finns även mousserande vin. Observera att du kan boka festpaket från 30 till 7 dagar innan avresa.

Festpaketet bokas här >

Standard måltid

När du flyger med Sun Express har du möjlighet att boka en kall måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • samtidigt som du bokar resan
  • under Min resa  (fram till 15 dagar innan avresa)
  • via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Sun Express tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller speciell kost eller diet.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställer och betalar du hos TUI i samband med att resan bokas eller senast 2 dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Diabetes
  • Laktosfri

Allergi

Som allergiker har du, när du flyger Sun Express, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.

Om du har nötallergi råder vi er att informera Sun Express kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

Allergimedicin

Om du har behov för allergimedicin måste du själv ta med detta på din resa. Sun Express har inte allergimediciner ombord och deras kabinpersonal kan inte administrera dessa läkemedel.

Det är viktigt att understryka att Sun Express, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

När du flyger med Smartlynx har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden hos TUI:

  • Samtidigt som du bokar resan
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Allergy information

Som allergiker har du, när du flyger Blue Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.Om du har nötallergi råder vi er att informera Blue Airs kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.

När du flyger med Air Europa har du möjlighet att boka måltid till din flygresa.

Du bokar måltiden:

  • Samtidigt som du bokar resan.
  • Under Min resa (fram till 15 dagar innan avresa)
  • Via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)

Specialmat

Blue Air tillgodoser de vanligaste önskemålen när det gäller specialmat.

Specialmåltidernas innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.

Specialmaten beställs och betalas i samband med att du bokar din resa eller senast två dagar innan aktuell avgång. Du kan välja mellan följande alternativ:

  • Vegetarisk
  • Vegan
  • Glutenfri
  • Laktosfri
  • Diabetes
  • Fläskfri

Allergy information

Som allergiker har du, när du flyger Blue Air, möjlighet att beställa specialmat ombord enligt alternativen ovan.Om du har nötallergi råder vi er att informera Blue Airs kabinpersonal om detta vid ombordstigning. Kabinpersonalen ombord kommer då att göra övriga passagerare uppmärksammade på att det finns en allergiker ombord.